Gå till innehåll

Malaysiska Trumpet Sniglar


morphriz

Rekommenderade inlägg

Hej,

har nyss läst en tråd om en kille som har fått MTSer att överleva i salt, SG 1.025. Han har inte rapporterat att de förökar sig än, men det gör de ju ändå som h-e i sötvatten. Har någon här hört om liknande projekt?

MTSer är grävande "bajsätare" så de skulle nog passa jätterbra som underhållare av en DSB. Dessutom är de ju billiga som attans att odla. Jag har redan letat reda på ett gäng :)

mvh Mattias

edit: http://www.applesnail.net/phpBB2/viewtopic.php?t=14529

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick snailmail igår. Massor med små MTSer. Alla stora gick i guldfiskkaret på en gång men de små fick flytta in in vatten med SG på 1.005. Ska ta upp det med dropp 0.005/dag har jag tänkt. Än så länge käkar de vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej igen,

1. Ingen aning, får testa empiriskt.

2. Nej, vad jag vet är de bajs, mulm och annat organiskt gegg ätare. De skulle inte förvåna mig om de äter nånn alg vid behov.

3. De verkar inte ha gjort det hos badflash(tråden jag länkade till i början) än så troligen gör de inte det. De går att odla enkelt i en hink om det skulle behövas fler eller i sötvattenskar om man har dylikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte affären, vilket vanligen beror på snigelmedel, så är de jättelätta att skicka per post. En kille på applesnail som bor i Canada fick dem frysta men de överlevde iaf. Väldigt tuffa sniglar! Jag har bara några stycken f.n. men det blir snart bebisar och fler. Hör av dig om några veckor ifall du inte fått tag i några.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det är de där små bruna sakerna som man som sagt ofta får med vattenväxter till sötvatten? Ha, då vet jag iaf ett kar som ska rensas på ett par stycken. :)

Nja, det finns tre sorters "bruna" små som är väldigt vanliga. Kolla in bilderna som petrol skickade. De andra sorterna är bara urslingar, skulle det gå att ha den runda i salt är det ingen bra ide då den gnager på skalet på andra sniglar. Troligtvis alla skal den kommer åt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, kul! De spetsiga har jag inga av, men ett par av de mindre bruna i flickvännens kar. (De håller sig i ett ganska konstant antal, så antar att någon av fiskarna däri har dem på menyn.) Får bli att ta en titt hos akvariebutikerna runt om för att se om de har några. Kan ju vara kul att testa själv för att se om det skulle gå. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De håller sig i ett ganska konstant antal, så antar att någon av fiskarna däri har dem på menyn.

Troligtvis lite mat. Om ni skaffar ampullarior till karet så blir de utkonkurrerade på en gång, dessutom äter A. deras ägg.

//mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...