piffis Postat 5 timmar sedan Postat 5 timmar sedan (ändrat) Jag blev medlem här 23e Mars 2015.. I budgetguiden här på forumet kan man läsa; "Ha lite “is i magen” när det kommer till att starta i gång" Så att jag nästan på 10års dagen nu till slut kan starta en tråd om mitt kar borde ju visa på att jag läst och tagit till mig av detta råd? Vi har haft sötvattenakvarium när jag var ung, och har nu haft det med mina barn. Jag har dock alltid drömt om saltvatten.. Så nu vill jag prova på. Detta görs i mindre skala (200L) för att se om man blir "hooked". Vill tacka @Thomas Salt för all hjälp, goda råd osv.. det snacket i hallen tände gnistan igen Tanken är att ha några fiskar, anemon och enklare korall.. Sen får vi se var vi landar.. Har fyllt karet med saltvatten, stått och gått några dagar.. Nu har jag fått i LS. tanken är att ha lite sand i botten också.. Men innan det har jag börjat prova lite olika scapes.. Dessa är de jag provat hittills.. det är främst den vänstra stenen som är lite större jag leker med.. tips mottages varmt! 1) Framsida väster: höger: (ser nästan likadan ut i alla alternativ) 2) framsida väster: 3) framsida: väster: Nummer 3 är väldigt ”luftig” med flera överhäng som ”grottor” samt platta ytor för kommande koraller osv.. Men är den för gles och onaturlig? Tips? Ni som gjort detta förr Ändrat 4 timmar sedan av piffis 1 Citera
Oscarhaglund Postat 4 timmar sedan Postat 4 timmar sedan Kul att du kommer igång. Vad det gäller scapet så skulle jag göra nått med stenen som balanserar på toppen. Tycker dels det ser lite onaturligt ut men den viktigaste anledningen är att det är svårt att placera koraller på en vertikal yta. Dels är det svårt att få dem att fästa, dels så kommer de som sitter högs skugga alla under. Därför tycker jag att man alltid ska försöka få till sluttande ytor snarare än vertikala. sedan är de här 200l lidos väldigt svåra att scapa då de är höga men inte så djupa (fram och bak alltså) Citera
piffis Postat 2 timmar sedan Författare Postat 2 timmar sedan (ändrat) 2 timmar sedan, Oscarhaglund skrev: Kul att du kommer igång. Vad det gäller scapet så skulle jag göra nått med stenen som balanserar på toppen. Tycker dels det ser lite onaturligt ut men den viktigaste anledningen är att det är svårt att placera koraller på en vertikal yta. Dels är det svårt att få dem att fästa, dels så kommer de som sitter högs skugga alla under. Därför tycker jag att man alltid ska försöka få till sluttande ytor snarare än vertikala. sedan är de här 200l lidos väldigt svåra att scapa då de är höga men inte så djupa (fram och bak alltså) "inte en dag för tidigt" kan ju tyckas Tack så mycket för att du tar dig tid och ger feedback. Jag tyckte att den på toppen såg ut lite som en hand och att det bildades en handflata framåt i karet där man kunde ha något kul. Men du har nog en poäng, jag får försöka få in en stenen någon annanstans. Utan lim var den också relativt instabil. Typ något sådant här kanske.. Jag har fått för mig att det lätt blir "dead spots" om man lägger stenarna för tätt, dvs där vattnet inte cirkulerar ok.. därav är det fortfarande ganska stora "hål" i mitt scape. Säg till om jag varit överdrivet försiktig Man vill ju inte heller att det ska se ut som om man "staplar ved" Ja precis, det är så himla högt, så tanken med första försöket var ju att få lite höjd på det. Men man får kanske tänka sig ett lågt rev med mer vattenpelare istället Ändrat 2 timmar sedan av piffis Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.