Gå till innehåll

Karantäner, behandlingskar, kopparbehandling, formalin, andra mediciner


Rekommenderade inlägg

Postat (ändrat)

Hej

Min egna erfarenhet är än så länge ringa, men jag har snappat upp några erfarenheter redan, samt läser. 

 

Jag kör nu min tredje karantänsrunda med koppar (ej chelaterad), och jag tror så här:

1) De flesta fiskar tål koppar bra OM man inte överskrider maxdosen. Problemet är just det, att när man skyllt på kopparen, så har man i själva verket förmodligen överdoserat. För att odinium och cryptocarion skall dö, i dess frisimmande stadium(endast där har man chansen), så krävs en koncentration ej under 0.15mg/l Koppar. Jag är rätt säker på att man skall ALDRIG gå över 0.2 mg/l, och snarare ligga i det lägre intervallet, alltså runt 0.15 mg/l . Detta tror jag är det man gör fel om fisken dör av kopparen. Jag har nu för tredje gången i rad märkt direkt hur fisken blir negativt påverkad av koppar så fort jag ligger på 0.18 mg/l, men mår hur bra som helst om jag inte går över 0.16 mg/l. Små marginaler så man måste mäta varje dag, i alla all om man har sten o grus i systemet, då är det omöjligt att veta halten utan mätning. I ett helt naket system behöver man inte mäta lika ofta, där stämmer matten bra så länge man räknar rätt. 

Tänk på att räkna ut vattenvolymen exakt (där slarvar vi nog också en del), samt tänk också på att Hanna checken har en inaccuracy på 0.05 ppm. Ta höjd för det!

Ytterligare ett skäl att inte klättra över 0.15 mg/l eftersom det kan med inräknat mätfel i värsta fall vara 0.2 och det är för mkt. 

 

2) Undantagen är mandariner, sjöhästar och muränor som jag förstått det ej tål koppar alls. 

 

3) Höj upp koncentrationen från 0 till 0.15 långsamt  över minst 2 dar!. Där gör vi säkert också fel. Min Nato reagerade med matvägran när jag höjde upp till 0.15 över två dagar, men när jag la till en dag till så började den äta igen o sen klarade den fint 0.15 ppm. 

 

 

 

4) Nackdelen med koppar är att den tar inte broklynella, flukes  eller Uronema.  Jag har därför på 2 av mina tre sessioner hittills avslutat med att formalinbad i 30 min samt  ett bad i methylenblått (finns recept o färdiga påsar). Formalin tar faktiskt även odinium även om den är PÅ fisken (dock ej cryptocarion då den är mer inkapslad på fisken hud, men den biten har ju kopparen tagit).

 

5) Tiden i koppar har jag kört en amerikansk modell på endast 14 dar, men faktiskt kortat ner lite till. Man vill ju endast pricka in den frisimmande fasen, så tänk också på att ha en temp ej under 26 grader för att påskynda faserna.

 

6) Sen finns ju en del som på slutet adderar praziquantel mot mask och istället för koppar kan man köra klorokinfosfat. Det senare är dock svårt att få tag i tror jag, samt går ju inte mäta, MEN är inte lika känsligt som koppar för överdosering.  

 

Idag skall imperatorn o nason ner i DT, efter att jag avslutat QT perioden med ett formalin bad samt lagt tillbaka fiskarna i ett helt rent QT system. 

 

 

 

/Jonas

 

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, jonasroman skrev:

 

2) Undantagen är mandariner, sjöhästar och muränor som jag förstått det ej tål koppar alls. 

 

 

 

 

 

Bra inlägg! Vill bara flika in att jag koppardoserade en mandarin i somras utan några större bekymmer i ca 3 veckor. Dock så var den redan etablerad sedan tidigare och välgödd så det ökar ju såklart förutsättningarna för att lyckas. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...