Jocke Postat 16 maj 2006 Postat 16 maj 2006 Tjenare!Jag undrar om det är någon här som kör bypass på retur pumpen till sin Kalkreaktor och nitratfilter.Jag har en 4400 liters retur pump.Är det bara att borra hål och gänga dit serto kranar på retur röret,får man då tillräkligt drag så att man kan förse reaktorn och nitrat filtret med vatten.MVH Jocke Citera
Lasse Postat 16 maj 2006 Postat 16 maj 2006 Du måste kunna reglera samtliga "utblås" med kranar för att få en exakt styrning av hur mycket vatten som skall gå till kalkreaktorn, nitratfilteret respektive returen.MVH Lasse Citera
wrang Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Ja jag kör en bypass till min kalkreaktor. Funkar kanon efter denna så har jag en liten kran Citera
DSB Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Det finns annars färdiga rör med bypass att köpa.I min handledning till aquacare kalkreaktor rekommenderar dom att koppla reaktorn till en bypass på returen från sumpen till akvariet. Citera
Christer T Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Jag är tveksam till att koppla nitratfiltret bypass. Det behövs ju ett väldigt jämt flöde för att det ska funka korrekt. Citera
jens karlskrona Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Jag är tveksam till att koppla nitratfiltret bypass. Det behövs ju ett väldigt jämt flöde för att det ska funka korrekt.Flödet kan du ju ställa ut ifrån filtret med en kran. Huvudsaken är att det droppar ut ifrån filtret, in blir det ju inte mer än det kommer ut. Citera
Jocke Postat 27 maj 2006 Författare Postat 27 maj 2006 Är det någon som har testat att skruva dit en serto kran på retur röret som bypass?.Tänkte då mest på om man får till räkligt med vatten till serto kranen den skruvas fast med m10 gänga.det är en sån här kran.Hur har du gjort din bypass Wrang?. Citera
wrang Postat 27 maj 2006 Postat 27 maj 2006 Min bypass köpte jag en bypass del från AquaMedic och satt på retur röret och en liten kran på detta. Funkar kanonMen annars så om man tar en skarvmuff för PVC borrat ett 6mm hål och sätter in en 6mm pvc rör så får man samma tanke Citera
Guest NoName Postat 28 maj 2006 Postat 28 maj 2006 Kör mitt ADN nitratfilter på bypass. Konstruktionen blev väldigt avancerad, borrade hål i pvc röret och limmade dit en eheim slang med tangit.....Har Puttrat på klockrent i minst ett halvår nu... Enda nackdelen är att filtret står lite högre än vattenytan i sumpen så vid ett strömavbrott töms och kraschar filtret om inte någon i familjen är hemma och kan vrida av justerkranen. Citera
Constanzo Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 En liten backventil på slangen mellan ledningen o filtret skulle väl lösa det! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.