Gå till innehåll

Uppstart 900XXL


Avi8tor

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har kommit så långt i mitt akvarieprojekt att det börjar bli dags för att starta upp. Karet är ett red sea 900xxl.

 

Vectra M2 returpump

2x Reefwave 45 

3xreefled 160s 

 

Jag väntar på skummaren, den nya 900 DC från red sea. Den förväntas komma under augusti. 
Aquascape består av Caribsea life rock och jag kommer köra aquaforest bio sand. 
 

hur hade ni gjort härnäst? Jag hade först tänkt cycla karet med red seas mature kit. Har dock aldrig använt den metoden innan. Detta kräver enligt instruktionerna skummaren från start.
 

Hade ni använt den metoden?

 

Alternativet är ju att tillsätta endast bakterier och sen ett clownpar den klassiska vägen? har ju bakterier på stenen och i sanden dessutom till hjälp.
 

 Hade ni väntat in skummaren oavsett för att ha den igång under start? Verkar vara delade meningar kring det. 
 

tack på förhand! 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

Spännande med ett Reefers XXL 900! Väldigt fina kar.

Jag hade nog kört den klassiska vägen, men jag är långt ifrån en expert på uppstart. Finns massor med produkter att starta upp med. Om du kör den "klassiska" uppstarten, så tror jag en skummare är rätt så onödig, då den inte har något att skumma ut.

Caribsea life rock, är vid snabb googling död sten. jag hade nog köpt en del fin "levande" sten också. Denna har jag väldigt bra erfarenhet av : https://www.whitecorals.com/en/live-rock/whitecorals-supra-rocks-handpicked-premium-per-kg

 

En osmos är också en varm rekommendation från mig. 

 

sedan är ju lite bilder trevligt att se på också :)

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, nike83 skrev:

Hej!

 

Spännande med ett Reefers XXL 900! Väldigt fina kar.

Jag hade nog kört den klassiska vägen, men jag är långt ifrån en expert på uppstart. Finns massor med produkter att starta upp med. Om du kör den "klassiska" uppstarten, så tror jag en skummare är rätt så onödig, då den inte har något att skumma ut.

Caribsea life rock, är vid snabb googling död sten. jag hade nog köpt en del fin "levande" sten också. Denna har jag väldigt bra erfarenhet av : https://www.whitecorals.com/en/live-rock/whitecorals-supra-rocks-handpicked-premium-per-kg

 

En osmos är också en varm rekommendation från mig. 

 

sedan är ju lite bilder trevligt att se på också :)

 

 

Tack för svar! Ja kanske ska lägga upp en projekttråd? Hade varit kul för egen del också. Har kollar hur de gör i USA och där är det mer vanligt med död Sten än levande. Just Caribsea är ju försedd med en del bakterier på stenen som aktiveras i vattnet. Kommer tillsätta bakterier utöver och köra den vägen då! Har ett clownpar i karantän som ska få flytta in i stora burken sen. :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många har kör med red sea mature kit och varit nöjda. Död sten är vanligare att starta med idag pga tillgången på levande sten minskat och priset har stadigt ökat. Pris per kg är nu ungefär 3 ggr så dyrt som för ca 10 år sen. All sten kan innehålla överraskningar men de bästa uppstarterna jag haft har varit med levande sten. Död sten är dock fördelaktigt om man vill scapea en del. "Pestdjur" som många oroar sig för med levande sten kommer att leta sig in iaf. Det är bara en tidsfråga och många av dem går att leva med sålänge man håller dem i schack med fisk o lägre djur som håller nere bestånden. 

 

Jag brukar köra med skummare från start då den kan hjälpa med ev. bakterie- och algblomningar som kan ske, plus att den hjälper till att syresätta vattnet. I början kanske den inte ger så mycket skum men den ska ju ändå igång. 

 

Det är bara att köra upp en tråd, du kan ju även fortsätta på denna så kan vi flytta den till "mitt akvarium" om du vill?

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag cyklade mitt första akvarium med fiskmetoden och det funkade ok. Tror dock att jag var lite väl pedantisk då det var mitt första saltvattensakvarium och matade för lite och städade och bytte vatten för mycket (bytte 10% varje vecka från start) kändes som om något saknades biologiskt i akvariet från uppstart. Fick aldrig problem med ammoniak eller andra giftiga substanser, men kom inte riktigt aldrig helt ur den fula fasen . Körde det akvariet i ca 1,5 år med ok resultat men som sagt kändes som något saknades,

När jag startade mitt andra akvarium så hade jag redan fiskar och koraller från gamla akvariet jag var tvungen att flytta över så då så cyklade jag först de nya stenarna i en tunna i några månader innan jag skulle uppgradera. Använde MB 7 och biomedia från gamla akvariet samt lite "låtsas matning".

 

När jag sedan gjorde skiftet så fungerade det smärtfritt. Därför tror jag på att tillföra någon form av "levande sten" eller biologiskt media som körts i ett annat akvarium om man har möjlighet. Om man tar biomedia som varit i mörker så slipper man ju i alla fall att introducera alger eller annat som är fotosyntetiskt. Men det beror ju på om man har tillgång till inkörd biomedia förstås

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...