Postat 10 november 2024Nov 10 TĂ€nkte jag skulle komma ut som akvarist hĂ€r i gruppen Mitt akvarium Ă€r 500 liter av det mer eller mindre okĂ€nda mĂ€rket Oceanson. 12mm glas (inte plast). Köpt av Vlado för ett och ett halv Ă„r sen. Bakom displaydelen av akvariet ett 10cm djupt utrymme som jag just nu bara anvĂ€nder för cheato-odling. Sump i ett skĂ„p bakom till vĂ€nster, i 90 graders vinkel mot akvariet. Hemmabyggd möbel som matchar mina elementskydd.  Gör en omstart efter en katastrof med en extern skummare. Har nu uppgraderat tekniken för att undvika ny katastrof, sĂ„ nu börjar det bli dags för nya fiskar.  Teknik: âą Maxspect Razor R420R med avsĂ„gade hörn ligger perfekt i toppen av den vita kanten. Elektroniken har lagt av (den var imponerande oisolerad för nĂ„got som ska vara nĂ€ra ett saltvattensakvarium). Kom fram till att det var enkelt att byta drivare till de jag har till mitt smarta hem, sĂ„ nu dimmar akvariet ner nĂ€r jag ser film . âą Maxspect Gyre 250 monterade vertikalt pĂ„ bakvĂ€gen. Ger jĂ€ttefint flöde i akvariet och lĂ€mnar en obruten ruta utan nĂ„got i vĂ€gen nĂ€r glaset ska putsar. âą Tunze Care Magnet Plus. En av fĂ„ skrapor som funkar bra pĂ„ krökta akvarier. Den hĂ€r modellen Ă€r till för 20mm, men jag tycker den Ă€r perfekt pĂ„ mitt 12mm-glas. Kan vara krökningen. âą RedSea DC 600 skummare. Mest för att det var den jag fick tag pĂ„ begagnad. Den var frĂ„n början AC, men köpte ett uppgraderingskit pĂ„ jobbresa i USA. Helt underbar uppgradering. âą AquaMedic DC Runner 5.3 med DrainTuna som reglerar pumphastigheten mot nivĂ„n i akvariet.  Â
Postat 18 november 2024Nov 18 Författare IkvÀll har större delen av kabel-spagettin fÄtt flytta upp en vÄning, tryggt borta frÄn saltstÀnk. Mycket nöjd
Postat 22 november 2024Nov 22 SpÀnnande med runt kar!  dum frÄga, hur gör man rent rutan?   tÀnk pÄ att inte ha stenen sÄ nÀra rutan, för det tenderar att vÀxa koraller och man vill alltid komma Ät att göra rent rutan.
Postat 11 juniJun 11 Nyfiken om detta Ă€r igĂ„ng fortfarande?  Ăr en spĂ€nnande design pĂ„ kar  Â
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.