Gå till innehåll

Akvarietillverkare, vilken ska jag välja?


NovemberRain

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Pga tillökning i familjen kommer rummet som akvariet står i nu bli barnrum. 
Jag har ett Red Sea Reefer 425XL V3 med en bredd på 120cm och det kommer bli för brett där den nya platsen för akvariet är tänkt att stå. 
 

Köpte akvariet nytt 2019 och har varit väldigt nöjd med byggkvalitet och funktion bortsett från att få tyst på överrinningen, trodde att det aldrig skulle bli tyst men efter ca 1,5 år har det varit tyst :) 

 

Maxbredd på akvariet är 100cm, men tror att 90cm skulle vara det optimala. 
 

Det finns flertalet tillverkare som har akvarium i dessa mått, tex Aquaforest, NYOS, Red Sea. 
Aquaforest har just nu kampanj på Oceanguard 425 för €1799 istället för €3599. Priset är så klart väldigt lockande men jag har ingen som helst erfarenhet av Aquaforests akvarium, har någon av er det? Tycker också att sumpen ser trång ut? 
https://aquaforest.eu/ocean-guard/product/af-oceanguard-435/

 

NYOS Opus G2 300 ser snyggt ut, men hur är kvalitén? 

https://www.nyos.info/en/opus


Hur är Red Seas kvalité iom deras nya G2-serie? Tänker främst på bristande kvalité på silikonfogarna (har läst flera skräckexempel) och oljudet från överrinningen? 
https://redseafish.com/aquarium-systems/reefer-g2/

 

Har ni kanske tips på andra akvarium i samma prisklass, runt 20 000:- ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv ett Nyos och de håller mycket god kvalité. Den största fördelen är att de har ett shadow overflow så du slipper de där horribla tornen inne i karet som alla andra tillverkare envisas med. 
Aquaforest verkar också vara riktigt bra grejer. Jag känner lite folk inom bolaget och de gjorde ett gediget arbete bör de utvecklade sina kar. Anledningen till att jag valde ett Nyos framför aquaforest var främst överrinningen, annars var de väldigt lika. 
 

Här har du lite mer kring just mitt Nyos: 

 

 

Red sea är skräp från kina. Håll dig långt borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för din video. Ser riktigt schyst ut måste jag säga 👌gillar lösningen med överrinningen också. 
 

Det lutar nog åt ett NYOS då jag gillar deras sump mer än Aquaforest. 
Däremot tror jag det blir ett Slim-kar (även om Pro-versionen är riktigt snygg) då nästan 9cm mindre gör mycket där karet ska stå. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter mycket mätande hit och dit där akvariet ska stå och valmöjligheten av färg på möbeln slog jag till på ett Aquaforest Oceanguard 435 ”Warm Sand”. 
 

Akvariet skickas på måndag. 
De skickar med 36kg AF rock, 7,5kg sand, 20kg salt och ett ”Starter pack”. 
 

Lägger upp bilder när akvariet anlänt. 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...