Gå till innehåll

Triton sump högt ljud - ett workaround, kommer det att fungera?

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej
Jag testar med att bygga tritonsump och efter att ha gjort ett snabbt test, så låter en del när den går från refuge till skimmer section i mitten en del på grund av vattenfallet,

Jag vill helst inte minska retur pump speed eftersom det är inte är vad tritonmetoden rekommenderar.

Jag tänkte borra ett hål i glasskivan mellan refugen och skimmer och sätta ett bulkhead med gate valve så att vattnet rinner över till skimmer section via denna väg.
Visst, jag kommer att komma upp med något skydd eller egg crate för att minska chaeto från att slippa till gate valve 
Överflödskam kommer att sitta på toppen av glasskivan ifall gate valve är blockerat
Jag gjorde en snabb design som förklarar min ide, skulle detta fungera eller kommer det att finnas inkommande problem?

Har ni andra lösningen för att minska vatten ljudet från refuge section till skimmer om skillnaden i vatten nivå är ca 15-20 cm

May be an image of blueprint and floor plan

Postat

Dra ned röret på vänstra sidan att sluta under under tänkt nivå i första högra delen. . Röret blir som ett upp och nervänt u med ventilen på nedåtgående rör till höger. När vattnet faller ner i refugiet från karet över stiger vattnet i u:et och bildar en hävert driven  av nivåskillnaderna. Med ventilen ställer du sedan in rätt flöde. Du bör sänka röret lite så du kan ha en nödöverrinning också. Första glasskivan måste sluta några cm under själva sumpens överkant. Jag tror det fungerar. U-röret minst samma diameter som ditt returrör ner i sumpen

MVH Lasse

Postat
14 hours ago, Lasse said:

Dra ned röret på vänstra sidan att sluta under under tänkt nivå i första högra delen. . Röret blir som ett upp och nervänt u med ventilen på nedåtgående rör till höger. När vattnet faller ner i refugiet från karet över stiger vattnet i u:et och bildar en hävert driven  av nivåskillnaderna. Med ventilen ställer du sedan in rätt flöde. Du bör sänka röret lite så du kan ha en nödöverrinning också. Första glasskivan måste sluta några cm under själva sumpens överkant. Jag tror det fungerar. U-röret minst samma diameter som ditt returrör ner i sumpen

MVH Lasse

Tack för svaret Lasse,

Så om jag förstår rätt, det ska bli som bilden här

image.png

Postat

Så tänkte jag - vet inte om det fungerar . Kanske bra att sänka första buffelns kant lite grand så att du kan justera häverten till att just tillåta ett litet spill över kanten. Fördelen med att ta ner vänstra röret är att när du en gång startat häverten så kommer den inte att brytas om det blir strömstopp - vattnet i kammarna kommer bara jämnas ut. Om du gör som du tänkt så bryts häverten om det blir stopp.

MVH Lasse

Postat

Okej jag förstår och ja den första buffeln är ca 3 cm under sump överkant för att just tillåta ett litet spill över kanten och också som failsafe i fall det bli stopp i ventilen.

Ska börja drilla hålet nu. Tack för tipset

image.png

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...