Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Håller epoxylera för att bygga revpelare?

Försöker sätta ihop mindre marco rocks till ”grenar” på ca 30-40 cm för att få lite trädliknande NSA i karet. Ser inte stabilt ut när det torkar…

Har läst tips om att borra och köra pvc rör genom stenen, samt olika sorters skum-lim.

Vad tror ni? Kan det funka med D D Aquarium Solutions modellera?

Postat

Limmar du utanför akvariet hade jag använt Aqua forest stone fix. Ett cementliknande pulver. Torkar på 10 minuter och blir superstarkt. 

Om du med modellera menar tvåkomponentslimmet som man knådar tror jag inte det kommer hålla så bra. Och blir också mycket dyrare.

• Gilla 1
Postat

Stonefix holler 100%, du kan lima i vatten men blir rigtig grisigt. 

Hvad med CoraroC, jag användar Baseroc hvor jag limer på en arm med DD lim och Stonefix för at dett blir snyggt, har også limat i akvariet. 

• Gilla 1
Postat (ändrat)

Du behöver inga rör alls med stonefix. Det håller ändå. Går det sönder när du lyfter din pelare är det oftast stenen som spricker inte limmet. Risken med att borra för rör är att stenen spricker.

Vill du ändå ha rör så skulle jar rekommendera små plexistavar i 5-8mm att dubba med sedan limma. Då kan du borra i dem med en kakelborr eller liknande. Kör du hammarborr slår man lätt sönder porösa stenar. Jag brukar använda mig av en diamantborr som man sätter på navet till en vinkelslip. Då finns det ingen risk att något spricker.

Annars har jag alltid kört stonefix. Limma lite i taget låt torka, limma lite til osv.

Ändrat av Ted Camenius
  • Gilla 1
Postat
3 timmar sedan, Aqualung skrev:

Är det VP rör man har? De är gjorda i pvc

Pvc-u rör som används till vatten. Oftast grå till utseende. Enklast om du ska ha fåtalet och i tunnare diameter är att köpa i någon saltvattensbutik. 

Vp rör är för elektriker, klenare i godset och jag skulle inte ha dem i akvariet, vet ej vad de innehåller eller kan läcka på sikt. 

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...