Gå till innehåll

Höga halter av DOC kan vara en orsak till osunda system


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Denna artikel handlar om att akvarium som går dåligt, som är i obalans, har oftast för höga halter av olösta organiska ämnen, DOC, alltså organiskt kol, aminosyror, men egentligen alla organiska ämnen som inte är partiklar. Särskilt är organiskt kol i form av socker direkt skadligt för koraller, och överhuvudtaget så stimulerar DOC tillväxten av dåliga bakterier, som i sin tur konkurrera ut koraller, samt ökar risken för sjukdomar såsom STN och RTN. Den som orkar läsa artikeln ser att det är inga gissningar utan detta är baserat på studier och försök. Man skriver att ett hälsosamt rev/akvarium, har låga halter av DOC, och detta i sin tur driver utvecklingen av goda bakterier. Osunda rev/akvarium har höga halter av DOC och detta driver utvecklingen av dåliga bakterier (tex vibrio som kan ge STN och RTN). Även cyanobakterier och dino kan troligtvis kvala in här, dessa trivas bättre i system med hög DOC halt. DOC kommer då från att vi tex inte byter vatten tillräckligt ofta, för INGET filter eller kemisk preparat kan ta bort all DOC, utan det krävs vattenbyten. En del DOC kommer också från algrefugium om man har det, och vi har alla rätt nyligen läst en artikel som visade hur algrefugium släpper ifrån sig skadliga organiska ämnen som direkt kan skada koraller. En annan källa till ogynnsam DOC är aminosyror som en del tillsätter. Författaren skriver att det bästa sättet att filtrerar ett vatten (läs minska på DOC) är mera svampar, som tex kan få växa fritt i sumpen där mörker råder. Kan ju stödja den goda iden med att ha en del LS i sumpen, det brukar innebära ganska snabbt en sund kolonisering av sådant. (inga fiskare som äter o inga alger som konkurrerar). Aktivt kol är relativt bra, men i höga doser kan ge lateral disease på fiskar. Ozon avråder författaren från helt då det ger skadliga biprodukter (men kanske ok i låg/rätt dos?). Vattenbyten är bra förstås. Vidare så finns det skäl att tro att partiklar (POC) är bra , då dessa kan konsumera upp DOC, samt POC är just det som svamparna producerar. Så kanske är en alltför kraftig mekanisk filtrering kontraproduktivt då det skiftar balansen POM/DOC åt DOC hållet.

Detta är nog den bästa artikeln jag nånsin läst. Hobbyn kan höjas till högre nivåer med fler sådan här forskning:-).

Kan vi mäta DOC, ja, vi kan skicka in ett sådant test faktiskt till triton. Jag har ingen aning om vilka nivåer som är bra, men det lär man sig och säkert finns riktlinjer. 

Att dosera goda bakterier är givetvis helt meningslöst om förutsättningarna saknas för att dessa skall trivas. Och vad gäller korallmat samt överhuvudtaget strävan att skapa en biodiversitet (med låga DOC), så är det att tillföra levande phyto och zoo plankton.

 

Till sist så skriver man också i artikeln att det finns massor med akvarium där ICP är perfekt men karen är i obalans, och tvärtom, där ICP inte är perfekt alls men karet är i balans. Skillnaden mellan dessa 2 system är enligt författaren att det förstnämnda har för höga halter av DOC och det andra låga halter av DOC. Såklart skall vi jaga rätt halter av Ca, Mg, KH, NO3, PO4, Sr, K, I. Men huruvida chrome, nickel, rubidium, zink osv är spot on eller inte, tror jag är ganska ovidkommande och fel fokus.

 

 

https://reefbuilders.com/2024/06/21/doc-is-the-most-important-parameter-for-a-healthy-reef-tank-heres-a-new-method-to-manage-it/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2XIazhT4OidDoWfS2QLWa1Uxcfv9TUNXT7BfsLVPRBl9V-Curp7sCyFoQ_aem_fv6Gfem18eW1KNpsilz0AQ

 

/Jonas

 

 

Skärmavbild 2024-07-01 kl. 08.26.00.png

Skärmavbild 2024-07-01 kl. 08.26.58.png

Skärmavbild 2024-07-01 kl. 08.30.05.png

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salem Clemens (författaren) verkar vara ”the real deal” och vara väldigt kunnig, särskilt för att vara så pass ung. 
Jag lyssnade på en podcast för ett tag sedan där han pratade om samspelet mellan olika bakterier, en del som koraller är beroende av men som samtidigt kan bli ”dåliga” om förutsättningarna ändras. Väldigt intressant

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Salem Clemens (författaren) verkar vara ”the real deal” och vara väldigt kunnig, särskilt för att vara så pass ung. 
Jag lyssnade på en podcast för ett tag sedan där han pratade om samspelet mellan olika bakterier, en del som koraller är beroende av men som samtidigt kan bli ”dåliga” om förutsättningarna ändras. Väldigt intressant

ja verkligen, han verkar ha djupdykt ner i den litteratur o forskning som finns. För mig blev hans review en bekräftelse på en del av mina egna tankar också, då blir ju ofta läsningen ännu trevligare haha. 

 

Tror man kan säga så här, baserat på såväl mina egna erfarenheter som hans review:

 

i naturen , som vi vill likna, så har vi låga halter av nitrat o fosfat för korallen har så mkt plankton så den är inte så beroende av nitrat o fosfat. men i ett kar, med oftast väldigt lite plankton, blir våra koraller mer beroende av nitrat o fosfat än i havet. Det är därför som vi inte skall driva ner nitrat o fosfat till för låga nivåer, då dör korallen (i det slutna systemet alltså). Men vår strävan är ju som sagt ändå att likna naturen, så för höga halter vill vi inte heller ha, så genom att kanske ligga på 1-5 i nitrat och 0.04-0.1 i fosfat, och så gott vi kan o hinner dosera LEVANDE plankton, så närmar vi oss en sund kompromiss. Till detta adderar vi nu kunskapen om att för mkt DOC är skadligt, dvs vi försöker ihop med ovanstående regim (halvklart NO3, PO4 + plankton) minimera DOC, genom att i möjligaste mån undvika dosering av organiskt kol, aminosyror, vi byter vatten, vi kör aktiv kol ibland, vi överbelastar inte, vå håller sandbädden fin med sandlevande djur mm. Och kanske då o då skickar in ett N-DOC test.

Ungefär så förstår jag hans artikel(med lite egna tillägg), Och skriver under på varenda mening. 

 

Det finns faktiskt en apparat som kan mäta DOC, en fotometer som sänder ut 254 nm. Tydligen så absorberar DOC just denna våglängd särskilt mkt. Tyvärr verkar dom kosta en slant.....men kan man hitta nåt för när tusenlappar är det nog värt det. 

 

Jonas

 

jag öppnar en ny tråd, så vi kan diskutera ämnet "vad kännetecknar ett stabilt kar"

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...