Gå till innehåll

ngn som har erf av ANTI RED?


knasten

Rekommenderade inlägg

lite bakgrund först:

karet har varit igång sen januari -06

har gått igenom alla kurvor m nitrit, nitrat osv. har även haft trådalger, bruna alger (silicat alg?)

o fått röda kalk alger för ca 2 mån sen.

har inte alls mkt fisk 8 st i ett 600l. hade en drakfisk innan som sket mkt...

men sen kom detta gissel för ca 4v sen...röda slemalger (cyano). tar man bort dem kommer d igen inom 2 dagar!

detta har jag gjort:

tagit bort allt blått ljus.

stängt av mh (ngt gammal lampa)

byter ca 50l vatten / vecka

suger rent vid vatten byte

skaffat uv-c filter

fyller bara på m osmos vatten (fick osmosen 1v efter slemalgerna kom)

kollat noga om d ligger ngt ngn-stans, nicht!

pryglat katten!!!

d växer BARA där det finns ljus! inte på ngn korall(mjuk el hård) el ngt levande.

har hört talas om anti red från aqua medic att de ska funka kanon om man kör m kolfilter o tar de lungt!

har även läst om en här på guiden som sade att de finns risk för krasch... men just nu känns det som en

långsam krasch....

vill inte prova vodkametoden! (funkar säkert jättebra!)

mina värden om ngn undrar

ph 8.0

kh ca 11

ca 450

nitrat 0.5-1.5 har nitrat filter som inte släpper ut ngt vid fullt flöde

nitrit omätbart

po4 o.25

tänt ca 10 h / dygn

cirkulation 17.000l/h

väldigt taksam för alla svar!

alle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade du (striker) samma röda slemmiga kräk som mig o blev av m d på en da?!!!

"bara" att följa instruktionen o vakta skummaren?

tack för svaret!

O jag har inte nitat katten! som faktiskt har trillat i karet en gång! (kliade sig i 3 dagar!!!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter precis och kollar på denna också, den verkar funka bra mot cyano alger.

Jag skulle också köra på denna, funderar på det själv. Men skall nog vänta ut algerna ett tag till.

Denna tråden beskriver ganska bra, om jag fattat tyskan rätt ;)

http://riffaquaristikforum.de/forum/thread.php?threadid=12187&sid=e7379fcc443de41e6af611d2c6104baf

Lycka till

/Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett rent helvete med slem algerna själv startade vodka metoden för 14 dagar senn men det har innte blivit någon endring så jag har avslutat den metoden. Nu är min fråga tål korallerna anti red? för funkar det så ska jag kör i gång det me det samma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett rent helvete med slem algerna själv startade vodka metoden för 14 dagar senn men det har innte blivit någon endring så jag har avslutat den metoden. Nu är min fråga tål korallerna anti red? för funkar det så ska jag kör i gång det me det samma

Vodkan dödar inte slemalger utan sänker nitrat och fosfat och därmed så har slemalgerna sämre förutsättningar. Slemalger gillar molybdenum enligt salifert och jag har alltid fått det med Hw's salt som innehåller just detta efter koll på deras hemsida. Ni med slemalgsproblem! Jag vore tacksam om ni ville tala om vilket saltmärke ni använder. Jag startar en tråd för sig om detta.

2 veckor är ingenting. det tog mig minst 6 veckor innan min nitrat började gå ner. tålamod gäller och jag säger det igen. jag tycker att vodkametoden fungerar bättre med zeolit. Jag har kör utan i pojkarnas kar utan någon större sänkning så nu har jag lagt i en påse där med för att se om mina forskningsteser stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag får nog vennta ut dom anntar jag fasst jag har bara provat med vodka metoden det är det enda jag har haft i karet inga anndra medel. Tänkte öka cirkulationen i karet se om det hjälper, vet innte om slemalgerna är kjennsliga mot cirkulation men tänktr prova så får vi se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan det komma sig att mina slemalger har avtagit dom sissta 3 dygnen? nu är det nässtan helt fritt jag har innte ökat cirkulationen det ennda jag har gjort är att sluta med vodka metoden (nu får jag ha spriten i fred)

någon som vet va som kan ha hennt det måsste ju finnas en förklaring till det hela

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu hade katten tur!!!

algerna börjag dra sig tillb, utan ngt tillsatt!

hann inte ens köpa anti red, algerna blev väl rädda av bara tanken o drog!

skönt att karet ser fint ut nu när man tvingas stänga ner det pga HUSKÖP!!!!

blir ett fint hörnakvarie sen! (890l)

kolla in köp o sälj! säljer ut allt levande!!!

tack för alla svar!

ha de

alle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan det komma sig att mina slemalger har avtagit dom sissta 3 dygnen? nu är det nässtan helt fritt jag har innte ökat cirkulationen det ennda jag har gjort är att sluta med vodka metoden (nu får jag ha spriten i fred)

någon som vet va som kan ha hennt det måsste ju finnas en förklaring till det hela

kan ju vara vodkan som konkurerat ut bakterierna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan det komma sig att mina slemalger har avtagit dom sissta 3 dygnen? nu är det nässtan helt fritt jag har innte ökat cirkulationen det ennda jag har gjort är att sluta med vodka metoden (nu får jag ha spriten i fred)

någon som vet va som kan ha hennt det måsste ju finnas en förklaring till det hela

Det här var intressant. Hade du slemalgerna innan du började med Vodkan? Ökade de under tiden du använde vodka? När du slutade med Vodkan - trappade du ner sakta. Försvan slemmet samtidigt eller fanns det någon fördröjning?

Edit. Någon ute där som vet om Cyano är autotrofer eller heterotrofer?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Edit. Någon ute där som vet om Cyano är autotrofer eller heterotrofer?

Jag svarar på min egen fråga. Tydligen både och, beroende på art. Se citat. Se hela artikeln om ni vill veta ngt om cyanobakterier.

De flesta men inte alla cyanobakterier är blågröna. Färgen uppkommer genom att organismerna innehåller klorofyll a och dessutom andra fotosyntetiska pigment, fykobiliner. En klass av fykobiliner som benämns fykocyaniner är blå. Fykocyanin ger tillsammans med klorofyll den blågröna färg som är karakteristisk för de flesta cyanobakterier. Men det finns också cyanobakterier som innehåller fykoerytrin som är ett rött fykobilin, dessa får en röd eller brun färg.

Cyanobakterier fotosyntetiserar, det vill säga de omvandlar solenergi till kemisk energi och avger syrgas i processen. Koldioxid är den vanligaste kolkällan för cyanobakterier vid fotosyntes, men vissa arter kan även utnyttja organiskt kol. Flera arter är kvävefixerande, vilket betyder att de vid fotosyntes också kan assimilera kvävgas. Fossil av mikroorganismer som liknar nutida cyanobakterier har hittats i bergarter som är 2½ miljarder år gamla och organismerna anses ha varit en dominerande livsform under en stor del av jordens historia. Det är troligt att cyanobakterier spelat en stor roll vid syresättningen av jordens atmosfär för cirka 2 miljarder år sedan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde slemalger innan jag startade vodka. Jag startade den metoden för att jag fick reda på att vodkan gjorde det svårare för algerna att leva. Men under en kort period efter att jag började så tog algerna riktig fart senn avtog det lite men jag var tokig vid de här laget.Jag fortsatte me vodkan i ca.3 veckor utan att det hende nogot, jag vet att det var kort tid men nogon endring ville jag se. Endringen uteble så jag tog vodka flaskan och blandade en red bull och vodka åt mig istellet fisken fick inget från den dagen jag slutade på en gång ingen nedtrappning sen gick det 2-3 dagar och algerna började avta det har fortsatt så nu unnder några dagar så det är snart helt rent för alger. Jag måsste tilägga att jag tror fortfarande på vodka metoden till det syfftet den har det är ju inget algbort tagningsmedel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...