Svenotonic Postat lördag vid 17:41 Dela Postat lördag vid 17:41 Hej alla! Undrar om det finns något rekommenderat maxdjup för ett kar... Har ett hörn i huset där jag tänk placera systemet jag skissar på, men det är tyvärr bara 100 x 45 cm, så för att få lite mer volym funderar jag på om man kan låta tanken vara djupare an vanligt. Fattar att det blir bökigare att fixa grejer på botten (har långa armar iofs... ) men kanske är annat som är problematiskt? Gissar att ljuset inte når lika kraftfullt ner till botten på ett djupare kar till exempel Tacksam för era kloka tankar om djupa tankar! /Sven Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
linen351 Postat lördag vid 18:29 Dela Postat lördag vid 18:29 Mitt akvarium är 90 cm djupt. Det är rätt odrägligt. För att nå botten måste jag hänga över kanten på karet (med 20% vatten ur karet). Skulle gissa att 70cm är en dräglig nivå 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MichaelE Postat söndag vid 07:18 Dela Postat söndag vid 07:18 Det beror också på hur djupt karet är. Mitt kar är 200x80x65. Jag nog bottnen relativt väl på den främre halvan men helt omöjligt att nå bottnen på den bakre halvan av karet utan att ligga på eländet.. som referens: Jag är 190 lång med relativt långa armar. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
e-mu Postat söndag vid 16:41 Dela Postat söndag vid 16:41 (ändrat) Har et 'in wall' akvarium med målene 230x112x112, og det er helt umulig å nå ned til bunnen uten å tappe ned mye vann. Men jeg vil heller ikke skifte ut høyden jeg har nå, med noe lavere. Jeg har tilgang både foran og bak. Tidligere hadde jeg et som var ca 70 cm høyt. Da var det som å ha et akvarium i veggen, nå har jeg mer en akvarievegg. Men det helt klart utfordringer med denne høyden,for eksempel så har jeg lat en ,encrusting' Montipora få lov til å bre seg ut over bunnen, den er nå ca 50 cm i diameter og holder på å vokse opp på frontglasset. For å stoppe denne har jeg tenkt å kjøre med sand på bunnen en tid! For å dekke til så den ikke får lys. Ändrat söndag vid 18:40 av e-mu 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat måndag vid 09:31 Dela Postat måndag vid 09:31 jag hade nog aldrig byggt ett med djupare än 70, eller 65. jag har 65 idag och det är ok för mig med långa armar. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Svenotonic Postat måndag vid 13:05 Författare Dela Postat måndag vid 13:05 Varmt tack för era värdefulla synpunkter! Det låter som 65-70 cm är ett vattendjup som inte bör överskridas utan snorkel och cyklop. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.