Gå till innehåll

Vattennivå i sumpen till Tunze 9410


Christian J

Rekommenderade inlägg

På senare tid har min skummarkopp fyllts på bara ett par dagar, så jag skulle gärna öka skumkoncentrationen så jag slipper tömma koppen så ofta (färgen på vätskan i koppen är medelmörk). Kan för hög vattennivå i sumpen göra att skummaren producerar våtare skum? Enligt manualen bör vattennivån vara minst 14cm, men det står ingenting om maximal nivå (jag har 18cm).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 9/4/2023 at 5:42 PM, kaptenen said:

Det blir ju svårare att "skumma torrt" om man inte har lägsta vattennivån. Höj upp skummaren på en platta eller dylikt så blir det nog mycket bättre. 

Sänka vattennivån i själva sumpen till 14cm är inget problem. Men vad jag förstår gör skummarens vertikala returrör att "vatten"nivån (egentligen skumvatten) i skummaren ligger högre än sumpens ändå? Manualen nämner att man kan justera returrörets höjd med hållaren till filtersockan för torrare skum, men det kan ju bara öka höjden på röret ännu mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 9/12/2023 at 5:03 PM, kaptenen said:

Jag skulle prova iaf att sänka nivån i sumpen och se vad som händer. Jag är inte insatt i modellen men kollade lite på bilder och förstår hur du tänker (tror jag).

 

Tillsätter du någonting kolbaserat som kan driva på skumningen onormalt mkt?

Ska prova med det! Jag hade tidigare lägre vattennivå, hittar dessvärre ingen notering om när jag höjde den.

 

Det enda jag tillsatt regelbundet i sommar är Carbo-Calcium. Sporadiskt också små doser av Chaeto Gro, men det verkar inte korrelera med skummarens beteende.

 

Periodvis kan skummarkoppen även fyllas med rent, klart vatten på bara nån minut; ibland helt slumpmässigt efter att jag tömt koppen och återstartat skummaren igen (ibland fungerar den därefter normalt efter ytterligare en av- och påsättning); men detta har inte hänt på ett tag, senaste tiden har det bara varit vanligt skum i ungefär samma kvantiteter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag sänkte sumpens vattennivå ca 1,5cm och det verkar ha löst problemet, skummarkoppen fylls nu bara hälften så långsamt.

 

Jag kan inte avgöra om vätskan i skummarkoppen är mörkare än förut, om det inte är fallet kanske jag bara minskat effekten på skummaren? Fast i mitt fall spelar det inte så stor roll eftersom den ändå är överdimensionerad.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är lite tidigt att säga. Färgen på vätskan och dess konsistens kan ju variera med över tid med algblomningar/ förändringar även när man inte gör något med skummaren i sig. Så jag skulle avvakta ett par veckor till innan man drar några slutsatser, om man ens kan dra några konkreta slutsatser då det är svårt att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...