Gå till innehåll

Skummarproblem


Jojo

Rekommenderade inlägg

Min skummare beter sig plötsligt konstigt. Vattnet som pumpas verkar inte ”skummas”, det blir inga bubblor.

 

Haft isär den och rengjort pump osv men ingen skillnad. Ngn som har någon teori om vad det kan vara för fel? 😑 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28 minutes ago, Jojo said:

Min skummare beter sig plötsligt konstigt. Vattnet som pumpas verkar inte ”skummas”, det blir inga bubblor.

 

Haft isär den och rengjort pump osv men ingen skillnad. Ngn som har någon teori om vad det kan vara för fel? 😑 

 

 

Stopp i venturin, luftslangen eller ljuddämparen?

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Jojo said:

Ska kolla luftslangen och ljuddämparen.

Vad är venturin? 

Bra att det löste sig! Venturiventilen är kopplingen mellan luftslangen och pumpen. Det kan ibland bli kalkavlagringar i den som blockerar luftflödet, så den är bra att rengöra om man inte hittar nåt stopp i luftflödet nån annanstans.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra sätt att hålla detta rent på är att ta loss luftslangen mellan ljuddämparen och pumpen och stoppa ner den i en mugg med

kokande vatten. Det kommer inte att påverka temp. i karet eller pumpen men kommer att lösa upp saltkristaller i slangen, venturi och själva pumpen om det behövs. Jag gör själv detta ett par gånger i månaden och det drar ner rejält på skummarunderhållet. 

  • Tack 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...