Gå till innehåll

Pall för suspended reefing?


Aqua_Max

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att leta efter mest lämpliga material eller färdig/halvfärdig produkt för att kunna köra suspended reefing, dvs höja upp de levande stenarna så de inte ligger på botten av karet. Detta för att lättare kunna hålla rent från slam under stenarna.

Jag vill helst inte bygga med rör då det blir dålig cirkulation i dessa samt att djur kan gömma sig i dem. Jag tycker att standard s.k. "eggcrate" har för täta rutor och tycker det är fult med vit plast. Jag har hört att brödbackar blir spröda och sköra efter något eller ett par år i saltvatten.

Jag hittade COOP basic pall av PP 38cm(L)x30cm(B)x25cm(H) ljusgrå. 10 års garanti. Tror att det är tänkt att t.ex. småbarn ska kunna använda dem att stå på etc. Tänkte att om man gör stora hål i den övre plattan på pallen så att endast de vertikalt stödjande rutorna blir kvar upptill borde det funka att stapla sten på sådana pallar.

Är det någon som har testat att använda sig av dessa pallar?

Är det någon som vet något annat bra alternativ för att höja upp stenarna, helst gjort i svart plast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brödbackar blir spröda och sköra efter något eller ett par år i saltvatten.

Jag vill påstå att brödbackar inte blir spröda, det har inte jag upplevt att de blir i alla fall. Inte det minsta under de två år jag hade mina i karet.

Brödbackar är gjorda av Plasten i de bruna är PEHD, PolyEten Hign Densety om du vill forska mer om materialet

Annars finns det ju golvplattor av Polypropen

http://www.flooring.se/se/produkter_royal.asp#

Det finns även gamla trådar i ämnet.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=4346

edit*

sök i forumet på brödbackar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns plast korgar som man placerar lökar i och gräver ner i rabatten där det passar, de bör ju vara tåliga. Vet ej om de avger ämnen till vattnet eller inte.

De finns i alla möjliga former och storlekar, går väl att binda ihop med buntband.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lökkorgar är ibland i grön PVC som murknar i fuktig jord. Men alla slangar som man gräver ned bredbandskablarna i är av polypropylen. Vattenledningen in till nybyggda hus brukar också vara av polypropylen. Grövre avloppsrör är ofta gjorda av "MarkPVC".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...