Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej,

Jag är ny inom saltvattensakvarium sedan 2 månader tillbaka med ett waterbox 130.4. Det mesta har gått bra, bortsett från några små händelser/problem. Bland annat har jag haft väldigt mycket alger. Efter inköp av sjöborrar och som konsekvens (tror jag) av att lampan är på kortare, har nästan algerna försvunnit. Däremot har jag testat mina fosfat- och nitratnivåer vilka har legat på 0 nu sedan en månad tillbaka. Det finns fortfarande en del alger på sanden och jag antar att det är de som suger up näringen ur vattnet. Spontant tänker jag också att det kanske kan vara skummaren. Har inte så mycket bioload med en quantum 220. Hur höjer jag fosfat och nitrat på bästa sätt, utan att algerna bara tar åt sig det? Mata mer? Dosera och isåfall vad? 

Uppskattar all hjälp :) 

Mvh Carl

Postat
7 timmar sedan, Lasse skrev:

Har du någre koraller i? Fisk?

MVH Lasse

Jag har några koraller, anemoner, en kirurg, en fox face, två clowner, gobys och en del lägre djur. 
C04A8978-1083-485D-8585-064589E7A80E.thumb.jpeg.82d032a3d52b196b0ab78465efc56cea.jpeg

Postat

Vad mäter du med? För låga halter av näringsämnen kan medföra både Dino och cyano blomning. Men du matar vilket innebär en tillförsel av näring. Det är nog så att dina alger "ätit" upp överskottsnäringen. det finns PO4 och NO3 preparat att köpa eller göra DIY av men kom ihåg att NO3 tillskott ofta är direkt - du får vad du lägger i minus konsumtionen medans fosfortillsats har en fördröjd verkan. Du lägger i, inget resultat på mätningen, du ökar, fortfarande inget och så kommer den berömda ketchupeffekten. det beror på att PO4 kan lagras i sand och sten och det sker med en jämnviktskonstant.

MVH Lasse

Postat

Jag mäter med salifert. Läste lite om dino här inom forumet och verkar som att jag har det. :( Ska till aqauriatech idag för att köpa nitrat- och fosfat tillsatser. Vad jag har förstått borde jag höja näringsämnena och se hur dino reagerar på det. Har också igång uv. Blir det värre får jag väl köra blackout i några dagar. 

Postat (ändrat)
1 timme sedan, Carwal skrev:

Jag mäter med salifert. Läste lite om dino här inom forumet och verkar som att jag har det. :( Ska till aqauriatech idag för att köpa nitrat- och fosfat tillsatser. Vad jag har förstått borde jag höja näringsämnena och se hur dino reagerar på det. Har också igång uv. Blir det värre får jag väl köra blackout i några dagar. 

Håller med det Lasse skriver att både Dino och cyano kan komma som ett brev på posten vid ultralåga näringsvärde. I början är  akvariumet instabilt, då kan det både bli för höga och för låga näringsvärden innan du fått balans mellan import och export.  Importen kan du styra över, men exporten är ju att karet skall mogna så det handlar ofta om att bara vänta.  Jag skullr vara ganska försiktig med att dosera nitrat och fosfat. Det blir lätt en jojo-effekt och även en ketchupeffekt som Lasse beskriver. Får du för höga näringsvärden så kan du komma i ett mycket svårare problem så här i början när det allt är moget. För låga värden brukar jag säga är ett angenämt problem.  Det är egentligen bara att köpa lite mer fisk och mata lite mer och det är ju på den roliga sidan. Sen måste du vara säker på att värdet är rätt. Salifert på fosfat är inget pålitligt test vid låga värden. Nitrat med salifert trubbigt också.  Jag skulle mätt med den Digital fotometer. Det är enda sättet att få ett någorlunda rätt värde. Kanske butiken kan mäta åt dig som ett stickprov?

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...