Gå till innehåll

Algproblem


Magnus Johansson

Rekommenderade inlägg

Här är en bild att jämföra emot från www.wetwebmedia.com

gå in på sidan och sök på Bryopsis så får du upp en massa folk som mailat in sina problem och fått förslag på lösningar att bli av med dom.

Algae ID - 2/17/03

One more ID if y'all don't mind, the stuff (algae) in this picture is trying to grow in abundance, but I've been doing my best to allow it to grow on this one rock area (not manually ripping it out!) Looks kinda cool!

Thanks for the Scott in Denver

PS. I've been trying to get a clear shot of the broad-leafed plant for Anthony to ID, accidentally may have got it clear enough for him to ID in this pic!

<cheers, Scott. The green algae in the center is very problematic Bryopsis species. A true nuisance that is not easily limited in growth by nutrients not eradicated by grazers. It actually bores into carbonate matter including the corallums (skeletons) of live coral! The other brown algae still looks like it may be Sargassum. Kindly, Anthony>

stormbringer.jpg

http://www.wetwebmedia.com/grnalgfaqs2.htm

1079.jpg

http://meerwasser-lexikon.de/eng/47/1079/Bryopsis/.htm

Norberg har brottats med denna alg för något år sedan. Han kanske kan hjälpa dig.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=5448&highlight=bryopsis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror som Jaken att det där är bryopsis, men det ser faktiskt mer ut som debresia på första bilden.

Inte helt lätt att bli av med bryopsis, men jag avråder definitivt från att börja skrubba och framför allt inte att börja plocka ur stenarna - det skapar bara andra nya problem.

Jag tycker du ska göra två saker, dels hitta källan till algtillväxten vilket vanligtvis stavas fosfat och nitrat, men bryopsis är seg det kan hänga kvar långt efter att näringsämnena försvunnit.

Det kan vara så att du fått med den "på köpet" av stenen också.

Fiskar som äter detta brukar vara naso literatus och vlamingi, och ibland zebrasoma scopas!

Om det är debresia så kan salarias fasciatus och en sjöhare funka kanon!

Bryopsis brukar förresten se ut ungefär som dillblad, med lite neonaktigt i stammen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma alger(Bryopsis) i mängder i mitt akvarie och dom kom då jag matade kraftigt i samband men Anthias köp för ett halvår sedan.

Jag kan ej mäta nitrat och fosfat och kör nu med zeolitmetoden. Acropororna växer vansinnigt och har starka färger.De verkar inte ha ont av algen.

Men det ser inte kul ut !! Man blir nästan vansinnig.....sniglarna och sjöborrana jag köpt fnyser åt Bryopsisen!

Jag misstänker att den nuvarande näringskällan är Co2 från kaklkreaktorn i första hand. (ph7,8 då reaktorn går annars 8,2) Provade med att stänga av den några veckor men det hjälpte inte!

Jag har tröttnat på att svälta ut algerna så nu blir det Algenex för min del. Har redan beställt från. www.shop-meeresaquaristik.de

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...