Gå till innehåll

Flurpens RSR 425 XL


Flurpen

Rekommenderade inlägg

Hej hej,

 

Sådär ja, efter mer än tio år på torrsidan är det dags för mig att starta upp ett nytt salt projekt! 

 

Jag började med lite sötvatten 2008, ett 112-liters från Hornbach om jag inte minns fel, med lite blandat i. Efter mitt första besök i sydostasien växte min nyfikenhet avseende havslevande organismer och fick även upp ögonen för att det faktiskt går att hålla dessa i akvarium, kanske till och med hemma hos mig. Drog igång ett saltkar 2009 och var fast direkt, uppgraderade sedermera till ett 720-liters ramakvarium med sump. Tyvärr beslöt jag att lägga ner helt till följd av en separation och efterföljande flytt. 

 

Har funderat till och från på att starta upp igen och efter att ha surfat förbi en Giesemann aurora på blocket så bestämde jag mig för att det var dags, just den hann tyvärr någon annan lägga vantarna på. Jag tycker generellt att det är kul att handla på blocket, särskilt vad gäller lite nischade prylar. Eftersom jag studerar för tillfället så lämpar det sig väl med begagnat. Jag blev väldigt glad när jag insåg att Saltvattensguiden finns kvar och att det finns aktivitet här, så tack för det! :D

 

Detta kar blir ett Red Sea Reefer 425 XL som jag hittade på Blocket ett par hundra meter från där jag bor, det blev ett smidigt alternativ helt enkelt. Jag har uppmärksammat att det har varit problem med vissa kar från Red Sea, silikonfogar runt frontrutan som släpper. Mina egna efterforskningar har lett till slutsatsen att dessa främst har berott på att bänken efter en tid börjar svikta, vilket stressar silikonfogen och kan leda till läckage. 

Eftersom karet såldes utan bänk så hoppas jag på att slippa just denna felkälla, jag bygger en egen bänk som jag tror kommer att tåla de 400-500 kilon jag ska ställa på den utan att påverkas så mycket över tid.

 

Eftersom jag själv blivit inspirerad av andras byggbilder så delar jag med mig av några egna. Konstruktionen är enkel, en sockel av 45*45-reglar, tre stycken IKEA Metod-stommar med gavlar, mellanlägg och skiva av 21mm plywood. Jag valde plywood för att jag har fått för mig att det är mer formstabilt än MDF vid fuktpåverkan, jag har dock inga belägg för detta. Ett annat skäl var att en enda skiva skulle räcka till alla delar jag behöver för bygget, jag la någon extra hundring på en tjockare skiva istället för att köpa en till. 

 

Karet är 1200mm brett, men bänken blir 1684mm, det passade bra längsmed den väggen helt enkelt och ger mig ett extra förvaringsskåp och en grogghylla, win-win. I det 800mm breda mittskåpet ska jag placera en sump, är inte riktigt klar med designen men det jag vet att jag vill ha in är ett algrefugium och en skummare. I det högra 400mm skåpet placerar jag eldosor och dylikt, samt osmosvatten för ATO. Har inte kommit fram till om jag ska måla skivorna eller behandla med hårdvaxolja, det återstår att se. 

 

Det var en kort introduktion till det här projektet, hoppas på att ska orka dokumentera hela processen eftersom jag vet hur givande det kan vara att följa andras.

 

Tar tacksamt emot frågor och synpunkter, jag är övertygad om att jag inte har tänkt på allt och vissa saker jag faktiskt har tänkt på kanske inte är helt rätt väg att gå.

 

Trevlig helg så länge :D

 

Med vänlig hälsning,

Robin

Bänkbygge 4.jpg

Bänkbygge 3.jpg

Bänkbygge 2.jpg

Bänkbygge 1.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul läsning och välkommen tillbaka till hobbyn. Ska bli spännande att följa. 

 

En fundering - har det eller kommer det att stagas upp under bänkskivan i sumpskåpet? Som det ser ut på håltagningen för rören ner verkar karet bli placerat lite åt höger och får då ingen naturlig stöttning av bänkskåpets bryt till vänster. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar @kaptenen, karet kommer på plats på måndag är planen så då blir det nog ännu lite roligare :)

 

Jag har reglat upp med 45*45 under skivan, funderar på att även sätta en stående 45*95 längsmed bakkanten i sumpskåpet för att avlasta ytterligare. Jag hade inte vågat med bara ikeas tunna plåtband i överkanten, även om själva skåpstommen håller för mer än man kanske tror.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu är karet på plats, egentligen sedan typ den 11e mars men jag verkar inte vara så bra på att uppdatera i någorlunda realtid som jag hade tänkt att jag skulle vara. 

 

Speglat i glaset syns karet som jag tjyvstartat med under början av februari, fick tag på rejält inkörd sten och lite passande teknik, så jag såg ingen anledning att vänta med att få igång de biologiska processerna. Ena sidan av överrinningskammaren hade en spricka i sig, tänkte först byta ut den helt men bestämde mig för att försöka täta den istället. Tror inte att det kommer synas sen när jag fått i sten och det blir mer jobb med att försöka hitta glas i samma färg jämfört med att bara silikona en liten skiva på insidan av boxen, så det var så jag gjorde. 
Funderade även på hur jag skulle lösa rördragningen, det finns ju reservdelar till karet att beställa så det var ena alternativet, eftersom jag ändå skulle behöva designa en egen sump och med det även rördragningen under karet så beslöt jag att istället ordna all rördragning själv. Hade ändå behövt beställa lite rör så det blir en billigare helhetslösning, tycker ju om att meka själv också. Red Sea har inte gjort det helt lätt för den som vill använda alternativ till deras rör, det satt en hel del plast både i, under och över de tre hålen, jag tog bort allt utom plastskivan som sitter i boxen. 

 

image.thumb.jpeg.320b2f1ede67cd1d000f89dcb2890c8f.jpeg

 

Sumpen har jag börjat meka ihop nu under veckan, i skrivande stund har jag redan flyttat över det levande så jag skar ner det provisoriska karet (110*45*50) och roade mig igår med att knäcka glaset till rätt storlek för sumpen. Var lite orolig för att det skulle vara svårt att få till det, glaset är 8mm och jag har aldrig gjort sånt här förut, men det gick förvånansvärt bra. Sumpen blir 72*52 cm, med frontrutan 35 cm för att det ska bli lätt att komma åt, resterande rutor är 43,5 cm för att...de redan hade det måttet :)

 

image.thumb.jpeg.4bb70603b7ce1eba3db32f9f4a1ab360.jpeg

image.thumb.jpeg.356167aa6e86d9f13441c78da61f96b6.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta blev resultatet av gårdagens sumpbygge, fick in en baffel på 26cm, eftersom det ska vara en lagom vattennivå för Bubbel-Magnus, eller Bubble Magus C5 som blir skummaren jag ska använda. Just nu står den i visningskaret som ett ganska störande inslag...

 

Jag funderar på att skaffa ett rullfilter men det blir någon gång i framtiden, jag tror att jag lämnat nog med plats för att kunna anpassa det stora skummarfacket för att få plats med rullfilter också. Vill även ha någon form av refugium i mittenfacket, med lite sten, sand och macroalger. 

 

Nu ska jag sätta igång med resten av bafflarna och en kammare för returpumpen. Blir en gammal Aquabee UP3000 till att börja med, men eventuellt skaffar jag en ny styrbar pump av något slag istället. 

 

image.thumb.jpeg.403988104f6b54c3246b66dd9e0c9984.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bild från den provisoriska uppstarten, det ser nog lite stökigt ut och det är stök som har varit temat för mitt kontorsrum sedan jag drog igång detta projekt. Jag köpte sten av en person här på guiden som jag fick höra var väl inkörd, när jag plockade upp stenarna ur frigolitlådan jag använt för att transportera så var det fullt av ormstjärnor och borstmaskar i botten. De verkade lite trötta efter en dryg timme i bil men jag hällde ner dem i karet och morgonen efter var de "borta", ett lovande tecken. 

En del av tekniken till karet köpte jag via Facebook Marketplace, en kille i Spånga som skulle lägga sitt kar på grund av lägenhetsförsäljning. Efter att fiskar och koraller var sålda så fick jag även hämta lite sten hos honom, en revpelare med åtminstone fyra sorters koralldjur på. Han hade även kvar några små fraggar och en armé nassariussniglar som fick följa med hem. 

 

Några besök har det även blivit hos Aquariatech, köpte raskt ett par clowner och en liten städpatrull. Sen har det blivit en Salarias Fasciatus och en Paraluteres prionurus - en filfisk som är väldigt lik Canthigaster Valentini, och två pepparminträkor. 

 

Den enda egentliga motgången jag noterat såhär långt är att jag blivit av med åtminstone två turbosniglar. Jag vet i dagsläget inte riktigt varför, men ett dödsfall upptäckte jag på grund av att Nassariusarmén festade loss på den avlidne turbosnigeln. 

 

När mörkret fallit ikväll ska jag försöka få till lite bilder på akvariet, det på bilden i det här inlägget skar jag ner i torsdags och byggde sumpen av. Skriver förmodligen ett par rader om den "uppstarten" också, som väl mer fått karaktären av en flytt än en egentlig nystart. 

 

 

processed-D94571CF-0EDC-4AA5-95FB-A4309FE3B948.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det dags för lite bilder på karet, som är inrett med lite av varje. Är inte helt klar med hur jag ska aquascapea men det får väl ge sig framöver. Under helgen som var besökte jag en ny bekant som var i färd med att lägga ned sitt kar, varpå jag tog över det levande. Det var lite meckigt eftersom det var en hel del levande på en del av stenarna, och dessutom flera djur i olika påsar som alla skulle koppas in samtidigt, men i slutändan gick det bra och var ju trots allt en ansträngning jag själv valt att åta mig. Allt klarade sig och jag hoppas att det så ska förbli.

 

Helbild2.thumb.png.f09a9f3b7eb665ad8dfb69845af36df1.png

 

Inser när jag tittar på bilden att jag behöver jobba lite mer med höjden när jag möblerar, samt öva lite mer på att fota. Det ser ju bra mycket bättre ut på riktigt 😮 

 

I teknikväg har jag en Maxspect RSX 150 ovanför karet, två MP40 i karet och en Bubble Magus C5 i skummaren, en doppvärmare på 200W och en liten liten Maxijet1000 som returpump för tillfället. Aquabeepumpen jag hade liggande visade sig ha ett bräck på skyddshöljet runt sladdarna, vågade inte använda den så där måste jag hitta på något annat. 

 

Sten har jag kommit över i lite verierande skick och varianter, alltihopa från system som varit igång ett antal år. Totalt är det någonstans mellan 40 och 50 kilo, varav en del får ligga i sumpen tills jag möblerat klart. Hade i 15kg "levande sand" från Aqua Forest, väldigt fin men det blev lite i underkant, så det blir kanske att komplettera lite. 

 

Har även skaffat ett hoppnät och installerat ATO, som verkar fungera. Får se hur långt 25 liter räcker...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder på fiskar måste man ju bjuda på såklart, Salarias Fasciatus poserar ju gärna som ett proffs, svårare var det med Centropyge Flavicauda eller Amphipron Ocellaris.

 

image.thumb.png.d673c18667378e090c8d071f9e294d8c.pngNemo.png.422f1cb5995a5963a0cde33e3e246e01.png

 

Har även hittat några små knappar

 

Knapp.png.cc98eba66e7edf8394cf40448647925f.pngKnapp2.png.31f464845cd0f16001617602e0d6d612.png

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag tagit tag i att testa de mest relevanta värderna i vattnet. Testade ammoniak, nitrit och nitrat när jag drog igång men eftersom jag inte har haft någåt mer än små fraggar och ett par Rhodactis i karet så har jag inte brytt mig om att mäta calcium, magnesium eller kh. Eftersom jag har lite mer levande i nu så tyckte jag det var dags att börja hålla koll.

 

Temperatur  24,5

Salinitet       1.025         D&D Refraktometer

dKH             ca 8.2-8.4  Aquaforest, gjorde ett första test med en Hanna checker men misstänker att jag gjorde något fel, fick ett värde som var orimligt lågt.

Calcium       440-450    Salifert 

Magnesium 1365         Salifert

Nitrat           2,5-5ppm Salifert

Fosfat          1.06ppm   Hanna checker

 

Jag uppfattar testresultaten som inom toleransnivån för vad som funkar för de flesta, om någon som läser detta inte håller med så får ni gärna skrika till, antingen här eller via DM. 

 

Som jag skrev tidigare så tog jag över levande från ett kar som lades ned. Det mesta gick bra, men jag fick med mig en ganska stor sinularia som fortfarande inte har öppnat några polyper så det är jag lite fundersam kring. Fick en liten från samma kar någon månad tidigare som ser väldigt trevlig ut och har gjort det sedan jag la den i karet. 

 

Utöver den så var det väldigt många gröna Rhodactis, om någon är intresserad så byter jag gärna ett par stycken mot något kul ;) Det verkar redan ha blivit fler. Ett par euphyllior som vajar fint i vattnet, där kan det säkert bli någon fragg i framtiden när jag ser att de växer, ganska många huvuden. 

 

Den häftigaste korallen i karet är en torch med 3-4 huvuden, och ett litet till på väg. Jag var lite fundersam första dagarna men nu sträcker den på sig ordentligt och lite större än min knytnäve. 

 

Annat kul som jag hittat på stenar är Pavona, en orange och en grön cactus, någon form av Cyphastrea med ljusgröns bas och rosa polyper, sen något vinrätt med neongröna polyper som jag ännu inte vet vad det är. Ska fixa lite bilder så kanske det går att reda ut. 

processed-127233B4-0363-4244-BAB1-6098BE95E728.jpeg

processed-2C10B83A-1B94-40BE-8E74-D04EF949E075.jpeg

processed-99E00009-8241-46F7-859C-CE081DD295EE.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna vet jag inte vad det är, tacksam för hjälp om någon har koll. Den är typ vinröd i botten, det gröna kommer fram rätt bra i bilden. 

 

Oknd.thumb.png.b9a199e7b316dd0dcb3886dd406a00d3.png

 

Den nedan tror jag mig lyckats identifiera som en Cyphastrea av något slag, den har ganska många polyper i olika skick och vinklar, zooxanthellerna finns där lite sporadiskt. 

 

Cyphastrea.thumb.png.3aed75770bf2f30e2173ee9e445ba43c.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna är lite mer vinröd än den lila färgen bilden visar, med ljust orangea polyper. Denna lossnade det en bit från kort efter att jag satte ner stenen i karet, fick ingen bra upplösning på bilden men kanten på högersidan har börjat växa lite smått från att ha varit brottyta. Det är kul med den typen av tecken på att det kan finnas förutsättningar för koralldjur att växa i vattenbaljan på mitt gamla kontor. Liknar "Pavona ultra orange", som jag vill minnas att jag såg hos aquariatech, möjligen inte lika "ultra". 

 

Pavonaorange.thumb.png.d525cd8655f88c5fc831d8753f7dfb3b.png

 

Nedanstående tror jag är en Pavona Maldivensis, en del av den gick av under transport. 

 

PavonaMaldivensis.thumb.png.a52b7e5bb11ff522a7e509e5774d8d07.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-04-02 at 21:18, Flurpen skrev:

Denna vet jag inte vad det är, tacksam för hjälp om någon har koll. Den är typ vinröd i botten, det gröna kommer fram rätt bra i bilden. 

 

Oknd.thumb.png.b9a199e7b316dd0dcb3886dd406a00d3.png

 

 

Tycker den ser ut som någon typ av Favites. Har själv haft en likvärdig och upplevde att den växte mycket låångsamt. 

 

I övrigt ser ju vattenvärden ut som en bra start. Om fosfatvärdet stämmer skulle det nog vara bra att få ner till typ 0,05 - 0,1 ppm men annars är det guld och gröna skogar :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, kaptenen skrev:

I övrigt ser ju vattenvärden ut som en bra start. Om fosfatvärdet stämmer skulle det nog vara bra att få ner till typ 0,05 - 0,1 ppm men annars är det guld och gröna skogar :) 

Ja jo jag borde nog göra upp någon plan för att få ner fosfaten lite, funderar på om det kan vara matandet som är boven. Har matat lite extra för att hålla nere aggressionsnivån mellan fiskarna. Kunde inte motstå två stycken Nemateleotris magnifica som verkade komma väldigt bra överens, vilket de fortfarande gör, men dvärgkejsaren tyckte inte att det var en lika bra idé 😅 Nu verkar den i vart fall ha vant sig vid dem, är bara någon gång ibland som den passar på att visa vem som är boss. Nästa gång jag introducerar något nytt ska jag förbereda lite mer för det. 

 

Ska hålla lite koll på fosfaten och se att den inte sticker iväg, men vill i vart fall inte i första hand försöka få ner värdena på kemisk väg, så mycket vet jag. Förhoppningsvis blir det en del fixande med karet i helgen medan sambon jobbar 😁

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 hours ago, kaptenen said:

 

Tycker den ser ut som någon typ av Favites. Har själv haft en likvärdig och upplevde att den växte mycket låångsamt. 

 

I övrigt ser ju vattenvärden ut som en bra start. Om fosfatvärdet stämmer skulle det nog vara bra att få ner till typ 0,05 - 0,1 ppm men annars är det guld och gröna skogar :) 

Ser ut som en typisk ”war coral” som jag tror är favites pentagona.

min växer hyfsat fort

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2024-04-05 at 17:03, Oscarhaglund skrev:

Ser ut som en typisk ”war coral” som jag tror är favites pentagona.

min växer hyfsat fort

Tack så mycket, ledsen för segt svar och tack för senast :)

 

Senaste bilden från precis nu, lite fler koraller än senast. Akvariet rullar på, har justerat ljuset så det är lite blåare nu och färgerna i karet är lite skarpare än innan. Ska försöka åstadkomma lite fler bilder på det nu i dagarna och göra ett par justeringer avseende det tekniska...

Helbild0419.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Flurpen skrev:

Tack så mycket, ledsen för segt svar och tack för senast :)

 

Senaste bilden från precis nu, lite fler koraller än senast. Akvariet rullar på, har justerat ljuset så det är lite blåare nu och färgerna i karet är lite skarpare än innan. Ska försöka åstadkomma lite fler bilder på det nu i dagarna och göra ett par justeringer avseende det tekniska...

Helbild0419.png

Tja @Flurpen, ser ut och tuffa på bra!

Undrade lite över vilket lyse du har och vilka inställningar du kör på just nu?

Hur ser dina värden ut nu för tiden och vad använder du för att höja Alk/Mg/Ca?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Ramroll skrev:

Tja @Flurpen, ser ut och tuffa på bra!

Undrade lite över vilket lyse du har och vilka inställningar du kör på just nu?

Hur ser dina värden ut nu för tiden och vad använder du för att höja Alk/Mg/Ca?

Hej @Ramroll, tack så mycket! Belysningen är en Maxspect RSX150 och när jag tog bilden var det nog 80 eller 100% av det blåa och 60-70% på de tre andra kanalerna. Kan inte säga så mycket mer om inställnignarna eftersom jag precis skaffade Syna-G appen för att styra den, och har inte riktigt kommit överens med den än. 

 

Värderna ska jag kolla idag, jag har inte haft karet igång särskilt länge och har hittills bara gjort vattenbyten. Funderar på om någon form av Ballingmetoden är det jag kommer köra på i framtiden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, Flurpen skrev:

Hej @Ramroll, tack så mycket! Belysningen är en Maxspect RSX150 och när jag tog bilden var det nog 80 eller 100% av det blåa och 60-70% på de tre andra kanalerna. Kan inte säga så mycket mer om inställnignarna eftersom jag precis skaffade Syna-G appen för att styra den, och har inte riktigt kommit överens med den än. 

 

Värderna ska jag kolla idag, jag har inte haft karet igång särskilt länge och har hittills bara gjort vattenbyten. Funderar på om någon form av Ballingmetoden är det jag kommer köra på i framtiden.

Cool! Jag har själv ett skit gammalt MS R420R. Är nöjd kan bara tänka mig att RSX är bättre :)

 

Ska nog också kolla mina värden idag, men behöver skaffa fler Hanna instrument. Har märkt att andra normala test inte visar rätt trots att man gör rätt och tar medel värde av 3 prov, får alltid helt andra värden när jag tar ICP samma tillfälle. Dem är ju en bra finger visning till om värden sjunker eller ökar men inte om man vill veta exakt.

 

Själv kör jag AllForReef, hittills är jag väldigt nöjd :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Ramroll skrev:

Cool! Jag har själv ett skit gammalt MS R420R. Är nöjd kan bara tänka mig att RSX är bättre :)

 

Ska nog också kolla mina värden idag, men behöver skaffa fler Hanna instrument. Har märkt att andra normala test inte visar rätt trots att man gör rätt och tar medel värde av 3 prov, får alltid helt andra värden när jag tar ICP samma tillfälle. Dem är ju en bra finger visning till om värden sjunker eller ökar men inte om man vill veta exakt.

 

Själv kör jag AllForReef, hittills är jag väldigt nöjd :D

Salinitet 1.025 och temp 24 C

Alkalinitet 135ppm/7.547 dKH enligt Hanna, 7,6-8,0 enligt Aquaforest. 

Calcium ca 450ppm enligt Salifert

Magnesium ca 1400ppm enligt Salifert, vilket är högre än senast trots att jag inte tillsatt något. Får tolka resultatet som att det i vart fall inte minskat påtagligt. 

Fosfat 1.31, behöver ta tag i detta.

Nitrat mellan 5 och 10 ppm enligt salifert. 

 

Planen för fosfatnivån är att använda någon av produkterna i bilden i min extremt snygga hembyggda mediareaktor. Utmaningen just nu är att den enda pump jag har över för att driva reaktorn är en 1000 L/H maxijet, jag tror att flödet blir för högt. Får tag på en klenare på onsdag enligt plan så blir väl att jag kör igång den då. Om jag inte kan få den att sitta okey på avrinningsröret dvs. Ska prova det först. 

 

image.thumb.jpeg.8727a605cc3f559121d3f1fd6ad2df81.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju lite högt haha. Har du tagit och gjort om testet för att vara säker att resultatet är rätt? Matar du kanske någon som är fosfat tungt?

 

Intressant uppfinning, blir kul o se vad resultatet blir :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Ramroll skrev:

Det var ju lite högt haha. Har du tagit och gjort om testet för att vara säker att resultatet är rätt? Matar du kanske någon som är fosfat tungt?

 

Intressant uppfinning, blir kul o se vad resultatet blir :)

Japp det är för högt, senast jag mätte var det 1.06ppm. Ska testa igen om ett par dagar och se hur det ser ut då. Jag har dock inga problem med alger eller dylikt i karet just nu. 

 

Jag har matat nästan uteslutande med frysfoder, och har matat lite extra sista tiden för att hålla aggressionen nere mellan fiskarna. Introducerade två Nemateleotris magnifica för ett par veckor sedan och de har blivit lite mobbade av min dvärgkejsare som inte uppskattade nytt sällskap. Nu har de hittat en sten att bo under och kommer fram lite mer även när jag inte matar. Funderar lite över vilka fler fiskar jag vill ha i karet, för att göra någon sorts plan över hur och när de ska i. Kort sagt tror jag fosfasten beror på matandet.

 

Ja förhoppningsvis funkar reaktorn, lade 100g Rowaphos i en tunn nylonsprumpa som jag hade hemma pga....anledning..., in med det i reaktorn och sen hittade jag en liten 200L-pump som jag satt igång nu. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Ramroll skrev:

Cool! Jag har själv ett skit gammalt MS R420R. Är nöjd kan bara tänka mig att RSX är bättre :)

 

Ska nog också kolla mina värden idag, men behöver skaffa fler Hanna instrument. Har märkt att andra normala test inte visar rätt trots att man gör rätt och tar medel värde av 3 prov, får alltid helt andra värden när jag tar ICP samma tillfälle. Dem är ju en bra finger visning till om värden sjunker eller ökar men inte om man vill veta exakt.

 

Själv kör jag AllForReef, hittills är jag väldigt nöjd :D

Jag skulle säga att du generellt inte behöver veta något värde exakt. De flesta värden är inte så jäkla viktigt att det är ”rätt”.

För kalcium så spelar det ju ingen roll om du mäter 420 men det riktiga värdet är 450.

Det som är viktigt är att ligga approximativt rätt och att se trenden.

 

Randy Holmes Farley skrev tom en artikel på reef2reef om att han inte längre rekommenderar de flesta att ens mäta magnesium för att de testkit som finns är för dåliga. Istället räcker det med att tillföra 5-10% av den ppm förbrukningen man har i kalcium tillsammans med vattenbyten lite då och då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:

Jag skulle säga att du generellt inte behöver veta något värde exakt. De flesta värden är inte så jäkla viktigt att det är ”rätt”.

För kalcium så spelar det ju ingen roll om du mäter 420 men det riktiga värdet är 450.

Det som är viktigt är att ligga approximativt rätt och att se trenden.

 

Randy Holmes Farley skrev tom en artikel på reef2reef om att han inte längre rekommenderar de flesta att ens mäta magnesium för att de testkit som finns är för dåliga. Istället räcker det med att tillföra 5-10% av den ppm förbrukningen man har i kalcium tillsammans med vattenbyten lite då och då

Du har helt rätt, tänkt i liknande banor men kanske formulerade mig dåligt. Det är ju trenden av stabilitet samt att man inte ligger i dem extrema änderna som är det viktiga tänker jag.

 

Har inte läst den artikeln, du får gärna länka! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...