Gå till innehåll

Problem med glasrosor


raxver

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag startade mitt saltvattensakvarium i veckan och igår köpte 3 medelstora levande stenar för att påskynda startprocessen. Under kvällen upptäckte att det finns 3 stora glasrosor och ca. 6-8 små glasrosor som jag kan se. Se gärna bilderna. Hur skulle ni hantera det? Försöka ta ut LS och hälla kokande vatten över glasrosor, koka hela stenar för att bli av med de och förlora andra levande organismer eller hanterat på annat sätt. Som sagt akvarium är nytt så jag har fortfarande möjlighet att hantera det. Som jag har förstå så det är väldigt svårt att bli av med de. Tack för hjälp!

IMG_1869.jpeg

 

IMG_1870.jpeg

IMG_1872.jpeg

Ändrat av raxver
Nya bilder
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På den nedersta är det kanske glasrosor. På den översta bilden vet jag inte vad det är, men det är inte glasrosor (Aiptasia). På mellersta bilden ser jag ingenting.

 

Små glasrosor (ca 5-10mm?) kan ätas av pepparmintsräkor. Ett annat sätt att bekämpa glasrosor som växer i hålor är att begrava dem i epoxy (avsedd att fästa koraller med), men finns det andra utgångar kommer glasrosen att flytta sig dit.

 

Jag skulle avråda från att koka hela stenarna om avsikten med dem är att påskynda startprocessen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lyckats undvika glasrosor än så länge men de tips jag hört när man bara har några få är att sätta epoxy på (det har jag gjort på en av de två glasrosor jag haft hitills). Det andra är att ta ut stenen och försöka hacka loss en liten bit som den sitter på med en mejsel.

 

Om du vill försöka vara glasrosfri så länge du kan (kanske svårt för evigt) så är det bäst att agera så fort som möjligt 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej @raxver och välkommen!!

Som svar på din fråga:

1) Ta bort bit av sten som rosen sitter på och släng (som Oscar beskrev).

2) De synliga, som man enkelt kan komma åt, dödar du med varmt vatten i spruta eller kommersiella produkter. Finns guides på youtube.

 

De är dem du inte ser som sedan förökar sig o man får nya.

 

3) Om du kan få tag på Berghia Nudibranch ska de funka bra, dock dyrt. Ej själv testat. Dem dör i systemet när de e slut på rosor, något du kanske inte har SÅ mycket av.

4) Om du inte har LPS du är rädd om är 1-2 pepparmint räkor per 100L bra för utrotning, dem kommer dock leta annat (oftast LPS) att äta när rosorna är slut. I min erfarenhet mycket svårt att köpa ”sanna” (Lysmata wurdemanni) pepparmint räkor och dem ”flaska” är mindre hungriga för ros och smakar oftare LPS i min erfarenhet. För att kringgå detta har jag själv endast 1/200L och en liten.

5) Ett annat alternativ som också kan medföra risk för uppäten LPS är en filfisk. I min erfarenhet är båda sistnämnda enkla att fånga ut vid behov.

 

För kontroll rekommenderar jag 1),2), och mindre antal 4).

För utrotning är nog 3) bäst och bra protokoll i samband med införskaffande av nya koraller för att slippa rosor igen. Men man kan använda sig av samtliga alternativ i kombination.

//227

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...