Gå till innehåll

höjer calsium kh också????


h0llowman

Rekommenderade inlägg

hallå där!!!

måste fråga det är så här att förra veckan på fredagen den 26 så testade jag vattnet på kh och ph + calsiumet och fick följande värden : calcium 350-360 . ph 8.0-8.2 ungerfär (salifert har ju inge mellan läge på sin ph test bara 8.0 sen blir steget 8.3 ) och kh var nere på 6.4 =( och det var ju inge bra med tanke på att jag skulle till stockholm och köps fisk m.m till min burk .. så jag doserade med trippel-buffert från tropicmarin sen på lördagsmorgon var kh uppe på 9.2 ... sen mätte jag värderna igen på söndag 28 då var kh 8.6 ph var som förutt 8.0-8.2 casiumet lika på 350-360 så jag började dosera med tropic marins bio-cacium för jag vill få pp det över 400 ...

har nu doserat vattnet sen i söndags med calcium men det ligger fortfarande på 350-360 jag vet att det kan var svårt att få upp värderna när kh är högt

mäte kh idag och det har stigit till 10.2

så min fråga är höjer calciumet kh också och hur gör jag för att få upp mitt calsium är det bara att fortsätta dosera ????

ska till lägga att min salthalt ligger på ca 1.024,5 och att jag inte mer än i fredags doserat med trippelbuffert ...

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du mixtrar lite för mycket. Alla förändringar som är snabba förändringar är dåliga förändringar. De positiva processerna tar tid.

Calsium tillsats höjer inte kh såvidare det inte är kalkwasser du tillsätter.

Vänta ut kh, låt det sjunka av sig själv och tillsätt calsium efterhand som kh minskar.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

joo ville inte heller mixtra för mycket men det vart så när vi hadde planerat denna resa till stockholm länge och mitt kh var lågt så doserade jag med trippel buffert och calsiumet vill man ju ha upp också hmmm är det skadligt att ha 350-360 i calsium ??? varför kommer jag inte upp högre i den ????

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...