Gå till innehåll

Alkatronic ligger lite högre på värdena


Anton.Lindgren

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

införskaffat en begagnad Alkatronic, gjorde kalibreringarna av pumpar och ph elektroden och gjorde tester. 
 

första värdet på runt 8 känns rimligt då jag alltid legat däromkring med hanna checkern. Men sen känns det som Alkatronicen har skuttat upp 1 dkh. Kontrollerat med hanna checkern och ligger kvar på 8.0-8.2 dkh men Alkatronic säger 9.21. 
 

kalibrerat om pumpar, ph elektroden osv men vad mer kan jag göra? 
 

Hälsningar Anton 

A173D898-601D-43BF-8AC0-E004EC07F64F.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det ser ut som att du haft luft i systemet.

AT är extremt känslig för kalibrering. jag säkerställer varje pumpkalibrering att jag får exakt rätt mängd vatten via "prime/test" funktionen. tänkt på att det lilla röret har en lite udda skala som jag själv gått bort mig på flera gånger. 

pH gör jag liknande och testar efter kalibering de olika nivåerna. 

jag rekommenderar ej att kalibrera ph och pumpar samtidigt. då kommer det garanterat strula till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, MattiasN skrev:

Sen är ju även blandningen av reagensen till Alkan väldigt viktig, krävs inte mycket avvikelse för att ge utslag på värdena 

 

exakt. man bör ha tillgång   till en "mätkolv" på 1000ml för att det skall bli rätt . jag har själv kört med våg, och det har blivit rätt stora avvikelser mellan batcharna av reagens jag blandat. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...