Gå till innehåll

Överrinningsbox/overflowbox - alternativ?


Nordin

Rekommenderade inlägg

Hej på er!


Jag fick hastigt och lustigt ta över ”allt” från en kompis akvarium som började läcka, drog fram ett Juwel 240L ur gömmorna som jag startade igång för att husera allt levande men har så här några veckor in börjat tröttna på all teknik i akvariet och vill ha sump!

 

Tidigare har jag borrat och kört med standpipes men det är inget alternativ den här gången då akvariet redan är igång. 
 

Överrinningsbox eller overflowbox är då det jag tänker på men känner mig lite orolig över funktionen på dessa, att de ska ”tappa suget” och man överfyller akvariet från sumpen. 

Finns det andra vettiga lösningar? Oroar jag mig i onödan? Jag vill verkligen inte behöva tömma stora delar av akvariet, flytta sten och ha allt tillfälligt i baljor eller andra akvarier. 
 

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överrinningsbox fungerar bra, men man bör ha säkerhetsmarginaler. Om/när returpumpen stannar måste sumpen ha utrymme för det extra vattnet från visningskaret innan häverten bryts. Om/när häverten bryts måste visningskaret ha utrymme för allt vattnet i sumpen och ATO-behållaren (när sumpen töms av returpumpen kommer ATO-pumpen att i värsta fall gå non-stop tömma hela ATO-behållaren).

 

En annan (vettig?) lösning kan vara en sump placerad högre än visningskaret. I så fall pumpar man upp vattnet från visningskaret, och så rinner det tillbaks av gravitationen. Detta gör att man slipper en hävert, men man bör ha ett ordentligt överdimensionerat returrör så inte returflödet kan blockeras.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är många år sedan läs 80-talet när jag höll på med överrinningsboxar. Men på den tiden så brukade vi använda returpumpen som ett sätt att tömma luften i röret om häverten bryts. Man borrade ett hål/installerade ett T i röret ner till sumpen och ledde en den av returpumpens vatten till detta hål/T vilket skapar ett undertryck när vattnet rusar ner tillbaka till sumpen och man suger på så sätt ner luften och häverten börjar om. Man kan säkert göra samma sak med en doserpump som suger ut luften men jag kan tycka att det gamla sätter är smidigare. Jag såg att Mike Paletta gjort något liknande i ett av sina kar. Titta runt 7min in i filmen nedan. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, OR20 skrev:

Det är många år sedan läs 80-talet när jag höll på med överrinningsboxar. Men på den tiden så brukade vi använda returpumpen som ett sätt att tömma luften i röret om häverten bryts. Man borrade ett hål/installerade ett T i röret ner till sumpen och ledde en den av returpumpens vatten till detta hål/T vilket skapar ett undertryck när vattnet rusar ner tillbaka till sumpen och man suger på så sätt ner luften och häverten börjar om. Man kan säkert göra samma sak med en doserpump som suger ut luften men jag kan tycka att det gamla sätter är smidigare. Jag såg att Mike Paletta gjort något liknande i ett av sina kar. Titta runt 7min in i filmen nedan. 

 

 


Det du beskriver om att jacka in sig på returledningen har jag gått och funderat på hela dagen! Men har tänkt ”det skulle aldrig funka” 

videon var väldigt bra, tack för den! Känner mig tryggare med att köra en overflow box nu! Tack 😀

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Christian J skrev:

Överrinningsbox fungerar bra, men man bör ha säkerhetsmarginaler. Om/när returpumpen stannar måste sumpen ha utrymme för det extra vattnet från visningskaret innan häverten bryts. Om/när häverten bryts måste visningskaret ha utrymme för allt vattnet i sumpen och ATO-behållaren (när sumpen töms av returpumpen kommer ATO-pumpen att i värsta fall gå non-stop tömma hela ATO-behållaren).

 

En annan (vettig?) lösning kan vara en sump placerad högre än visningskaret. I så fall pumpar man upp vattnet från visningskaret, och så rinner det tillbaks av gravitationen. Detta gör att man slipper en hävert, men man bör ha ett ordentligt överdimensionerat returrör så inte returflödet kan blockeras.

 


Att placera sumpen ovanför är inte ett alternativ, skulle nog också vara ”mer stök” än att tömma allt och borra 😁

Tack för brainstormingen iallafall 🙂

Ändrat av Nordin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, OR20 said:

Man borrade ett hål/installerade ett T i röret ner till sumpen och ledde en den av returpumpens vatten till detta hål/T vilket skapar ett undertryck när vattnet rusar ner tillbaka till sumpen och man suger på så sätt ner luften och häverten börjar om. 

Är inte säker på att jag förstod ovanstående, skickas vatten genom T:et konstant?

 

Vid normalt bruk verkar det räcka med tillräckligt högt flöde i häverten för att små bubblor ska följa med vattenströmmen nedåt istället för att ackumuleras längst upp i häverten. Detta kan vara lite förrädiskt om detritus minskar returpumpens kapacitet med tiden, och det svagare flödet till slut gör att småbubblor börjar samlas i häverten, men gör man rent returpumpen i alla fall ett par gånger om året bör det inte vara något problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Nordin said:


Att placera sumpen ovanför är inte ett alternativ, skulle nog också vara ”mer stök” än att tömma allt och borra 😁

Tack för brainstormingen iallafall 🙂

Förr hade jag en sump ovanför i en garderob på andra sidan väggen. Det krävde visserligen ett 5cm borrhål mitt på väggen...

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Christian J skrev:

Är inte säker på att jag förstod ovanstående, skickas vatten genom T:et konstant?

 

Vid normalt bruk verkar det räcka med tillräckligt högt flöde i häverten för att små bubblor ska följa med vattenströmmen nedåt istället för att ackumuleras längst upp i häverten. Detta kan vara lite förrädiskt om detritus minskar returpumpens kapacitet med tiden, och det svagare flödet till slut gör att småbubblor börjar samlas i häverten, men gör man rent returpumpen i alla fall ett par gånger om året bör det inte vara något problem.

T kopplingen i röret ner till sumpen gör att du kan skicka vatten i röret och på så sätt skapa ett sug på samma sätt som när du ska starta en hävert i en slang vid ett vattenbyte. Du använder returpumpen istället för att suga med munnen ;) hoppas att det förtydligar. Suget skapas av tryckförändringen som uppstår i röret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Christian J skrev:

Det är det jag inte förstår riktigt, det borde väl bli samma effekt om man ökade det vanliga flödet istället?

Det är nog jag som är otydlig. En överrinningsbox (av typen som man inte borrar genom glaset utan som går över akvariets kant) fungerar på samma princip som när du gör ett vattenbyte med en slang i karet. Du hänger ner slangen i karet, det är luft i slangen men genom att sluga till i den lägre slangänden så skapas ett undertryck och vattnet sugs in i slangen och över kanten. När fetta väl är igång så har du en hävert och vattnet kommer flöda med hjälp av gravitation till ett jämnläge eller häverten bryts av att det kommer in luft i slangen. 
 

På samma sätt måste du bibehålla en hävert i en av dessa boxar. Detta göra genom att returpumpen balanserar det hela (ersätter det som sugits ner i sumpen). Vid ett strömavbrott eller om pumpen inte orkar pumpa tillbaka tillräckligt för att bibehålla häverten så bryts den och då är det fara å färde. När pumpen då ersätter vatten så finns ingen anna plats att gå än upp och över kanten och ner på golvet. För att undvika detta så måste man ha en säkerhetssak som startar om häverten. Detta görs genom att ”suga ut” luften ur slangen/röret. Antingen kan man göra som mike och suga ut luften eller så kan man skapa ett undertryck i röret genom att låta vatten forsa ner i en den lägre delen av röret (under T korsningen där returpumpen pumpar in det) och

på så sätt ”suga” vattnet från karet över kanten igen. Fördelen är att man bara behöver en pump och det är

samma pump som annars riskerar att man får överfyllt akvarium. Hoppas att det hjälpte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, OR20 said:

Vid ett strömavbrott eller om pumpen inte orkar pumpa tillbaka tillräckligt för att bibehålla häverten så bryts den

Strömavbrott borde inte vara ett problem med en rätt designad ytavrinning (t ex Tunzes som jag använder), eftersom de två boxarna på varje sida ser till att ingen luft kommer in även om vattenflödet stannar.

 

Däremot kan små luftbubblor ackumuleras överst i häverten även under drift (om flödet är för svagt), och till slut har de bildat en tillräckligt stor bubbla för att helt bryta häverten.

 

Quote

 

För att undvika detta så måste man ha en säkerhetssak som startar om häverten.

 

Menar du att du använder T-kopplingen istället för ovannämnda boxar? Det kanske också fungerar. 🤔

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minuter sedan, Christian J skrev:

Strömavbrott borde inte vara ett problem med en rätt designad ytavrinning (t ex Tunzes som jag använder), eftersom de två boxarna på varje sida ser till att ingen luft kommer in även om vattenflödet stannar.

 

Däremot kan små luftbubblor ackumuleras överst i häverten även under drift (om flödet är för svagt), och till slut har de bildat en tillräckligt stor bubbla för att helt bryta häverten.

 

Menar du att du använder T-kopplingen istället för ovannämnda boxar? Det kanske också fungerar. 🤔

 

 

Nej man har boxen för att få till möjligheten att ha ett flöde över akvariekanten, T kopplingen på röret ner från boxen till sumpen  är bara ett sätt att få det att fungera efter strömavbrott eller om häverten bryts

när bubblorna byggts upp och blivit för stora. 
 

Tunzes modell är jättebra och

minskar risken för att häverten bryts genom sin design men det finns en lite risk för det. Och det är detta som de två metoder jag beskrivit ovan avhjälper. 

IMG_2130.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...