Gå till innehåll

Ingen effekt av Red Sea’s NO3PO4-X?


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Hej! 
 

Har länge dragits med problemet att ha lite för högt fosfat och nitrat. Tänkte jag skulle ta tag i det problemet och började med Red Sea’s NO4PO4-X, då jag hade en flaska hemma redan. Har kört med den rätt länge nu dock utan att se något resultat alls. 
Började med den rekommenderade doseringen men efter någon vecka började det bli ett slags vitt ”slem” på pumpar, glas mm som jag misstänker kommer pga av medlet. Vad beror det på? 
Sänkte sen doseringen till ca hälften av rekommendationen, det vita slemmet har inte kommit tillbaka men har inte heller sett något resultat på varken vattenvärdena eller algtillväxten. 
Någon som varit med om samma? Vad är era erfarenheter av det här medlet, och hur bör man göra med doseringen egentligen? 
 

Mvh 

Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar använda vanlig ättika som kolkälla, ingen erfarenhet av NO4PO4-X.

 

Slemmet är nog bakterier pga (för) hög dosering. Prova att öka dosen igen långsamt, utan att slemmet kommer tillbaka. Det kan ta många månader att sänka höga fosfat- och nitratvärden, beroende på hur höga de var från början. Effektiv skummare är också viktigt, näringsexporten lär ske genom att bakterier tillväxer och skummaren sedan avlägsnar dem.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...