Gå till innehåll

Belysning till 340l kar


Xenia83

Rekommenderade inlägg

Jag hadde tänk skaffa en eller två 250W MH och kompletera den med blå T5 rör.

Mitt kar är 150 cm långt så jag funderar på hur de kommer se ut.

Kommer de bli för mörkt i kanterna om jag bara har en? de är ju skoj med ljuszoner men det ska ju inte vara nattsvart.

Och blir det för mycket ljus om ja bränner på med 2x250w MH och 2x 54W blåljus, 608w på 340l är kanske lite i överkant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde tänk skaffa en eller två 250W MH och kompletera den med blå T5 rör.

Mitt kar är 150 cm långt så jag funderar på hur de kommer se ut.

Kommer de bli för mörkt i kanterna om jag bara har en? de är ju skoj med ljuszoner men det ska ju inte vara nattsvart.

Och blir det för mycket ljus om ja bränner på med 2x250w MH och 2x 54W blåljus, 608w på 340l är kanske lite i överkant.

Jag kör med 5*54 W T5 till 400 liter. De som är erfarna säger att det borde fungera med det mesta! Observera att det inte bara är att lägga ihop hur många watt dui har då det skiljer på ljus kontra värme mellan T5 och MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo de blir ju gannska ljummet med MH, jag har kollat mycket på T5 men fått för mig att en begahnad MH eller billig industri MH armatur blir billigare att införskaffa.

Så en MH blir det nog går de att köra 150w lampor i en 250 w armatur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så en MH blir det nog går de att köra 150w lampor i en 250 w armatur?

nej, men det finns säkert armaturer som klarar det. men för det mesta, nej.

jag kommer köra på en 150w mh, en 250w mh och 2x30w T8 blårör till mitt 360l.

detta blir till en början då jag har grejerna hemma. sen vill jag ha 2x250w mh och 2x54w T5, men det får bli i ett senare skede då det kostar en slant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Jag hadde tänk skaffa en eller två 250W MH och kompletera den med blå T5 rör.

Mitt kar är 150 cm långt så jag funderar på hur de kommer se ut.

Kommer de bli för mörkt i kanterna om jag bara har en? de är ju skoj med ljuszoner men det ska ju inte vara nattsvart.

Och blir det för mycket ljus om ja bränner på med 2x250w MH och 2x 54W blåljus, 608w på 340l är kanske lite i överkant.

Det blir nog lagom beroende på vad du tänker ha i karet, tänk på värmen. Kommer du kunna köra båda på sommaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok de har en egen drossel och hållare, då antar jag att det är en dålig ide att köpa två 250 w för att bygga om den ena bara för att de ska va uppgraderingsbart.

Det blir en 250w från början och T5, frågan är bara om man ska använda kompaktrör, jag har fått för mig att priset på rören inte skiljer så jättemycket men utbudet är väl klart större på vanliga T5 rör. kanske rent av finns någon här som har kombinationen MH 250w och T5 rör så man kan se en bild på kallaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske rent av finns någon här som har kombinationen MH 250w och T5 rör så man kan se en bild på kallaset.

Kolla in under länkarna och tillverkare.

De armaturer jag tycker är snygga är

Geismann Infinity

Leuchte-Reflexx_kurz-US-RGB.jpg

Infiniti-schwarz-Gesamt.jpg

Sfiligoi Infinity XR4 - Lite klumpiga kanske men grymt ljus

foto_infinity2_z.jpg

foto_infinity3_z.jpg

AquaMedic - Mest förtjust i NG serien

men de gör även en liten smidig armatur som heter Ocean Light 150 plus

oceanlight150plus.jpg

dock bara med 150watts MH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack wrang det var mer ljuset inne i karet med ljuszoner ja undrade om.. men visst gör Geismann snygga armaturet men priset är lite i överkant för min plånbok just nu. jag behöver något billigt crap som lyser bra bara.

Byggiden kanske man kan stjäla i varje fall. frågan är om de inte blir lättare att bygga 3 olika armaturer 2 T5 och ombygd MH i mitten av dem. det måste va bra för kylningen med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...