adam92 Postat 23 mars Dela Postat 23 mars Tja! Så dom senaste månaderna har jag dragit igång ett projekt då min tjej inte tillåter mig att skaffa fler akvarium så då fick jag en genialisk idé att limma ihop 2 st akvarium och ena delen fick bli en display refugium och detta godkände tjejen! Började med att göra rent o fixa mitt gamla akvarium som jag har haft till odling av levande föda till ciklider och sen fylla upp de med saltvatten och sand. Detta skulle då bli revet. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 23 mars Författare Dela Postat 23 mars Det akvariumet som skulle bli display refuge var då mitt saltvattens akvarium som var igång. Det var ett helvete o flytta över allt men det gick! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 23 mars Författare Dela Postat 23 mars Skaffade mer belysning, hade sedan innan 1st Maxspect Jump MJ-LI 65 BLUE och med projektet skaffade jag en till och köpte hängen till dom. Köpte även 2 st Maxspect Jump, MJ-LI30 till refugen även där med hängen Drog till Clas Ohlsson och köpte konsoler och skivor för att kunna hänga belysningen i. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 23 mars Författare Dela Postat 23 mars Nu började det roliga! Jag började med att göra rent gamla saltiset efter tömningen och sedan måtta jag in frigoliten, denna frigolit var nån speciell sort då de går att stapla den och den ska sjunka ca 1-2mm vid 400kg vikt vilket var perfekt för mitt ända mål. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 23 mars Författare Dela Postat 23 mars Nästa steg var att skära ut ena kort sidan för att sedan använda den delen till att förstärka botten mot revet. Efter rengöringen av gamla silikonet och ytorna så var de dags för limning och efter upphängning av belysningen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 23 mars Författare Dela Postat 23 mars Nu var de tid för att snygga till och förstärka övre delen av akvariet och även limma dit en kamm. Jag limma även dit 2 glasbitar på kanten för att styra vattnet mer centrerat för att slippa salt ränder på framrutan. Nästa steg var att provfylla för att se om det läcker. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 23 mars Författare Dela Postat 23 mars Det läckte inte! Men jag var lite missnöjd med kammen då de var två olika sorter men de var de jag hade hemma så de fick bli det så länge. Nu var det dags för sand och blanda salt! och fixa till brädorna. Satte igång pumpen som pumpar över vatten från revet då display refugiumet är ca 5cm högre upp så rinner vattnet tillbaka av gravitationen. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 23 mars Författare Dela Postat 23 mars Då var de tid för att köpa olika sorter av Macroalger men det var väldigt svårt att få tag på, jag gjorde ett försök med att köpa från en privat person men alla gröna sorter hade smält vid ankomst men 2 st röda klarade sig. Det jag gjorde var att köpa levande sten i hopp om att det skulle börja växa saker från dom och de gjorde de! fick tag på aquariatech lite codium och chaeto hade jag från uppstarten av mitt första saltis (haft över 3 år) 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 23 mars Författare Dela Postat 23 mars Nu väntar jag bara på att allt ska börja växa till sig och så ska det införskaffas mer levande sten och göra ett nytt försök med att köpa Macroalger när det blivit lite varmare Den tredje påbyggnaden var mitt första projekt med att göra ett refugium men som nu används till automatisk påfyllnaden av RO vatten men jag funderar på att stoppa ner chaeto där i istället för de blir ganska irriterande med små bitar av chaeto lite överallt 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kaptenen Postat 23 mars Dela Postat 23 mars Intressant bygge! Jag flyttade tråden till rätt underforum. Chansade på antalet litrar till över 150 l med båda karen inkopplade Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 23 mars Författare Dela Postat 23 mars 39 minuter sedan, kaptenen skrev: Intressant bygge! Jag flyttade tråden till rätt underforum. Chansade på antalet litrar till över 150 l med båda karen inkopplade Ja de stämmer och tack! Tror de blev ca 220 liter jag har alltid problem med att lägga in saker i rätt tråd Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 26 mars Författare Dela Postat 26 mars Så lite uppdatering nu, det har börjat sakta ner på tillväxten av Macroalgerna som följde med levande stenen märkte jag, så jag stängde av skummaren och nu idag så hade Halimedan börjat dra iväg igen. Revet har stabiliserats nu efter flytten (fick ett utbrott av bruna slemmiga alger) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 12 juni Författare Dela Postat 12 juni En liten uppdatering på display refugiumet, jag har inte gjort speciellt mycket nu på sista tiden då de har varit mycket privat men nu har jag lite tid på händerna igen så lyckades få tag i lite olika Marco alger men tyvärr så försvann alla mina röda helt plötsligt o vette tudan vart dom tog vägen så kommer köpa lite olika röda här framöver Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 1 juli Författare Dela Postat 1 juli Liten uppdatering här! Målat lite och köpt en ny art av Marco alg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 1 juli Författare Dela Postat 1 juli (ändrat) Har lite planer på att införskaffa fler pumpar och möjligtvis fixa om min ”lilla” på limning av 12l akvarium som nu används för ato och köra de som en mini frag avdelning i stället då jag har bestämt mig för att inte köra chaeto alls som annars hade fått hamna där i. Ändrat 2 juli av adam92 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 5 juli Författare Dela Postat 5 juli Skaffat en gorgonia till refugiumet nu också och de börja bli bra där i den där fula eheim pumpen ska snart försvinna och ersättas av bättre pumpar för att få upp flödet lite mer där i. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 5 juli Författare Dela Postat 5 juli 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 16 juli Författare Dela Postat 16 juli (ändrat) Nu kommer ännu en uppdatering på mitt display refugium: De växer på som satan nu men jag har fått gröna cyano på just druv caulerpan för de mesta. Tror de kan vara flödet som gör de. Men här kommer en lista över arter som finns nu i refugiumet: caulerpa racemosa (troligtvis), caulerpa prolifera, codium fragile, halimeda (vet ej exakta arten men kallas för cactus halimeda), halymenia durvillei (dragon’s breath) och sen har jag då en 6e art som jag inte vet exakt vad de är men det är troligtvis någon art av caulerpa. Så totalt så finns det 7 arter av Macroalger nu i burken varav 6 frodas och den 7:e har nästan dött bort helt. Den 7e arten var/är någon sorts röd alg men kommer vara helt dött ut mitt system om nån vecka säkert. Ändrat 16 juli av adam92 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 16 juli Författare Dela Postat 16 juli (ändrat) Det som sökes mest nu är fler arter av röda Macro alger, förstås skulle jag hitta blå hypnea så skulle de köpas på studs. Även så är caulerpa sertularioides (Fern caulerpa) av intresse men de är den enda gröna Macro algen som fortfarande önskas. Men då avslutas denna uppdatering med en helhets bild av refugiumet: Ändrat 16 juli av adam92 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 28 september Författare Dela Postat 28 september Här kommer en uppdatering! Det har exploderat nu och det är c. Racemossa som har totalt tagit över men det finns hopp om dom andra arterna här i, upptäckt en del angående belysningen då min belysning har 3 lägen, jag har kört på högsta läget och det har inte alls funkat för dom röda arterna. Nu har jag satt in på läge 2 och färgerna har börjat komma tillbaka det har flyttat in 6 nya invånare: 2st court jester, 2st Gobiodon okinawae och 2st Berghia sniglar. 9 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 29 september Författare Dela Postat 29 september Blev sugen på fler court jester så blev en tredje igår och tyvärr så tror jag den ena Okinawae har dött men den var redan rätt dålig när jag köpte den och fick honom för ett bra pris så jag tänkte jag kunde rädda den men de gick inte för sig så kanske han ligger gömd nånstans då det finns massa gömställen men tror han är borta för evigt då det är en art av min erfarenhet som alltid är framme och sällan gömmer sig när det inte finns stora fiskar i närheten. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 1 oktober Författare Dela Postat 1 oktober Idag så hittade jag min första berghia snigel då är det bara 1 kvar att lokalisera så jag vet att båda två mår bra 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adam92 Postat 10 oktober Författare Dela Postat 10 oktober (ändrat) En liten uppdatering här på denna otroligt regniga dag och kväll. Macroalgerna som det är absolut mest utav har börjat dö av lite (tack gode gud) rensade då när jag såg det, även så har jag lokaliserat båda berghia sniglarna och bevittnade lite snigel snusk mellan dom hehe. Men jag har äntligen blivit häst ägare! Beställde dom av aquariatech och det gick som en dans! Super bra service (som alltid) och otroligt fina exemplar. Hade turen också att få en hona och en hane här kommer en bild på paret som har legat i akvariet i ca 1 timma och redan äter kan jag tillägga dom började jaga efter ca 5-10 min Ändrat 10 oktober av adam92 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.