Gå till innehåll

Starta korall farm i sverige?


Nocturnal

Rekommenderade inlägg

Är väldigt sugen på att starta en liten korall farm här i sverige, har dock ingen aning om vart man ens ska börja någon stans, ser dem fina som finns i tyskland och andra delar av europa samt USA och asien, men finns inga i sverige, hobbyn är ändå stor i sverige och jag känner ett brinnande intresse för koraller, undrar om det är fler som funderat på detta? eller om det äns är värt att försöka, en lite tankeställare helt enkelt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckas du få till med vettiga priser & skickar så tror jag absolut att det är möjligt.

Men det tar tid innan du börjar göra pengar av det, men visst finns det folk som lyckats göra några tusen extra via sina fragkar..

 

En norsk kille säljer ju sin korallfarm nu, såg annonsen någonstans på Facebook 

 

 

 

Glöm inte tillstånd ifrån länsstyrelsen för att få sälja gäller iaf sps osäker på om det gäller lps

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!

 

Det första som behöver påpekas är att om man vill odla och sälja stenkoraller av något slag så krävs särskilt tillstånd för att bedriva handel med CITES listade djur. Samt att man måste vara väldigt noga med dokumentation, så att man har papper på ursprunget av alla korallerna man säljer. Såvitt jag vet så gäller detta dock inte för de flesta mjukkorallerna, så som knappar och skivanemoner. Men jag är inte helt hundra, så värt att kolla upp.

 

Den största svårigheten, med en korallfarm på våra breddgrader är bristen på solljus under vintermånaderna. Stora korallfarmer som du beskriver brukar bestå av stora växthus, där man kan dra nytta av solen för att skära ner på kostnaderna för ljus och uppvärmning. Vilket betyder att med de ökade omkostnaderna så skulle det vara väldigt svårt att få en korallfarm i den skalan att vara ekonomiskt lönsam i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 hours ago, Alexraptor said:

Hej och välkommen!

 

Det första som behöver påpekas är att om man vill odla och sälja stenkoraller av något slag så krävs särskilt tillstånd för att bedriva handel med CITES listade djur. Samt att man måste vara väldigt noga med dokumentation, så att man har papper på ursprunget av alla korallerna man säljer. Såvitt jag vet så gäller detta dock inte för de flesta mjukkorallerna, så som knappar och skivanemoner. Men jag är inte helt hundra, så värt att kolla upp.

 

Den största svårigheten, med en korallfarm på våra breddgrader är bristen på solljus under vintermånaderna. Stora korallfarmer som du beskriver brukar bestå av stora växthus, där man kan dra nytta av solen för att skära ner på kostnaderna för ljus och uppvärmning. Vilket betyder att med de ökade omkostnaderna så skulle det vara väldigt svårt att få en korallfarm i den skalan att vara ekonomiskt lönsam i Sverige.

hade mer tänkt något litet till en början med, typ i ett garage eller en källare, utan försäljning tills man kommer upp i större volymer av koraller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 hours ago, kiwi11 said:

Lyckas du få till med vettiga priser & skickar så tror jag absolut att det är möjligt.

Men det tar tid innan du börjar göra pengar av det, men visst finns det folk som lyckats göra några tusen extra via sina fragkar..

 

En norsk kille säljer ju sin korallfarm nu, såg annonsen någonstans på Facebook 

 

 

 

Glöm inte tillstånd ifrån länsstyrelsen för att få sälja gäller iaf sps osäker på om det gäller lps

har du en länk till den annonsen eller lite mer info?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...