Gå till innehåll

Problem med en PS-ramp efter byte av lysrör/service


nike83

Rekommenderade inlägg

Hej på er saltisar!

 

Jag har en Pacific sun Hybrid ramp med 4x145w + 4*80w T5, som är ca 6-8 år gammal. 

För två veckor sedan var det dags för lysrösbyte och div underhåll.

 

Det som utfördes var:

  • Byte av lysrör (ATI)
  • Byte av lysröshållare/kontakter (de gamla hade börjat smula sönder sig)
  • Rengöring av fläktar med dammsugare
  • Byte av ett LED-kluster (fick tag på ett nytt kluster. det gamla hade månljuset gått sönder på )

 

Efter dessa åtgärder så slår T5-rören ifrån efter ca 10-15 min. Det sker endast när LED-plattorna är aktiverade, och därmed styrningen igång. 

När de slår ifrån så hörs det inte något "knäpp" från relät för T5, utan de slocknar bara. När jag sedan ändrar på tiden på belysningen, så hör jag att relät slår av

 

De slocknar inte:

  • Om jag tar bort skyddsglaset (plexi) under T5-rören så funkar de som vanligt.
  • Jag stoppade in de gamla lysrören som är ca 1½ år gamla - då funkar rampen som vanligt igen

 

 

Det lutar åt att det är ett värmeproblem. Jag har dock beställt 2st nya drivdon som landar förhoppningsvis inom en vecka. Drivdonen skall klara 100,000h i 50 grader. Dessa har gått 20-30.000 timmar troligen varmare och med start och stopp. 

 

Varför funkar de gamla rören? De lyser sämre så klart och har kanske mindre värmeavgivning då också?

 

Någon som har någon fundering?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du bytte led-kluster, monterade du tillbaka den gamla kylflänsen med ny kylpasta så att den inte blir varmare än den gamla?

 

Är det alltid samma par lysrör som slår ifrån så att man vet vilket drivdon det är?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minuter sedan, PerS skrev:

När du bytte led-kluster, monterade du tillbaka den gamla kylflänsen med ny kylpasta så att den inte blir varmare än den gamla?

 

Är det alltid samma par lysrör som slår ifrån så att man vet vilket drivdon det är?

 

jo, jag drog på kylpasta.

 

Nu så har jag testat och jag satte LED på 0% och lysrören stängde av.


Dock fick jag svar på PS att ATI har problem med lysrören (utan att skriva till dem att det var ATI-rör).

Jag misstänker de vita rören. Ska testa med gamla. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minutes ago, nike83 said:

jo, jag drog på kylpasta.

 

Nu så har jag testat och jag satte LED på 0% och lysrören stängde av.


Dock fick jag svar på PS att ATI har problem med lysrören (utan att skriva till dem att det var ATI-rör).

Jag misstänker de vita rören. Ska testa med gamla. 

Bra, då är det förhoppningsvis inte i kylning av led:arna som felet ligger. Kan man öka på hastigheten på fläktarna för att se om problemet försvinner?

 

Hm, jag bytte ett coral+ och ett purple+ i början av månaden, och de ställde inte till med några problem, men du fick kanske från en dålig batch? Har du hört dig för med ATI?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-03-17 at 15:14, PerS skrev:

Bra, då är det förhoppningsvis inte i kylning av led:arna som felet ligger. Kan man öka på hastigheten på fläktarna för att se om problemet försvinner?

 

Hm, jag bytte ett coral+ och ett purple+ i början av månaden, och de ställde inte till med några problem, men du fick kanske från en dålig batch? Har du hört dig för med ATI?

 

 

jag har kontakt med butiken jag köpte rören ifrån. de är också ca 1mm längre än de gamla, vilket gör att de är svåra att få på plats. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Uppdatering av felsökande av lysrören:

Jag har ett nytt vitt rör som funkar (där ser jag inte batch-koden för den är skriven på kontakt-pinnarna), ett vitt rör som inte funkar. 3st blåa rör som inte funkar av samma batch.

 

Mina gamla rör och det nya röret funkar perfekt.

 

De som jag misstänker är dåliga:

  • Blue plus N707
  • Aquablie special J706

 

Någon som har rör från dessa batcher?

 

Jag fick även nya drivdon till T5-rören, men är inte så sugen på att lägga flera timmar på att byta dem, om det ändå är fel på lysrören.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...