KMG Postat 8 maj 2023 Postat 8 maj 2023 Hej! Har fått riktigt fina gröna tofslger lite här och var i karet efter en havererad ato. Mina kirurger rör dom inte och inte heller turbosniglarna. Vill helst slippa köpa en sjöhare som sedan får svälta ihjäl . Några tips? Kör låga värden på näring så den vägen är inte framkomlig. Citera
Oscarhaglund Postat 8 maj 2023 Postat 8 maj 2023 Ser dom ormbunksliknande ut? Detta är bryopsis och vad jag vet finns det bara två sätt att hantera. Har du bara lite kan du täcka det med epoxy. Har du mycket så är det flucazonole som gäller Citera
KMG Postat 8 maj 2023 Författare Postat 8 maj 2023 @Oscarhaglund Nej, det är vanliga härliga snygga gröna tofsalger Citera
KMG Postat 8 maj 2023 Författare Postat 8 maj 2023 @Oscarhaglund Har en långtaggad Diadema. Den verkar inte komma åt Kanske någon mindre Globulus? Eller lyfta upp sten och koraller och skrubba. Behöver ändå ta bort en del anemoner. Citera
KMG Postat 7 juli 2023 Författare Postat 7 juli 2023 Ordnade sig genom att ta upp sten för sten och skrubba. Citera
Oscarhaglund Postat 8 juli 2023 Postat 8 juli 2023 Om de kommer tillbaka så kan du görs samma sak igen med spruta väteperoxid när du är klar på där algerna suttit. Det bränner bort det du inte kunde skrubba bort Citera
KMG Postat 15 november 2023 Författare Postat 15 november 2023 Efter undersökning på nätet ser mina gröna tofsalger ut att kvala in på släktet Derbesia. Och därmed skulle ämnet Fluconazol vara verksamt. Doserade Flux RX enligt instruktioner. Och ta mig tusan 10 dagar senare är eländet nästan helt borta. Varken kirurger, sjöhare, eremiter eller sniglar har rört dom. 2 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.