Gå till innehåll

Id på småkryp?


Halogen

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har sett en ökning av en del småkryp som jag undrar om någon har tips vad det kan vara:

1. Gula maskar som far omkring i vattnet när akvariet släcks ca 5-10mm långa

2. Några små krabater som ser ut som månlandare. Och tar sig pulserande framåt som en manet, Ca 10mm i diameter med tentakler.

3. Små platta kryp som rör sig på rutan.

Tacksam för svar!

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planaria far inte runt. (bruna små plattmaskar gillas av hexateania)

Jag har även dessa små maskar på natten. Jag tror att det är olika maskar. Vissa nätter är det mer än andra. Jag har sett att korallerna uppskattar dessa och fångar många. Om det är larver av borskmaskar eller vad det är exakt biologisk vet jag ej. Din typ månlandare vet jag ej vad det kan vara. Alla dessa kryp tillsammans kallas zooplankton och är vad koraller gärna fångar. De finns i storlek från bakterier och uppåt och att de finns i ett revkar betraktar jag som mycket positivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Månlandaren kan mycket väl vara små maneter. Maneterna har ett "bottenfällt" stadie där de ser ut som en polyp. Detta stadie efterträds av att "polyperna" sänder ut ett antal "månlandare" som kallas "medusa" stadie har jag för mig. Dessa växer sedan och kallas då maneter. "polyp" stadiet kan du mycket väl ha fått in via Levande Sten. Nykläckt artemia är mumsfilibabba för de unga "meduserna" (även för polyperna)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planaria far inte runt. (bruna små plattmaskar gillas av hexateania)

Jag har även dessa små maskar på natten. Jag tror att det är olika maskar. Vissa nätter är det mer än andra. Jag har sett att korallerna uppskattar dessa och fångar många. Om det är larver av borskmaskar eller vad det är exakt biologisk vet jag ej. Din typ månlandare vet jag ej vad det kan vara. Alla dessa kryp tillsammans kallas zooplankton och är vad koraller gärna fångar. De finns i storlek från bakterier och uppåt och att de finns i ett revkar betraktar jag som mycket positivt.

Jag syftade på punkt 3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, Tack för alla tips!

Har inte sett något negativt av dessa kryp. Däremot så är nu min Xenia helt död som jag fick av Ingvar. Den var jättestor ett tag men sen helt plötsligt så började den att dö och då gick den inte att rädda.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte du sett planarier (3). De vanliga bruna plattmaskarna med röd fläck i ena änden och inskuren andra ända är ofarliga i måttlig mängd men kan bli så många att de skuggar koraller så att de kvävs. Men de äts av många fiskar.

Xenia vill inte ha för lågt eller högt pH och gillar dessutom litet jod i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...