Gå till innehåll

Bypass på retur pumpen


Jocke

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Jag undrar om det är någon här som kör bypass på retur pumpen till sin Kalkreaktor och nitratfilter.

Jag har en 4400 liters retur pump.

Är det bara att borra hål och gänga dit serto kranar på retur röret,får man då tillräkligt drag så att man kan förse reaktorn och nitrat filtret med vatten.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns annars färdiga rör med bypass att köpa.

I min handledning till aquacare kalkreaktor rekommenderar dom att koppla reaktorn till en bypass på returen från sumpen till akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Är det någon som har testat att skruva dit en serto kran på retur röret som bypass?.

Tänkte då mest på om man får till räkligt med vatten till serto kranen den skruvas fast med m10 gänga.

det är en sån här kran.

Hur har du gjort din bypass Wrang?.

post-914-14468912768853_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min bypass köpte jag en bypass del från AquaMedic och satt på retur röret och en liten kran på detta. Funkar kanon

Men annars så om man tar en skarvmuff för PVC borrat ett 6mm hål och sätter in en 6mm pvc rör så får man samma tanke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Kör mitt ADN nitratfilter på bypass. Konstruktionen blev väldigt avancerad, borrade hål i pvc röret och limmade dit en eheim slang med tangit.....Har Puttrat på klockrent i minst ett halvår nu... Enda nackdelen är att filtret står lite högre än vattenytan i sumpen så vid ett strömavbrott töms och kraschar filtret om inte någon i familjen är hemma och kan vrida av justerkranen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...