Gå till innehåll

ID på kirurg


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tjenare. Har köpt en ny kirurg men glömde namnet på den tills att jag kom hem från butiken, och nu hittar jag inte någon som liknar den hur jag än söker på nätet, via Googles bildarkiv.

Hoppas någon kan hjälpa mig. Säljaren sa att den kommer färga om till blå kropp och gul stärtfena när den blir större, den är ca 4-5 cm nu och är lika gul som en Z. Flavescens med en blå kant runt om och en blå ring runt ögat, som syns på bilden. (Hoppas jag.) Den är snäll och äter bra och efter några dagar så har den accepterats i karet av de andra fiskarna. Det var lite trögare i början då en av de blå djävularna var på och nafsade på den, men nu är det som de har simmat ihop i evigheter.

Tack på förhand.

//Jimmy.

post-1377-14468912801034_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för det, Andre! Den kommer ju bli en riktigt vacker fisk när den växer upp! Om en tre-fyra år kommer jag att ha ett större kar än de 300 liter jag har nu, så jag är inte rädd att den ska växa ur det. Planerar in det i ett framtida hus. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jaha, två veckor ca blev den lille gynnaren. :( Satt i ett av insugsgallrena till den bakre kammaren i helgen mitt på dagen, flickvännen ringde och berättade när jag var på jobb, den var dock borta när jag kom hem, tror min eremitkräfta fått sig en kalasmåltid. Var iväg idag till Lomma och skulle se om de hade kvar den andra de hade sist jag var där, en som precis börjat färga om, och de hade de. Men jag fick syn på en annan kirurg som jag fann något intressantare, kommer dock inte ihåg vad den hette, men den kom med på bild innan belysningen gick ner här hemma sen. Hoppas någon kan hjälpa med id på den. Hoppas bilderna är klara nog för att se vilken det är. Den är ca 6-7 cm.

Finns det någon sida på nätet som har en extremt stor databas på massa fiskar med bilder så man kan söka kategorivis?

post-1377-1446891283229_thumb.jpg

post-1377-14468912832515_thumb.jpg

post-1377-14468912832763_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en Acanthurus pyroferus. De kan härma flera olika sorters dvärgkejsare såsom Centropyge Heraldi, Centropyge Vrolikii och i fallet på din bild Centropyge Eibli. Att härma andra arter kallas för mimicry och görs ofta för att ge fiskarna någon fördel, till exempel om de liknar en giftig fisk så ökar chansen att blir lämnade i fred.

Varför Acanthurus pyroferus härmar dvärgkejsare är däremot okänt, finns inga uppenbara fördelar i det beteendet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en Acanthurus pyroferus. De kan härma flera olika sorters dvärgkejsare såsom Centropyge Heraldi, Centropyge Vrolikii och i fallet på din bild Centropyge Eibli. Att härma andra arter kallas för mimicry och görs ofta för att ge fiskarna någon fördel, till exempel om de liknar en giftig fisk så ökar chansen att blir lämnade i fred.

Varför Acanthurus pyroferus härmar dvärgkejsare är däremot okänt, finns inga uppenbara fördelar i det beteendet.

Det är väl ändå en Acanthurus tristis! Blir så här som vuxen

tn_Actri_u3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acanthurus Pyroferus har som sagt ett antal olika utseenden.

p_89370.jpg

Se även live aquaria

http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=1758

Det verkar dock råda en hel del förvirring angående den här arten... även vad det gäller namnet. Acanthurus Tristis anges också på en del ställen. Jag skulle tro att de har gjort en revision och föreslagit Tristis som nytt namn... vet inte om den är allmänt erkänd som ny art dock.

Handelsnamnet är dock Acanthurus Pyroferus eller Mimic Eibli/Heraldi/Vrolikii Tang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vanligt är Jörgen bombsäker på att han har rätt och andra har fel. :)

Kolla då även den här länken.

http://fishbase.sinica.edu.tw/Summary/SpeciesSummary.php?id=4742

Där står det följande om Acanthurus Pyroferus:

"Indo-Pacific: Seychelles to the Marquesan and Tuamoto islands, north to southern Japan, south to the Great Barrier Reef and New Caledonia. Replaced by Acanthurus trisits from the Maldives and Chagos Islands to Bali (Ref. 37816)."

Om fisken ska kallas Tristis eller Pyroferus verkar alltså bero på ursprung.

Där står även:

"Juveniles can exhibit 3 different color patterns mimicking Centropyge species."

Så Jörgen, att ett svar är rätt behöver inte betyda att ett annat är fel. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På A svarar jag rätt och på B svarar jag rätt. Ni får vars en poäng och så går vi vidare till nästa fråga... ;)

Den kommer alltså inte härma någon annan under tiden den växer upp, utan ha kvar denna färgteckning tills den blir vuxen. Tack, ville bara hitta lite info om matvanor och liknande, och det har jag fått i massor! :) SG är fantastisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykarn! Jag ifrågasätter bara din bombsäkra övertygelse att du har rätt och jag är jävligt trött på kommentarer som din första mening även om du placerar en smiley efter. Jag är på inget sätt expert inom detta område men om man inte kan säga emot dig så är det väl du som har rätt som vanligt och jag som har fel.

Jag läste länken en gång till och jag hittade inget som påstår att den härmar eibli men det står så här däremot.

Occurs in lagoon and seaward reefs; prefers areas of mixed coral, rock, or sand at the base of reefs or ledges, Ref. 48637. Also on silty reefs (Ref. 9710). Found singly (Ref. 9710). Juveniles mimic Centropyge spp. (in Guam, juveniles mimic C. flavissimus but in Palau where this species is absent, they mimic C. vrolikii), Ref. 48637

Kanske Centopyge spp är eibli vad vet jag men det borde stå eibli för den är ju inte okänd direkt. Jag kommer inte att bry mig mer om denna tråd nu i alla fall för att ta reda på hela sanningen är ju meningslöst vetande egentligen. Börjar faktiskt småtröttna på detta forum inte bara p.g.a denna tråd utan den senaste tidens alltmer gnällande och rena faktafel mm som en del kastar ut sig här inne. jag har inte alltid rätt men jag har inte heller alltid fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...