Gå till innehåll

Display refuge projekt!


adam92

Rekommenderade inlägg

Tja! Så dom senaste månaderna har jag dragit igång ett projekt då min tjej inte tillåter mig att skaffa fler akvarium så då fick jag en genialisk idé att limma ihop 2 st akvarium och ena delen fick bli en display refugium och detta godkände tjejen! 

Började med att göra rent o fixa mitt gamla akvarium som jag har haft till odling av levande föda till ciklider och sen fylla upp de med saltvatten och sand. Detta skulle då bli revet.

72202287765__DA852E60-D60E-4573-95C3-FB0A6E3D8FB6.jpeg

IMG_6523.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffade mer belysning, hade sedan innan 1st Maxspect Jump MJ-LI 65 BLUE och med projektet skaffade jag en till och köpte hängen till dom. Köpte även 2 st Maxspect Jump, MJ-LI30 till refugen även där med hängen 

 

Drog till Clas Ohlsson och köpte konsoler och skivor för att kunna hänga belysningen i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu började det roliga! 

Jag började med att göra rent gamla saltiset efter tömningen och sedan måtta jag in frigoliten, denna frigolit var nån speciell sort då de går att stapla den och den ska sjunka ca 1-2mm vid 400kg vikt vilket var perfekt för mitt ända mål.

 

 

IMG_6571.jpeg

IMG_6570.jpeg

IMG_6572.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa steg var att skära ut ena kort sidan för att sedan använda den delen till att förstärka botten mot revet.

 

Efter rengöringen av gamla silikonet och ytorna så var de dags för limning och efter upphängning av belysningen.

IMG_6577.jpeg

IMG_6580.jpeg

IMG_6581.jpeg

IMG_6584.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var de tid för att snygga till och förstärka övre delen av akvariet och även limma dit en kamm. Jag limma även dit 2 glasbitar på kanten för att styra vattnet mer centrerat för att slippa salt ränder på framrutan.

 

Nästa steg var att provfylla för att se om det läcker.

IMG_6619.jpeg

IMG_6643.jpeg

IMG_6642.jpeg

IMG_6641.jpeg

IMG_6637.jpeg

IMG_6640.jpeg

IMG_6639.jpeg

IMG_6638.jpeg

170766249965300.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det läckte inte! Men jag var lite missnöjd med kammen då de var två olika sorter men de var de jag hade hemma så de fick bli det så länge.

 

Nu var det dags för sand och blanda salt! 🧂 och fixa till brädorna.

 

Satte igång pumpen som pumpar över vatten från revet då display refugiumet är ca 5cm högre upp så rinner vattnet tillbaka av gravitationen.

IMG_6648.jpeg

IMG_6654.jpeg

IMG_6655.jpeg

IMG_6663.jpeg

IMG_6664.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var de tid för att köpa olika sorter av Macroalger men det var väldigt svårt att få tag på, jag gjorde ett försök med att köpa från en privat person men alla gröna sorter hade smält vid ankomst men 2 st röda klarade sig.

 

Det jag gjorde var att köpa levande sten i hopp om att det skulle börja växa saker från dom och de gjorde de!

 

fick tag på aquariatech lite codium och chaeto hade jag från uppstarten av mitt första saltis (haft över 3 år)

IMG_6720.jpeg

IMG_6722.jpeg

IMG_6727.jpeg

IMG_6728.jpeg

IMG_6765.jpeg

IMG_6768.jpeg

IMG_6721.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu väntar jag bara på att allt ska börja växa till sig och så ska det införskaffas mer levande sten 🪨 och göra ett nytt försök med att köpa Macroalger när det blivit lite varmare 

 

Den tredje påbyggnaden var mitt första projekt med att göra ett refugium men som nu används till automatisk påfyllnaden av RO vatten men jag funderar på att stoppa ner chaeto där i istället för de blir ganska irriterande med små bitar av chaeto lite överallt 😅

IMG_6751.jpeg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, kaptenen skrev:

Intressant bygge! Jag flyttade tråden till rätt underforum. Chansade på antalet litrar till över 150 l med båda karen inkopplade :) 

 

 

Ja de stämmer och tack! Tror de blev ca 220 liter 😁 jag har alltid problem med att lägga in saker i rätt tråd 😂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så lite uppdatering nu, det har börjat sakta ner på tillväxten av Macroalgerna som följde med levande stenen märkte jag, så jag  stängde av skummaren och nu idag så hade Halimedan börjat dra iväg igen. 
IMG_6776.thumb.jpeg.abfb694c53801db17436eea297c142af.jpeg
 

Revet har stabiliserats nu efter flytten (fick ett utbrott av bruna slemmiga alger) IMG_6777.thumb.jpeg.84d24e6e23a2a76b1c43e83e2bb199c2.jpegIMG_6778.thumb.jpeg.3ff1d50de70b66fba0f97df280d94cc5.jpegIMG_6779.thumb.jpeg.3ee1a3cf51422cbd22fdb2d7124bea93.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...