Gå till innehåll

500l per fisk?


Yemkela

Rekommenderade inlägg

Det var någon här som skrev "lagom med en simyta på 500 liter per fisk" för ett par dagar sedan i en tråd, och jag har funderat en del på det.

Om man har två fiskar, måste man då ha ett kar på minst 1000l för att de ska må bra och inte känna sig instängda?

Jag menar vi hade ju våran Amphiprion ocellaris i ett 54l innan det gick sönder och vi (eller Zippert egentligen) skaffade ett 330l.

Det är klart att det varierar från fisk till fisk med hur mycket de behöver och hur stora reviren är, men ändå.

Vad säger ni om påståendet? Helt rätt eller inte?

3000l till sex fiskar liksom... i och för sig är fiskarna (som vi tänkt skaffa om det blir fler) inte så stora att de skulle vara i vägen för varandra ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownfiskarna bor normalt i en anemon som de inte simmar mer än 20 - 30 cm ifrån.

Mina percula lägger sin ägg under en Euphyllia och simmar normalt inte mer än 20 cm från denna.

Om de är riktigt hungriga kan de ibland komma till "mathålet" 60 cm bort men det är inte varje vecka.

Jag skulle inte oroa mig för att sätta dessa i ett kar på 100 liter om jag vet att jag klarar att hålla vattnet i ordning.

Däremot så sålde jag några kirurger som inte gick bra i mitt 140 cm långa 300 liters. Jag bedömde det så att 150 cm som är det största jag har igång i dag inte alls skulle räcka till.

Lycka till med 330:in och var inte rädd att köpa några kirurger. Om de skulle växa ur karet så tar det flera år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownfiskarna bor normalt i en anemon som de inte simmar mer än 20 - 30 cm ifrån.

Mina percula lägger sin ägg under en Euphyllia och simmar normalt inte mer än 20 cm från denna.

Om de är riktigt hungriga kan de ibland komma till "mathålet" 60 cm bort men det är inte varje vecka.

Jag skulle inte oroa mig för att sätta dessa i ett kar på 100 liter om jag vet att jag klarar att hålla vattnet i ordning.

Däremot så sålde jag några kirurger som inte gick bra i mitt 140 cm långa 300 liters. Jag bedömde det så att 150 cm som är det största jag har igång i dag inte alls skulle räcka till.

Lycka till med 330:in och var inte rädd att köpa några kirurger. Om de skulle växa ur karet så tar det flera år.

Okej, då ska det gå bra med lite mer fisk. Skulle ju se lite fjuttigt ut med endast en enda fisk på ett par centimeter...

Nä, det går inte att ge någon sådan universell regel. Det beror helt på storlek och övriga behov. Men visst skall man försöka sträva efter låg belastning.

Tänkte väl det, och ja det är klart att man inte vill att fiskarna ska må dåligt av för lite yta att röra sig på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Det var jag som skrev det Sara då det lät som att ni ville stoppa i en P hepatus i erat 54 liters!!!!

En fullvuxen Hepatus behöver nått sånt för att sträcka sig ordentligt, men nu när ni har nytt kar så kan ni gott köpa ett litet ex och stoppa i.

Lycka till med nya karet...

Edit... Den tidigare frågan gällde P Hepatus och inte vilken fisk som helst.

Fullvuxna kirurger kräver mycket revir och simyta och då vatt det frågan om 54 liter....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Det var jag som skrev det Sara då det lät som att ni ville stoppa i en P hepatus i erat 54 liters!!!!

En fullvuxen Hepatus behöver nått sånt för att sträcka sig ordentligt, men nu när ni har nytt kar så kan ni gott köpa ett litet ex och stoppa i.

Lycka till med nya karet...

Edit... Den tidigare frågan gällde P Hepatus och inte vilken fisk som helst.

Fullvuxna kirurger kräver mycket revir och simyta och då vatt det frågan om 54 liter....

aha, det var just den fisken du menade.

Nej jag spekulerade bara lite, det var ju ett väldigt litet kar, så vi hade inte tänkt att pluppa i nån mer fisk där i.

"500l per fisk" lät ju som vilken som helst, men då vet jag.

Har inte stoppat i nåt nytt än, åkte ju i en väldig massa sten i tisdags, så vi tänkte vänta ett tag. Alla värden verkar helt okej, men det skadar ju inte att vänta ändå. Nåt kanske händer och då är det ju inte så skoj om man köt fisk och räkor för en massa pengar.

Även om man är väldigt sugen på att stoppa i en till liten söt clown...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det finns ju både "frilevande" och mer "bundna" fiskar. I mitt 3 år gammla 80L har jag ett par Percula och en anemon som börjar bli stor som bara den, dom har "bott ihop" i ca 2,5 år. Ser nästan aldrig Perculorna lämna anemonen över huvudtaget. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...

Jag tror att det är bättre att ha stort kar och mycket fiskar än litet kar och få fiskar. Så länge de inte är för tuffa i reviret. men nano kar, vet i f. två clowner i en anemon är nog ok men i annars så undrar jag om de är speciellt lyckliga över att bara ha ett par futtiga liter att simma runt i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...