jonasroman Postat måndag vid 07:34 Postat måndag vid 07:34 (ändrat) Hej. Sedan jag startade mitt nuvarande akvarium så har jag karantänat all fisk från början. Det visade sig vara ett bra beslut. Det är ganska arbetsamt med karantän och det finns olika protokoll där en del är extremt ambitiösa. Jag har hittat en mellanväg som har fungerat bra för mig, lagom ambitiös och ganska enkel att genomföra och man slipper passande med kopparkoncentration. Det ska sägas att min vitbröstade körde jag i koppar men i övrigt har jag gjort enligt nedan: 1) innan fisken går ner i karantänakvariet får den gå 45 minuter i formalinlösning 200 PPM 2) Efter 7 dagar i medicinfri karantän tar jag upp fisken och låter den igen gå i formalin 45 minuter. Under tiden byter jag allt vatten i karantänen och sköljer ur karantänen med handdusch och gör rent. Antingen får man ha vatten berett förväg eller en snabb osmos. Fiskarna går tillbaka i karantän nu med alltså 100% nytt vatten och rengjort. 3) Efter ytterligare 7 dagar ( totalt 14 dagar i karantän således) åter ett formalinbad på 45 minuter och därefter ner direkt i displayen. Jag garanterar inte att det är hundraprocentigt men det är någon sorts mellanväg. Det är ganska enkelt att genomföra, tar inte så mycket tid och man slipper mäta kopparkoncentration och risk att döda fisken med för mycket koppar eller får för låg kopparhalt utan effekt. Man slipper också förlora tid om fisken blir sjuk en bit in på karantänen och först då börjar medicinera. Dessutom tar denna behandling mer än koppar, nämligen i stort sett alla externa parasiter (crypt, odinium, brook, flukes) Jonas Ändrat måndag vid 07:36 av jonasroman Citera
Lasse Postat måndag vid 10:36 Postat måndag vid 10:36 (ändrat) En varning när du använder formalin. Det får inte finnas det minsta av vita utfällningar i formalinet. Det är paraformaldehyd och är mycket giftig för fisk. Läs också Azurss inlägg i denna Zoopet tråd. 200 ppm - koncentration formalaldehyd eller formalin (vilket normalt är 40 % formalaldehyd)? Låter väldigt starkt IMO - speciellt om det är 40%. Mer information om formalin och behandling av fisk finns på sidorna 46-48 i denna skrift Sid 25-26 i den dubbelsidiga PDF filen Om jag skulle använda formalin (vilket är ganska osäkert) så skulle jag skippa sista behandlingen (innan isläppet) Detta beroende på att formalinet ökar avsöndringen av slem och om inte produktionen hinner med så kan allt slem vara borta och fisken vidöppen för angrepp av mikroorganismer som refan finns i visningsdelen. För att förbättra de nyinkomnas försvar mot mikroorganismer som redan finns i mottagningsakvariet skulle jag också göra dagliga vattenbyte med akvariets vatten i karantänen den sista veckan. Fisken får samma lukt då också och det, enligt mina erfarenheter , leder rill minskad aggresivitet vid introduktionen. (Dvs mindre stress och bättre försvarsmöjligheter för nya mikroothanismer) Om jag skulle behandla i 200 ppm formalin - ja då skulle jag använda en gas mask med speciellt filter för formalaldehyd. Vi hade tvång till det när vi behandlade med 80 ppm formalin i de ålanlägg jag jobbade i under 80 talet - eller vistelse förbud under 3 timmar/ tills vi inte kände lukt MVH Lasse Ändrat måndag vid 10:49 av Lasse 1 Citera
jonasroman Postat tisdag vid 09:48 Författare Postat tisdag vid 09:48 (ändrat) 23 timmar sedan, Lasse skrev: En varning när du använder formalin. Det får inte finnas det minsta av vita utfällningar i formalinet. Det är paraformaldehyd och är mycket giftig för fisk. Läs också Azurss inlägg i denna Zoopet tråd. 200 ppm - koncentration formalaldehyd eller formalin (vilket normalt är 40 % formalaldehyd)? Låter väldigt starkt IMO - speciellt om det är 40%. Mer information om formalin och behandling av fisk finns på sidorna 46-48 i denna skrift Sid 25-26 i den dubbelsidiga PDF filen Om jag skulle använda formalin (vilket är ganska osäkert) så skulle jag skippa sista behandlingen (innan isläppet) Detta beroende på att formalinet ökar avsöndringen av slem och om inte produktionen hinner med så kan allt slem vara borta och fisken vidöppen för angrepp av mikroorganismer som refan finns i visningsdelen. För att förbättra de nyinkomnas försvar mot mikroorganismer som redan finns i mottagningsakvariet skulle jag också göra dagliga vattenbyte med akvariets vatten i karantänen den sista veckan. Fisken får samma lukt då också och det, enligt mina erfarenheter , leder rill minskad aggresivitet vid introduktionen. (Dvs mindre stress och bättre försvarsmöjligheter för nya mikroothanismer) Om jag skulle behandla i 200 ppm formalin - ja då skulle jag använda en gas mask med speciellt filter för formalaldehyd. Vi hade tvång till det när vi behandlade med 80 ppm formalin i de ålanlägg jag jobbade i under 80 talet - eller vistelse förbud under 3 timmar/ tills vi inte kände lukt MVH Lasse Bra synpunkter. Jag följer de dosrekommendationer som baseras på marinbiologiska studier. Läst flera artiklar. Fast går ner ett snäpp. I några studier räckte 180 ppm för att döda flukes men gängse rekommendation är 250 ppm på humblefish. Jag lägger mig mittemellan. Har ej märkt något negativt och har i o med att min vitbröstade fick flukes (innan jag förstod att konc måste upp till 180 ppm) behandlat säkert med formalin totalt 25 ggr. Då räknar jag in karantänen samt extra beh av den vitbröstade. Det är viktigt tror jag att inte överskrida 45 min samt ej gå över 200 ppm. Samt ej behandla om fiskarna har synliga sår. Är fisken dålig bör man förkorta till 30 min enligt humblefish. I samtliga fall har fisken direkt efter behandlingen varit helt opåverkad och simmat omkring som inget hade hänt när den kommer åter i visningskaret. Ja precis, försiktighet gäller. Jag hanterar dock ej koncentrerad formalin utan köper safety stop(finns i akvariebutik). Dessa har en betydligt lägre konc och häller man i 2 sådana påsar i 5 liter får man cirka 200 ppm. Deras egna dosrekommendation är får låg om man skall behandla något. Dom säger 1 påse per 4 liter. Det blir bara 125 ppm. Så jag dubblar dosen (250 ppm) samt adderar 1 liter vatten till. Då blir det cirka 200 ppm. Ja det,där med fällning stämmer säkert. Det står faktiskt på påsen tror jag och kan uppstå om den försvaras för kallt tror jag. Ej hänt mig. Det är viktigt med kraftig genomluftning när dom går i badet. Jag kör 2 luftstenar på fullt blås. Jag brukar låta fisken passera ett bad med vanligt akvarievatten utan formalin ngr minuter så man inte får med sig formalin i systemet. Troligen lite överambitiöst men är ju enkelt. Jonas Ändrat tisdag vid 09:54 av jonasroman Citera
jonasroman Postat tisdag vid 10:05 Författare Postat tisdag vid 10:05 (ändrat) Några tillägg. Läste din länk Lasse. Där anger dom faktiskt högsta konc precis den konc jag läst om alltså 250 ppm. Dvs 1 ml 35% formalin per en gallon. Det blir ju samma som översta i tabellen från din länk, 250 ml 35% ig formalin på 1000 liter. Men jag går ner som sagt lite o lägger mig på 200 ppm. Lösningen safety stop innehåller 0.5 ml 35% ig formalin i 10 ml vatten. Så den 35% iga lösningen är spädd 20 ggr. Så inte så farligt lösning att hantera. En sådan påse i en gallon ger alltså 125 ppm lösning. Ändrat tisdag vid 10:07 av jonasroman Citera
Lasse Postat tisdag vid 16:06 Postat tisdag vid 16:06 5 timmar sedan, jonasroman skrev: ågra tillägg. Läste din länk Lasse. Där anger dom faktiskt högsta konc precis den konc jag läst om alltså 250 ppm. Dvs 1 ml 35% formalin per en gallon. Det blir ju samma som översta i tabellen från din länk, 250 ml 35% ig formalin på 1000 liter. Men jag går ner som sagt lite o lägger mig på 200 ppm. Nja - tabellen ser ut så här. Kumme är bassäng på svenska och med genomströms menas en bassäng med ständig genomströmning. Det är vanligt i Danska anlägg att man pumpar upp vatten från en å och låter det strömma igenom bassänger. Med Lukket enhet menas ett statiskt bad så deras rekomendation säger 50 ppm i 3-4 timmar på det sättet du utför badet. Med gälamöber en högre dos. Man säger också detta vid högre temperaturer Citera Den desinficerande effekten minskar vid låga temperaturer och vid temperaturer över 15-18 grader bör försiktighet iakttas och dosen minskas. Humblefish är inte alltid en säker källa IMO Observera att mina erfareheter rör behandling av sötvattensfisk - inte saltvatten och den danska publikationen berör bara sötvatten Safty stop innehåller förutom formalin även metylenblått - jag skulle inte överdosera rekommenderad dos MVH Lasse Citera
jonasroman Postat onsdag vid 08:32 Författare Postat onsdag vid 08:32 (ändrat) 16 timmar sedan, Lasse skrev: Nja - tabellen ser ut så här. Kumme är bassäng på svenska och med genomströms menas en bassäng med ständig genomströmning. Det är vanligt i Danska anlägg att man pumpar upp vatten från en å och låter det strömma igenom bassänger. Med Lukket enhet menas ett statiskt bad så deras rekomendation säger 50 ppm i 3-4 timmar på det sättet du utför badet. Med gälamöber en högre dos. Man säger också detta vid högre temperaturer Humblefish är inte alltid en säker källa IMO Observera att mina erfareheter rör behandling av sötvattensfisk - inte saltvatten och den danska publikationen berör bara sötvatten Safty stop innehåller förutom formalin även metylenblått - jag skulle inte överdosera rekommenderad dos MVH Lasse Hej igen, methylenblå delen är separat(påsen består av 2 delar, åtskilda), så den följer inte med i formalinbadet. Men jag menade den översta raden i "din" tabell, där står det 250 ml per 1000 liter vatten (alltså den konc humble fish samt en del marinbiologiska artiklar anför). Men det står "skimmel", vad betyder det? Skall posta de artiklar jag läst, om flukes tex o formalin. Ändrat onsdag vid 08:36 av jonasroman Citera
Lasse Postat onsdag vid 08:40 Postat onsdag vid 08:40 Det står för mögel på ägg - orsakas oftast av av svamp och är vanligt i äggtråg vid odling av laxfiskar. Avser inte fisk. Vore bra att få referenserna till de marinbiologiska artiklarna. Låter konstigt att en marinbiologisk artikel skall ta upp sjukdomsbehandling. MVH Lasse 1 Citera
jonasroman Postat onsdag vid 08:46 Författare Postat onsdag vid 08:46 16 timmar sedan, Lasse skrev: Nja - tabellen ser ut så här. Kumme är bassäng på svenska och med genomströms menas en bassäng med ständig genomströmning. Det är vanligt i Danska anlägg att man pumpar upp vatten från en å och låter det strömma igenom bassänger. Med Lukket enhet menas ett statiskt bad så deras rekomendation säger 50 ppm i 3-4 timmar på det sättet du utför badet. Med gälamöber en högre dos. Man säger också detta vid högre temperaturer Humblefish är inte alltid en säker källa IMO Observera att mina erfareheter rör behandling av sötvattensfisk - inte saltvatten och den danska publikationen berör bara sötvatten Safty stop innehåller förutom formalin även metylenblått - jag skulle inte överdosera rekommenderad dos MVH Lasse Hej igen, methylenblå delen är separat(påsen består av 2 delar, åtskilda), så den följer inte med i formalinbadet. Men jag menade den översta raden i "din" tabell, där står det 250 ml per 1000 liter vatten (alltså den koncentrerade humble fish samt en del marinbiologiska artiklar anför). Men det står "skimmel", vad betyder det? Tiden 0.5 - 1 timme stå,,er också bra med mina egna metoder. Det står också samma säga dos på "gennemströms". Vad betyder det? Skall posta de artiklar jag läst, om flukes tex o formalin. Citera
jonasroman Postat onsdag vid 08:47 Författare Postat onsdag vid 08:47 Här är lite länkar, det finns massor och på saltvatten är det väldigt likartade rekommendationer. https://extension.rwfm.tamu.edu/wp-content/uploads/sites/8/2013/09/Use-of-Formalin-to-Control-Fish-Parasites.pdf Citera
jonasroman Postat onsdag vid 08:56 Författare Postat onsdag vid 08:56 8 minuter sedan, Lasse skrev: Det står för mögel på ägg - orsakas oftast av av svamp och är vanligt i äggtråg vid odling av laxfiskar. Avser inte fisk. Vore bra att få referenserna till de marinbiologiska artiklarna. Låter konstigt att en marinbiologisk artikel skall ta upp sjukdomsbehandling. MVH Lasse aha. Det finns massor, du kommer hitta själv, har inte sett ngt annat än just dessa doser. Vi talar om externa parasiter på marin fisk. korttidsbad, 30-60 min. 150-250 ppm är det som anges överallt. 150 ppm om fisken är känslig eller om tempen är högre. Själv har jag som sagt lagt mig på 200 ish, och det har fungerat bra. Tiden för mina bad har varit 45-50 min. En fisk var rätt dålig innan badet, en bispinosus med flukes, och den var rätt tagen efter badet, men repade sig efter 2 dagar o klarade sig. Den hade tveklöst dött i flukes om jag inte gjort något, men är man försent ute kan förstås behandlingen ta kål på fisken, men då gör nog sjukdomen det också, det gäller ju att agera i tid, oavsett vilken behandling man väljer. Min erfarenhet är att sötvattensdopp är betydligt sämre., det botar inget, ger bara tillfällig lindring, samt stressar fisken mkt mer än formalin. Och efter ett sötvattensdopp måste man ändå behandla "på riktigt", så jag slutade med sötvattensdopp. praziquantel är hyffsat god effekt, men tar lång tid. Antingen ett bad på 3 timmar i högre koncentration (10 ppm) eller vanlig dos 2 ppm i 48 timmar. Jag läste att sötvattensfisk kräver andra doser rörande formalin, så kanske det är därför du inte sett dessa doser. /Jonas Citera
Lasse Postat onsdag vid 10:32 Postat onsdag vid 10:32 Jag förstår inte riktigt. Artikeln från Florida säger tydligt att 150 ppm är övre gräns vid temperaturer över 21 grader C och det kan vara upp till 60 minuter Författarna gör ingen skillnad på sött och salt vatten. Artikeln är skriven 1996 - den danska är från 2013 Denna mycket läsvärda sammanställning kom 2020 MVH Lasse Citera
Slirlian Postat onsdag vid 19:29 Postat onsdag vid 19:29 Jag körde mina fiskar i samma formalin koncentration i 45 min efter 14 dagar i 2.35-2.5 ppm koppar i copper power. Aldrig haft några bekymmer eller för den delen prick på mina fiskar efter jag kört denna metod och då har jag alltid haft "prickmagneter" i karen såsom vitbröstad osv. Men som nämnt är jag inte överdrivet orolig för prick då de oftast löser sig självt i ett inkört kar med friska fiskar men kan man undvika det med såpass enkla medel känner jag att det kan vara värt det. Huvudsakliga anledning jag karantänar är ju mot odinium Citera
jonasroman Postat igår vid 09:46 Författare Postat igår vid 09:46 (ändrat) 23 timmar sedan, Lasse skrev: Jag förstår inte riktigt. Artikeln från Florida säger tydligt att 150 ppm är övre gräns vid temperaturer över 21 grader C och det kan vara upp till 60 minuter Författarna gör ingen skillnad på sött och salt vatten. Artikeln är skriven 1996 - den danska är från 2013 Denna mycket läsvärda sammanställning kom 2020 MVH Lasse Det är var jag också säger. 150-250. Jag lägger mig på 200. SÅ exakt är naturligtvis inte gränsen. Jag har faktiskt inte hittat något annat än just samma dosrekommendationer precis överallt så för mig är detta inte en nöt. Det är 150-250 som gäller. Varenda länk säger samma. Glömde förtydliga. Koncentrationen avser inte formaldehyd utan formalin baserat på en 37% ig formaldehydlösning. Och det,är volymprocent av formalinlösningen. Tex för o få 250 ppm som är originalrekommendationen (fast sänkt ner till 150 i vissa fall som känslig eller dålig fisk) så tar man 1 ml formalin på 4 liter vatten. Men som sagt. Jag lägger mig på mer 0.9 ml per 4 liter. Och jag har personlig erfarenhet. Gått utmärkt i alla koncentrationer mellan 150-200. Jag har varierat lite för det blir aldrig SÅ exakt. Jonas https://humble.fish/community/threads/formalin.19/ Ändrat igår vid 10:11 av jonasroman 1 Citera
jonasroman Postat igår vid 09:48 Författare Postat igår vid 09:48 14 timmar sedan, Slirlian skrev: Jag körde mina fiskar i samma formalin koncentration i 45 min efter 14 dagar i 2.35-2.5 ppm koppar i copper power. Aldrig haft några bekymmer eller för den delen prick på mina fiskar efter jag kört denna metod och då har jag alltid haft "prickmagneter" i karen såsom vitbröstad osv. Men som nämnt är jag inte överdrivet orolig för prick då de oftast löser sig självt i ett inkört kar med friska fiskar men kan man undvika det med såpass enkla medel känner jag att det kan vara värt det. Huvudsakliga anledning jag karantänar är ju mot odinium Bra. Man skall vara överdrivet orolig. Har du ich i ett system blir dy aldrig av med det och på lång sikt påverkar det fisken negativt. Finns inget annat sätt än att se till att alla fiskar är helt parasitfria när dom släpps i. Så du har ju gjort helt rätt. Citera
jonasroman Postat igår vid 10:15 Författare Postat igår vid 10:15 Postade länken ovanför, men här är huvudkapitlet i den länken. Jag har stort förtroende för Humblefish, jag har ingen anledning att ifrågasätta dem. De hittar inte på doserna själva; de är ju i sin tur tagna från studier. Jag har, som sagt, sett studierna bakom och har inte hittat några andra doser än just dessa. Men återigen, man kan gå ner till 150 om fisken är känslig eller dålig. Citera
Lasse Postat igår vid 11:26 Postat igår vid 11:26 (ändrat) 2 timmar sedan, jonasroman skrev: Och jag har personlig erfarenhet. Gått utmärkt i alla koncentrationer mellan 150-200. Jag har varierat lite för det blir aldrig SÅ exakt. Om detta skulle vara ett argument för formalins ofarlighet så kan mitt argument för min metod att aldrig använda kemikalier i förebyggande syfte och inte ha karantän om det inte behöva på grund av indikation på sjukdom ha samma bärighet - jag har aldrig haft en påvisbar sjukdom i mitt kar som är 7 år gammalt - och notera - vi får troligtvis våra fiskar från samma källa Du kommer svara att jag har haft tur och du kan få samma replika från mig eller det har inte gått tillräcklig tid för att subletala skador skall visas. Vad jag menar är att du är fri att använda vilen metod du vill men jag är också fri att visa på vilka farligheter som finns med en viss metod Appropå Humblefish - det är en enda stor experimentverkstad där de provar alla tänkbara metoder och kombinationer och sätter samman råd baserat på om fisken dör eller inte - men innan det så har de avlivat en massa fisk. De tar inte hänsyn till subletala skador heller. Och det är ok för mig när det gäller fisk med indikation av sjukdom - men inte som förebyggande syfte. Att behandla frisk fisk med en kemikalie och experimentera ut dosen med erfarenhet om tillräckligt många dör av behandlingen eller inte är aldrig ok i min värld Vi kommer aldrig att bli överens. Min åsikt är att preparat och mediciner skall sparas tills det finns indikation på sjukdom - inte användas i förebyggande syfte. All användning av kemikalier har bieffekter. För mig är det kristallklart - om din fisk har "flukes" - formalin kan vara ett bra alternativ - om fisken inte visar upp något symptom på "flukes" så skall den inte utsättas för kemikalier och risk att avlida bara för den lilla meningen "men tänk om" Jag vill inte komma in till en läkare - och han konstaterar att jag ser frisk ut men det har rapporters några fall av amöbadysenteri i dina kvarter - så jag skiver ut Flagyl till dig för säkerhets. Jag har fått tillräckligt med metradizonol i samband med tarmoperationer för att inte vilja gå igenom det bara för "tänk om" Appropå din screenshoot - hela tråden finns här Här är en rapport om Safety stop. Observera hans Peace Maker. Det är den metod jag använder när jag introducerar ny fisk - ettdera får de gå i mitt refugium o en vecka eller an plastbox i mitt akvarium 5-7 dagar. Plastboxen används för kompletteringar av samma arter eftersom striden ofta sker med en plastskiva i mellan kombattanterna MVH Lasse Ändrat igår vid 12:00 av Lasse 2 Citera
jonasroman Postat 23 timmar sedan Författare Postat 23 timmar sedan (ändrat) 3 timmar sedan, Lasse skrev: Om detta skulle vara ett argument för formalins ofarlighet så kan mitt argument för min metod att aldrig använda kemikalier i förebyggande syfte och inte ha karantän om det inte behöva på grund av indikation på sjukdom ha samma bärighet - jag har aldrig haft en påvisbar sjukdom i mitt kar som är 7 år gammalt - och notera - vi får troligtvis våra fiskar från samma källa Du kommer svara att jag har haft tur och du kan få samma replika från mig eller det har inte gått tillräcklig tid för att subletala skador skall visas. Vad jag menar är att du är fri att använda vilen metod du vill men jag är också fri att visa på vilka farligheter som finns med en viss metod Appropå Humblefish - det är en enda stor experimentverkstad där de provar alla tänkbara metoder och kombinationer och sätter samman råd baserat på om fisken dör eller inte - men innan det så har de avlivat en massa fisk. De tar inte hänsyn till subletala skador heller. Och det är ok för mig när det gäller fisk med indikation av sjukdom - men inte som förebyggande syfte. Att behandla frisk fisk med en kemikalie och experimentera ut dosen med erfarenhet om tillräckligt många dör av behandlingen eller inte är aldrig ok i min värld Vi kommer aldrig att bli överens. Min åsikt är att preparat och mediciner skall sparas tills det finns indikation på sjukdom - inte användas i förebyggande syfte. All användning av kemikalier har bieffekter. För mig är det kristallklart - om din fisk har "flukes" - formalin kan vara ett bra alternativ - om fisken inte visar upp något symptom på "flukes" så skall den inte utsättas för kemikalier och risk att avlida bara för den lilla meningen "men tänk om" Jag vill inte komma in till en läkare - och han konstaterar att jag ser frisk ut men det har rapporters några fall av amöbadysenteri i dina kvarter - så jag skiver ut Flagyl till dig för säkerhets. Jag har fått tillräckligt med metradizonol i samband med tarmoperationer för att inte vilja gå igenom det bara för "tänk om" Appropå din screenshoot - hela tråden finns här Här är en rapport om Safety stop. Observera hans Peace Maker. Det är den metod jag använder när jag introducerar ny fisk - ettdera får de gå i mitt refugium o en vecka eller an plastbox i mitt akvarium 5-7 dagar. Plastboxen används för kompletteringar av samma arter eftersom striden ofta sker med en plastskiva i mellan kombattanterna MVH Lasse Hehe. En liten respons då. Påstår inte att formalin är helt ofarligt. Men jag är övertygad om att i mitt enskilda fall hade jag haft fler döda fiskar utan metoden än med metoden. Och det är ju den totala mortaliteten som räknas. Och vad gäller humanmedicin har du delvis fel. Man behandlar profylaktiskt vid alla ingrepp där man bedömmer att en infektion är så allvarlig så nyttan är större att förebygga. Finns massor med studier som visar total nytta att ge tex just flagyl i förebyggande syfte. Vi ger bactrim forte samt flagyl till samtliga tarmingrepp och har under mina 25 år inte sett en enda bieffekt av det (som tex clostridium kolit. Dock har jag sett det senare 3 ggr i mitt liv dom bieffekt av Dalacinbehandling. Bredspektrum) Humblefish kanske experimenterar men här tar dom doserna rakt av från artiklar. Återigen. Givetvis finns det risker. Men så oerhört mkt sjuk fisk jag och du sett genom åren och så många fall med system där all fisk dog (hänt mig själv 3 ggr totalt i mitt liv) så är jag 100% säker på att karantän med relativt låg tröskel till profylax ger en lägre mortalitet i slutändan versus medicin först när fisken är sjuk. Problemet är att tex flukes syns knappt. Och det finns ju en rätt lång ink tid för cryptokarion o hyfsat lång för odinium. En icke då erfafen akvarist med observationskarantän kommer nån gång missa tidiga tecken och sen är det kört. Jag har delvis dock samma uppfattning som du rörande koppar. Och givetvis antibiotika. Aldrig profylax med antibiotika. Aldrig. Med koppar, bara i särskilda fall (acanthuris) Men annars inte. För DÄR tror jag i o med behandlingens svårighet att ligga rätt, kan döda mer än rädda. Men just därför gick jag lever till formalin som tråden handlar om där jag anser att risken är mindre att fisken dör av formalin än att den dör av en parasiter. Kanske inte i ett enskilt fall. Men till slut. Totalt sett i ett system. Men för o vara vara övertydlig. Jag säger inte att behandlingen är ofarlig. Men jag tror den är mindre farlig än att inte göra nåt. Jag tror inte jag haft tur. Jag har behandlat säkert nu 25-30 ggr. Inte ett spår av sidoeffekter. Långsiktiga? Ja det vet jag inte men nu ett år senare har jag fiskar som är friskare än nånsin. Det är skickligt av dig att lyckas hålla ditt kar så friskt. Men det beror ju dels på din erfarenhet att se när du måste göra nåt men också på att du kanske inte har de värsta prickmagneterna. Fråga: om jag förstår dig rätt kör du inte karantän alls? Hur gör du om en fisk trots allt väl isläppt i ditt system uppvisar sjukdomstecken? Jag har haft denna situation (innan jag lärde mig att formalin är rätt meningslöst i konc 125 ppm så jag fick in flukes trots baden) och kan lyckligtvis tack vare öppen scape håva upp vilken fisk som helst. På det viset har jag till slut fått den vitbröstade fri från flukes som genomgått sammanlagt 8 bad. Hade säkert räckte med 3 om jag jade lite bättre prickat in rätt intervall enligt flukeskalendern. En sak är vi nog helt överens om. Att beh med profylax ab som dom gör i USA är jag starkt emot givetvis. Jonas Ändrat 23 timmar sedan av jonasroman Citera
jonasroman Postat 23 timmar sedan Författare Postat 23 timmar sedan 3 timmar sedan, Lasse skrev: Om detta skulle vara ett argument för formalins ofarlighet så kan mitt argument för min metod att aldrig använda kemikalier i förebyggande syfte och inte ha karantän om det inte behöva på grund av indikation på sjukdom ha samma bärighet - jag har aldrig haft en påvisbar sjukdom i mitt kar som är 7 år gammalt - och notera - vi får troligtvis våra fiskar från samma källa Du kommer svara att jag har haft tur och du kan få samma replika från mig eller det har inte gått tillräcklig tid för att subletala skador skall visas. Vad jag menar är att du är fri att använda vilen metod du vill men jag är också fri att visa på vilka farligheter som finns med en viss metod Appropå Humblefish - det är en enda stor experimentverkstad där de provar alla tänkbara metoder och kombinationer och sätter samman råd baserat på om fisken dör eller inte - men innan det så har de avlivat en massa fisk. De tar inte hänsyn till subletala skador heller. Och det är ok för mig när det gäller fisk med indikation av sjukdom - men inte som förebyggande syfte. Att behandla frisk fisk med en kemikalie och experimentera ut dosen med erfarenhet om tillräckligt många dör av behandlingen eller inte är aldrig ok i min värld Vi kommer aldrig att bli överens. Min åsikt är att preparat och mediciner skall sparas tills det finns indikation på sjukdom - inte användas i förebyggande syfte. All användning av kemikalier har bieffekter. För mig är det kristallklart - om din fisk har "flukes" - formalin kan vara ett bra alternativ - om fisken inte visar upp något symptom på "flukes" så skall den inte utsättas för kemikalier och risk att avlida bara för den lilla meningen "men tänk om" Jag vill inte komma in till en läkare - och han konstaterar att jag ser frisk ut men det har rapporters några fall av amöbadysenteri i dina kvarter - så jag skiver ut Flagyl till dig för säkerhets. Jag har fått tillräckligt med metradizonol i samband med tarmoperationer för att inte vilja gå igenom det bara för "tänk om" Appropå din screenshoot - hela tråden finns här Här är en rapport om Safety stop. Observera hans Peace Maker. Det är den metod jag använder när jag introducerar ny fisk - ettdera får de gå i mitt refugium o en vecka eller an plastbox i mitt akvarium 5-7 dagar. Plastboxen används för kompletteringar av samma arter eftersom striden ofta sker med en plastskiva i mellan kombattanterna MVH Lasse En sak,till. Den rapporten om safetystop u länkade till har jag läst tidigare och är inte särskilt imponerad av den. Jag tog kontakt med företaget direkt och fick koncentrationen (står ej på deras förpackning) och efter det kunde jag räkna ut att safety stop enligt deras instruktion ger för låg dos. 125 ppm. Så jag tar som sagt två påsar I 5 liter. Ibland lite mer vatten så jag landar mellan 180-200 ppm. Jag höll på o förlora en bispinosus på grund av flukes. Den räddades tveklöst tack vare ett formalinbad på 200 ppm i 55 min. Jag körde medvetet lite hårdare för den var inte möjlig att enkelt behandla 2 ggr. (Svårfångad) Den började ära igen dagen efter behandlingen och tillfrisknade. Gällande hela tråden har jag såklart läst den ett otal ggr. Men som sagt, det finns många länkar bakom med just samma doser så humblefish har inte hittat på det själva. Citera
jonasroman Postat 23 timmar sedan Författare Postat 23 timmar sedan Men allt detta sagt, en liten kommentar till alla som läser tråden. Jag har presenterat ett protokoll som fungerar för mig; givetvis får alla göra sina egna bedömningar. Jag säger inte att det är riskfritt men jag tror att alla bör försöka ha någon form av karantän. Jag lovar, det kommer löna sig i längden. Sedan, om den karantänen är bara obervation och medicin vb, eller någon sorts mellanvariant, det får ni bestämma själva. Huvudsaken är att fisken är frisk när den kommer ner i displayen – det är vad allt handlar om. Det finns ingen genväg till att ha ett slutet system med bara friska fiskar. Citera
Lasse Postat 21 timmar sedan Postat 21 timmar sedan 1 timme sedan , jonasroman skrev: flagyl till samtliga tarmingrepp och har under mina 25 år inte sett en enda bieffekt Du mår tjyv några dagar efter - det kan jag garantera eftersom jag legat på andra sidan av knivbladet några gånger. Dessutom 1 timme sedan, jonasroman skrev: fisk trots allt väl isläppt i ditt system uppvisar sjukdomstecken? Vet inte - har aldrigt inträffat att någon har spridit sjukdom. Men jag är noga med att den inte går in i karet direkt - då blir den ihjälstressad och kan ju bli sjuk av någon annars ofarlig patogen. De får alltid gå ettdera i refugiet eller i en invändningsbox mellan 5 till 10 dagar. Då en fisk smitit första dagen - då har det inte gått bra 1 timme sedan, jonasroman skrev: Vi ger bactrim forte samt flagyl till samtliga tarmingrepp och har under mina 25 år inte sett en enda bieffekt av det Det är inte samma sak - här gör du något som kan innebära att tarmen spricker och det här är ju för att motverka infektion i bukhålan om det sker - vilket det gör då och då eller hur. Jag blev av med 20 centimeter sist pga av det Vill bara upprepa att man bör läsa den här artikeln först innan man beslutar hur man skall göra - det är den senaste vetenskapliga sammanställningen om vad man vet om formalinbehandling av fisk Vad gäller koncentrationer - om jag skulle använda formalin så skulle jag sänka dosen men utöka behandlingstiden. MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.