Gå till innehåll

Robins Waterbox 220.6 (750 liter) blivande SPS kar

Rekommenderade inlägg

Postat

Har velat fram och tillbaks om man ska dra igång igen eller inte... Den 31/3 går flyttlasset till en ny lägenhet medans vi skall bygga hus... 

Detta kommer ta sin tid så känner att det är värt att kanske ha något "avslappnande" att greja med med hemma :)

kikade lite på vad för alternativ som fanns på nya kar / custombygga och även begagnatmarknaden.

Dök upp ett Waterbox 220.6 bara 10 minuter från mig vilket motsvarar Red seas 750 xxl, förutom att silikonet verkar faktistk hålla otroligt mycket bättre på waterbox karen...

Personligen gillar jag sump layout och annat på red sea bättre men hellre en ful sump än läckande display...

Karet införskaffat (står dock hos gamla ägaren tills flytten går) Då kommer jag anlita en flyttfirma som flyttar upp det (4e våningen)

Nu till Planering och förberedelser.

Karet kommer stå i vardagsrummet / köket (öppen planlösning) min sambo HATAR det blåa ljuset specielt allt blåljus som spiller ut runtom karet därav kommer jag bygga en canopy som vilar på karet i någon form av PVC plast och 3dprinta hängpunkter man vilar på karet.

Eftersom karet är rimless och jag ska ha en "canopy" vilandes på det så kommer jag be våra glasmästare på jobbet skära ut bitar så jag kan göra en egen Eurobrace, Känns ändå tryggt att ha förstärkt det, + man kan köra Algskrapan i en jäkla fart utan att man får massa söl på framrutan.

Med karet följer följande saker med D-D pro 4kanals doserpump (WIFI) en JEBAO 10 000LPH returpump, och någon osmolator (osäker på modell) detta är saker jag troligtvis kommer byta ut.

Teknik jag samlat på mig / haft liggandes sen förr som jag Tänker eventuellt använda:

Belysning: Jag har idag 4st Hydra 32 HD vilket såklart fungerar till en början... Men Tanken isåfall om jag nu skall köra dessa är att komplettera med en t5 hybrid ramp ifrån giesemann (stellar 180cm 4x80w t5) som jag takhänger. Det fina med detta är ett själva armaturen fungerar som ett "lock" så inte blåljuset går upp heller från canopyn.

Alternativ på belysning är att sälja mina Hydror och köpa 3st Philips Coral Care, Jag tror deras höga "wife acceptance factor" kommer gynna mig i längden, sen tycker jag om att köra lite mer åt 12k-14k spectrat vilket stämmer bra inpå hur coral care är uppbygdd

Flöde: Returpumpen är jebao, har väll inte superbra erfarenheter av jebao generellt så den byts nog ut till en Vectra eller Aquabee up DC av passande storlek.

Streamers, har prövat det flesta som finns på marknaden och ett par nya vortech pumpar är enligt mig överlägset det bästa på typ allt förutom priset, sen att de funkar skit på 19mm glas gör att de faller bort.

idag har jag två stycken Reefwave 45 som ligger i kartong, kommer nog räcka med dessa två först, är inne på att komplettera med nya Tunze eco serien typ 6105or  eller stream 3or, ser kanske inte så roliga ut  men de är svårslagna när de kommer till underhåll å driftsäkerthet i långa loppet...

Styrning/Akvariedator/värme osv:

Har haft Alkatronic, dosetronic, Apex, KH keeper (3st på olika kar) och har varit nöjd med alla på sina sätt.

Det jag inte haft är GHL så jag köpte en Profilux 4a med extra 4kanals doser pump och en KH DIRECTOR.

Fick det till ett bra pris så skall bli kul å testa GHL så kan man bocka av det i sin prylsamling, denna kommer ju styra det mesta.

på sikt är ju Nya Mastertronic Essentials jäkligt intressant med :) 

Skummare/mekanisk filtrering, Kom över en helt ny Tunze 9430 DC, har typ aldrig träffat eller pratat med någon som kör Tunzes större skummare (DC varianterna) så ska bli sjukt kul å testa, den är riktigt stor iallafall

vet inte vad jag ska förvänta mig men ska ge det en chans.

Rullfilter blir det, tyvärr är de trixigt att få i en Red sea Reefmat (1200) i den sumpen så står mellan Clarisea 5000 gen3 eller Tropic Creations 200 rullfilter.

ATO: tänkte köpa nya Tunze Osmolator 3 och ta den osmolatron som följer med karet till mitt karantän system istället.

övrigt:

Kommer köra med sand av kosmetiska anledningar (brukar köra ATI medium sand)

salt har jag alltid kört Red sea blå hink eller Modern reef saltet kommer fortsätta med det 

balling kör jag Triton Core 7 eller Modern reef, dagen då det växer som fasen kan de bli aktuellt med kalcium reaktor eller liknande för dryga ut.

angående scape osv har jag inte tänkt så mycket ännu utan de kommer nog ändra i huvudet på mig ett par gånger till

Har köpt ungefär 100-120kg död Levande sten, som jag har idag högtryckstvättat av all gammal organiskt å svamp så nu går de i två stycken 200 liters tunnor med sötvatten för att "lakas ur"

kommer göra 100%iga sötvattensbyten 2-3 gånger i veckan tills det slutat läcka överdrivna mängder fosfat för att sedan köra de i salt i tunnorna med en gnutta ammonia + Startbakterier + modern reef bio diversity (vettefan om detta hjälper nått alls men de känns gott å hälla i nått ;) å låta de gå in sig lite innan karet är igång

Kommer även köpa in ett gäng kilo färsk Levandesten för att öka bio mångfalden.

Har även precis satt upp ett litet Juwel lido 130 som karantän (på jobbet) hela bakfacket är fyllt med siporax, några gamla stenar och bakterier + ammonia är igång nu.

Tanken är att ha igång detta som en permanent karanten men ändå köra relativt höga halter koppar (copper power) stunderna de går fisk i.

Körde förra karantänen mellan 2.2 och 2.5 PPM copper power, å det fungerade riktigt bra (copper power är tydligen snällare mot fisken av någon anledning) finns mängder att läsa om det.

körde då 14 dagars koppar (började räkna ner när man kom över 2ppm koppar) var 4e dag när jag gjorde vattenbyte åkte fisken i formalinbad för att få bort eventuell flukes.

472324318_1296999928009481_1331858096862642951_n.jpg

473191761_1269990334119403_6535675345194411245_n.jpg

473443553_609411928157458_3765862076633074554_n.jpg

473348327_1144730880588298_9135603766575575028_n.jpg

Postat

Detta låter som ett roligt projekt! 
Gällande ljusramp kan jag tipsa om aurora v12 från Giesemann. Jag är mycket nöjd med mina och jag vågar nästan påstå att de har den högsta wife acceptance factorn på marknaden ;) 

image.thumb.jpeg.76735c066fa98c8ea45386c7b9dacf9c.jpeg

Ett annat alternativ är ai blades som du helt enkelt lägger på karet. Blir nästan osynliga:

image.thumb.jpeg.1cc3bf3a3bbf5d20ed6975bc31132245.jpeg

image.thumb.jpeg.ec0c43f0f8c8080b39de19e38161f745.jpeg

Postat

Roligt at fölge! 

100-120 kg sten är veldig mycke, men 50 kg i en sump är alltid bra se bara till at du får bra flöde. Sälv har jag kansche 50 kg sten i mit 2400 liters DT och ca 70 kg i en sump, til våren kommar jag ta in ca. 50 kg som ligger i trädgården, gör rent och in i en sump med kraftig cirkulation. 

Blades och Giesemann har ekstrem wife-apeal :) 

Jag skulle inte gå med en Hybrid, T5 är svåre at få tag på, dyrt i längden. Jag har både Blades och Giesemann. I min evaluering av lampor kollade jag mycke på Mitras och Philips Coral Care, men da man ej bör bygge inn Mitras var dett ej et alternativ, och da jag skal täcke en yte på 300*105 cm då blev båda Mitras och Philips aldeles för dyrt sammenliknad med en Blades/Giesemann kombo. 

Postat
On 2025-01-17 at 00:01, MichaelE skrev:

Detta låter som ett roligt projekt! 
Gällande ljusramp kan jag tipsa om aurora v12 från Giesemann. Jag är mycket nöjd med mina och jag vågar nästan påstå att de har den högsta wife acceptance factorn på marknaden ;) 

image.thumb.jpeg.76735c066fa98c8ea45386c7b9dacf9c.jpeg

Ett annat alternativ är ai blades som du helt enkelt lägger på karet. Blir nästan osynliga:

image.thumb.jpeg.1cc3bf3a3bbf5d20ed6975bc31132245.jpeg

image.thumb.jpeg.ec0c43f0f8c8080b39de19e38161f745.jpeg

Ja Auroran har jag faktiskt tittat på, men eftersom jag hade lite hydras liggandes tänkte jag komplettera med en eller två till i kombination till en Stellar, 

tänker att 4-5 st Hydra 32 + 4x80w(stellar) T5 rör borde duga för ett 180x65x65.

Men går ju alltid kränga av hydrorna å ev köpa en Aurora. 

AI blades körde jag 4st på mitt förra 425 fullt med acros å vad jättenöjd med dom men det är ju alltid kul å pröva ny koncept :D 

gick faktiskt från Radeon G6 pro till AI blade just för att slippa så mycket ljusspill.

ATI straton har jag sneglat lite på också men då prislappen var så galet hög om man ska ha SPS "coverage" över hela burken + att jag inte vet någon som kör dom i sverige känns det lite "hit or miss".

Coral care har de flesta jag pratat med som har erfarenhet kring dom varit nöjda också förutom att de kanske saknar möjligheten till extrem fluorescerande färger, detta är något jag tänker går att lösa genom att komplettera me nån enkel bar(man bara tänder när man ska flexa me korallfärgerna), men jag har haft mina år med superblått å royal blue i mängder å börjar själv uppskatta mer "naturlig" look i hemmakaret

för ett 180x65x65 hade 150cm auroran med 4 puckar räckt till eller skulle du isåfall rekomendera 5puckars?

Jag kommer ju som sagt köra 99% acros / sps som vanligt :)

Postat (ändrat)
17 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Om du ska avnvända bars så kan ghtl mitras 3 vara intressant. De är som blades men med mindre flex, bättre vattenskydd och är billigare.

Jag ska ta en kik på dom, har bara kollat på deras "vanliga" led lampor lite men eftersom jag har en hög med hydror så känns det kanske lite "same same" speciellt om jag ska köra en hybrid ramp.

Men det är klart har barsen full spektrum och man kan köra dom hyffsat "vitt" utan tappa allt för mycket effekt kan de helt klart vara intressanta :) 

EDIT: fasen va schyssta deras Lightbar 3 verkar detta kan helt klart vara något

Ändrat av Slirlian
Postat
11 timmar sedan, Thomas Salt skrev:

Roligt at fölge! 

100-120 kg sten är veldig mycke, men 50 kg i en sump är alltid bra se bara till at du får bra flöde. Sälv har jag kansche 50 kg sten i mit 2400 liters DT och ca 70 kg i en sump, til våren kommar jag ta in ca. 50 kg som ligger i trädgården, gör rent och in i en sump med kraftig cirkulation. 

Blades och Giesemann har ekstrem wife-apeal :) 

Jag skulle inte gå med en Hybrid, T5 är svåre at få tag på, dyrt i längden. Jag har både Blades och Giesemann. I min evaluering av lampor kollade jag mycke på Mitras och Philips Coral Care, men da man ej bör bygge inn Mitras var dett ej et alternativ, och da jag skal täcke en yte på 300*105 cm då blev båda Mitras och Philips aldeles för dyrt sammenliknad med en Blades/Giesemann kombo. 

Ja 100-120kg sten är för mycket för det karet men jag köpte på mig ett större parti för att sedan kunna välja de stenar jag gillar bäst för att bygga scapen med :)

kommer nog köra mycket i sumpen och sedan det som blir över kan man ju antingen ge bort till någon lokal reefer eller kanske byta mot några fraggar :)

kanske skulle byggt med aluprofil så jag hänger mina hydror i mitten sedan 2st AI blade grow tillsammans med hydrorna 

så 4-5st Hydra 32HD

+2st AI blade grow 167cm (140w)

ang t5 för akvariebruk har jag hört att de inte skall förbjudas så tror inte t5 kommer vara ett bekymmer att få tag på oavsätt, men det kostar ju mer el + ersättning av t5rör och sen skapar de nog ganska mycket mer värme

Tycker just philips känns som det billigaste , för ett 180x65x65 räcker 3st coral care 

vilket kostar 24296 :- INK controller. 

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...