Gå till innehåll

Fråga om vattenkvalitet / saltmängd


JoakimSp

Rekommenderade inlägg

Hej, håller på att ta mitt första akvarium i drift. Hade tänkt åka in till Gbg i morgon och köpa mina första koraller men har dock stött på ett problem.

Jag har köpt en refractometer (ALL001) men när jag testar mitt destillerade vatten (Frizzlife)!så får jag inte en salthalt på typ 1,012. Jag trodde det skulle vara noll och att man skulle kalibrera mätaren efter det. Jag har också testat kranvattnet och det visar också 1,012. 
Betyder det att min Frizzlife inte fungerar som den ska?

Eller kan det vara något annat tokigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. Reverserad Osmos.

Har kört kallt vatten vilket jag läste att man skulle. 
Vattnet går ju igenom iaf och det finns inga knappar eller vred eller någonting på den så jag borde inte gjort något fel.

Har också spolat i 10 min innan jag tog vatten då man visst skulle göra det också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, JoakimSp said:

Jag har köpt en refractometer (ALL001) men när jag testar mitt destillerade vatten (Frizzlife)!

Ett osmosfilter producerar inte destillerat vatten, bara filtrerat sötvatten (oftast kallat "osmosvatten"). Det finns normalt inte heller någon anledning att mäta salthalten på vare sig kranvatten eller osmosvatten, utan en refraktometer används för att mäta salthalten på akvarievattnet (efter att salt tillförts). Däremot kan man mäta effekten av ett osmosfilter med en TDS-mätare, ett helt annat mätinstrument.

 

Quote

så får jag inte en salthalt på typ 1,012. Jag trodde det skulle vara noll och att man skulle kalibrera mätaren efter det. Jag har också testat kranvattnet och det visar också 1,012.

Menar du att du har en kalibreringsvätska som består av destillerat vatten? I så fall kan du kalibrera refraktometern med det (visar den 1.012 med destillerat vatten är den uppenbarligen felkalibrerad). Men observera att ALL001 verkar vara byggd för att mäta salt vatten, vilket skiljer sig med 3 promille från havsvatten: https://reefbuilders.com/2010/07/12/dd-seawater-refractometer-scaled-calibrated-seawater-saltwater/ --allra bäst är nog att kalibrera med en 35 promille kalibreringsvätska.

 

Kranvatten eller osmosvatten kanske kan användas som kalibreringsvätska för en refraktometer i brist på annat, men noggrannheten påverkas nog i olika grad (hur mycket vet jag inte).

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Anledningen att jag testade osmos-vattnet från början är för att man ska kalibrera mätaren. Detta genom att köra destillerat vatten och ställa in mätaren på noll. Här kan jag ha gjort fel om jag trott att osmosvatten ska visa 0 i salt.

Men då känns det som att jag kör lite i blindo. Salthalten i akvariumet är enligt min mätare nu 1,03 efter att ha fyllt i 6,0 liter salt i ett 240 liters akvarium vilket låter högt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Christian J skrev:

Ett osmosfilter producerar inte destillerat vatten, bara filtrerat sötvatten (oftast kallat "osmosvatten").

Det är riktigt om man ser till definitionen av ordet destillera men om man ser till resultatet så är de i stort sett jämlika speciellt om man har ett anjon och katjon filter efter RO membranen.

 

Jo du kan mäta salthalten i RO och kranvatten. En TDS mätare är samma som en elektronisk saltmätare men resultatet presenteras olika.- bägge två är ledtalsmätare - mäter konduktiviteten i siemens som sedan förvandlas till ppm respektive psu/specifik densitet.

 

Jo kranvatten kan ha 1.012 i salthalt (bräckt vatten) även om jag inte tror detta är fallet här även om det inte är omöjligt. Jag tittar alltid på var personen som meddelar ett konstigt resultat bor - I detta fall är svaret - Skärhamn. Ett tappvatten med egen brunn där kan vara kontaminerad med saltvatten. Har du smakat på vattnet - 1.012 skall definitivt smaka salt

 

Men i det här fallet Frizzlife SK99 verkar INTE vara ett Revers Osmos filter - bara ett vanligt patronfilter med sediment och två stycken  aktivt kolfilter. Det tar INTE joner vad jag förstår. Se denna review 

 

Saltvatten (havsvatten) mäts mätas i VIKTprocent - och då är 1.026 ungefär 34,6 promille (3,46 %). Alla torra salter för saltvattensakvarier innehåller lite vatten - därför är medeltalet för att få 1 liter saltvatten för akvarier ungefär 38 gram torrt salt i en liter vatten. Det riktiga värdet brukar stå på förpackningen. Annars finns det här.   1.026 (34,6 ppt eller PSU - motsvarar i dina 250 liter (observera måste vara verkliga liter) då ca 9,5 Kg  Du har använt 6 liter salt - om dit salt har samma specifika vikt som mitt salt (1,3) så skulle det motsvara ca 7,8 kg. Är din verkliga vattenmängd 200 l så går det åt 7,6 kg av ditt salt. Så mätaren kan visa rätt men det är inte säkert. 

 

11 timmar sedan, Christian J skrev:

ALL001 verkar vara byggd för att mäta salt vatten,

Svenska och engelska skiljer sig lite åt - saltvatten på svenska är i mim värld synonymt med havsvatten men i engelsk akvariumlittratur är det inte det

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Lasse said:

Det är riktigt om man ser till definitionen av ordet destillera men om man ser till resultatet så är de i stort sett jämlika speciellt om man har ett anjon och katjon filter efter RO membranen.

Sant, jag undrade främst om JoakimSP menade vattnet från Frizzlife eller en kalibreringsvätska bestående av destillerat vatten.

 

Quote

Jo du kan mäta salthalten i RO och kranvatten. En TDS mätare är samma som en elektronisk saltmätare men resultatet presenteras olika.- bägge två är ledtalsmätare - mäter konduktiviteten i siemens som sedan förvandlas till ppm respektive psu/specifik densitet.


Jo kranvatten kan ha 1.012 i salthalt (bräckt vatten) även om jag inte tror detta är fallet här även om det inte är omöjligt. Jag tittar alltid på var personen som meddelar ett konstigt resultat bor - I detta fall är svaret - Skärhamn. Ett tappvatten med egen brunn där kan vara kontaminerad med saltvatten. Har du smakat på vattnet - 1.012 skall definitivt smaka salt

Fast för att undvika missförstånd: normalt brukar akvarister testa osmosvatten med TDS-mätare och akvarievatten med refraktometer. Jag var även lite oklar över vad JoakimSP ville göra: testa vattnet från Frizzlife eller kalibrera refraktometern? Man kan ju inte göra båda samtidigt.
 

Quote

Svenska och engelska skiljer sig lite åt - saltvatten på svenska är i mim värld synonymt med havsvatten men i engelsk akvariumlittratur är det inte det

Ja, notera även särskrivningen i "salt vatten" jämfört med "saltvatten". Är t ex bräckt vatten salt vatten, saltvatten eller havsvatten (Östersjön)?

De flesta refraktometrar verkar vara gjorda för salt vatten (ej havsvatten) enligt Reefbuilders-artikeln, så produktbeskrivningen på
https://www.amazon.com/ALLmeter-Refractometer-1-000-1-070-Monitoring-Hydrometer/dp/B0BQMQPZFX är lite vilseledande när den skriver både "Salinity Refractometer" och "Specifically designed for saltwater aquarium salinity measurement". Man kan förstås använda den till saltvattensakvarier trots det, så länge man har avläsningsskillnaden på 3 promille i åtanke. Jag använder själv en liknande refraktometer (av märket Sybon) som jag kalibrerar med 35 promille kalibreringsvätska, men då visar den istället minus 3 promille om jag testar osmosvattnet (fast det gör jag aldrig med refraktometern).

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Notera årtalet på Reef Builders artikel - den är 14 år gammal. Skulle tro att det är fler än DD:s idag som mäter saltvatten och inte brine eller som det heter på proper engelska (ej amerikanska) salt water.  Om en leverantör skriver att den lämpar sig för saltwater och marine monitoring kan man nog förutsätta att den fungerar men jag håller med dig - en kalibrering mot nollan (RO, Dest eller avjoniserat vatten) ger för stor osäkerhet. Jag kalibrerar alltid mot en färsk 35 psu standard avsett för refraktometer. Jag förvarar alltid (eller köper) min standard i en spruta - garanterat ingen avdunstning

 

41 minuter sedan, Christian J skrev:

Är t ex bräckt vatten salt vatten, saltvatten eller havsvatten (Östersjön)?

Beror precis på vem du frågar - här nere får du givetvis rätt svar men i Stockholm - de som skryter över sitt innanhav?😉

 

43 minuter sedan, Christian J skrev:

normalt brukar akvarister testa osmosvatten med TDS-mätare och akvarievatten med refraktometer.

De som läser på amerikanska forum brukar uttrycka sig i ppm TDS (total dissolved solids) - vi som har en annan bakgrund från början uttrycker även det i mikroSiemens per centimeter (µS/cm) eller  milliSiemens per meter (mS/m) vilket är sorten för konduktivitet. Det är vad mätaren läser - sedan kan du få det uttryckt i ppm TDS men det är en enkel matematik som din mätare utför. Professionella RO enheter använder alltid µsiemens/cm eller millesiemens/m. Jag har kontinuerlig mätning av min salthalt med hjälp av en konduktivitetsmätare - alltså samma princip som för en TDS mätare. TDS mätare brukar dock inte vara gjorda för konduktivitetsmätning i miljöer med hög konduktivitet (saltvatten).

 

Men det viktigaste - hans filtreringsutrustning är troligtvis ingen RO utrustning.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Lasse said:

Notera årtalet på Reef Builders artikel - den är 14 år gammal. Skulle tro att det är fler än DD:s idag som mäter saltvatten och inte brine eller som det heter på proper engelska (ej amerikanska) salt water. 

Frågan är hur välkänd distinktionen blivit bland tillverkare och akvarister sedan dess? Jag köpte min Sybon (för salt vatten) 2015 tror jag, så de fortsatte uppenbarligen säljas åtminstone fem år efter artikeln. Och hur många tillverkas primärt för akvariemarknaden idag, kanske den huvudsakliga marknaden är andra användningsområden?

De här tre verkar iaf vara uttryckligen anpassade till havsvatten:

 

https://saltivast.se/sv/tester/refraktometer/blau-optisk-saltmatare.html ("Specific Scale For Seawater" enligt texten på locket)


https://www.shop-meeresaquaristik.de/Measurement-control-technology/Density-and-salinity-measurement/Refractometers/D-D-H2Ocean-seawater-refractometer-10075::25356.html


https://www.shop-meeresaquaristik.de/Measurement-control-technology/Density-and-salinity-measurement/Refractometers/Red-Sea-Seawater-Refractometer-R12018::14753.html


Den här nämner inget om havsvatten vad jag kan se:
https://www.shop-meeresaquaristik.de/Measurement-control-technology/Density-and-salinity-measurement/Refractometers/ARKA-Refraktometer-AREF::28906.html

Osäker på denna, rubriken säger "salinity determination" medan texten säger "salt concentration in saltwater aquaria":
https://aqua-medic.de/index.php?r=catalog/product&id=440&cid=48 manualen tillför ingenting: https://aqua-medic.de/manuals/refractometer LED manual_16106383240.pdf

 

Quote

Om en leverantör skriver att den lämpar sig för saltwater och marine monitoring kan man nog förutsätta att den fungerar men jag håller med dig - en kalibrering mot nollan (RO, Dest eller avjoniserat vatten) ger för stor osäkerhet. Jag kalibrerar alltid mot en färsk 35 psu standard avsett för refraktometer. Jag förvarar alltid (eller köper) min standard i en spruta - garanterat ingen avdunstning

Det beror väl lite på hur stor noggrannhet man vill ha. Det går att använda en refraktometer som inte är gjord för havsvatten  även om den är kalibrerad mot nollan, det gäller bara att komma ihåg att den i så fall alltid visar 3 promille för mycket när man mäter vanligt akvarievatten. Så jag skulle rekommendera 35 promille kalibreringsvätska enbart så man slipper behöva tänka på det (eller köpa en bättre refraktometer).

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett vilken refraktometer du har så är det IMO värdelöst att kalibrera mot 0 när du vill mäta runt 35. Du gör en enpunktskalibrering så långt från förväntat värde du kan komma. Du har ingen aning om lutningen på kurvan. Enda gången som en enpunktskalibrering är användbar enligt mig är när du kalibrerar väldigt nära förväntat värde. Så om du kalibrerar på 35 promille och vill till 34.7 - då är du säker - vilken typ av refraktometer du än använder Se dessa diagram

 

image.thumb.png.f7fcf51e96a2b2edef76f71b0febeda1.png

 

image.thumb.png.8ae93bff1cec6b94b33d140bcdff2360.png

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...