Saltgörka_ Postat fredag vid 19:32 Postat fredag vid 19:32 Hej. Har märkt att denna mjuk-korall har slokat så här i några dagar nu. Mina andra koraller slokar inte, så är denna på bilden död eller döendes? Citera
Christian J Postat fredag vid 20:53 Postat fredag vid 20:53 Det behöver inte vara fallet, de kan se ut så ibland men bör pumpa upp sig igen inom någon dag. Citera
Saltgörka_ Postat lördag vid 06:27 Författare Postat lördag vid 06:27 9 timmar sedan, Christian J skrev: Det behöver inte vara fallet, de kan se ut så ibland men bör pumpa upp sig igen inom någon dag. Det har sett ut så i några dagar nu Citera
Slirlian Postat lördag vid 07:11 Postat lördag vid 07:11 43 minuter sedan, Saltgörka_ skrev: Det har sett ut så i några dagar nu jag har haft mjukkoraller som tjurat i flera veckor för att sedan bara bli bra igen... Citera
OR20 Postat igår vid 16:26 Postat igår vid 16:26 Detta är det ”roliga” med just mjukkoraller! Ibland får de bara för sig att tjura och ibland är det något annat som de inte gillar och då tvinar de bort. Om de andra verkar vara ok så är det nog ingen större fara med den. Men om det inte ordnar till sig så på någon veckan kan det vara värt att byta lite vatten (20% beroende på karets storlek) för att få tillbaka ev. spårämnen som saknas och kanske köra lite aktivt kol om det är någon kemisk krigsföring från en annan mjukkorall. Jag skulle börja med aktivt kol och sedan byta vatten så det aktiva kolet kan dra ut spårämnen också. Jag vet inte om du har t.ex. Sarcophyton (toadstool) i karet? De kan ibland avge en heldel kemikalier som kan irritera andra koraller. Citera
Saltgörka_ Postat igår vid 19:47 Författare Postat igår vid 19:47 Aktivt kol har jag + att jag bytte vatten förra veckan. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.