GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Producerar eller konsumerar ett korallrev koldioxid?

Featured Replies

Postat

Svaret Àr: BÄdeOCH  beroende pÄ vilket rev. 

Traditionellt menar man ju att ett korallrev tar upp CO2 frÄn atmosfÀren, och pÄ det sÀttet kan bidra till att minska pÄ CO2 i luften, dÄ man kan ofta se ett rev som en totalt sett autotrof organism, dvs fotosyntes=CO2 upptag, dominerar cellandning=CO2 produktion. Havet andas alltsÄ inte ut CO2 utan tar upp. 

MEN, detta beror pÄ, för man vet ocksÄ att nÀr koraller bildar sitt skelett, CaCO3, sÄ bildas CO2! 

2HCO3+Ca---CaCO3+CO2+H2O

Jag lÀste igÄr en enorm artikel (lÀste inte hela, kanske 60%, summary osv) dÀr man finner att vissa rev idag producerar mer CO2 Àn dom tar upp, och alltsÄ bidrar till ökad halt av CO2 i luften. Vilket som sker beror pÄ hur mkt alger som finns pÄ revet, dÀr det förstÄs vid mer algvÀxt, blir mer sannolikt att revet tar upp CO2 istÀllet. 

Det intressanta som kanske inte all vet (som inte Àr kemintresserade som vissa av oss) Àr alltsÄ att det bildas CO2 nÀr koraller bildar sitt skelett. 

Jag brukar ju sÀga att de flesta kar "lider" av ett överskott av CO2, förutom kanske mitt pÄ dagen med mkt koraller, en del alger o fullt ös pÄ ljuset. JÀmnvikten slÀpar hela tiden efter att utjÀmna CO2 halterna mot luften, men en rörelse sker hela tiden i ngn riktning. I vilken beror pÄ luftens halt av CO2. Oftast nÀr ju inomhusluften dÄlig ur ett korallrevsperspektiv. Vi tycker ju redan att utomhusluften pÄ 400 ppm Àr för mkt (och det Àr det), men inomhus har vi det dubbla eller mer. VÄra akvarium stÄr alltsÄ i en miljö som Àr utomordentligt dÄlig ur CO2 miljösynpunkt. Till detta sÄ fÄr vi ytterligare addering av CO2 via kalkskelletsbildning. Ja, det Àr ju dÀr CO2 scrubbers kommer in.

I mitt system, Àr det pÄ grÀnsen men klarar sig utan CO2 scrubber Àn sÄ lÄnge, för jag bor i ett stort hus, och ingen stÄr naturligtvis ut med mig, sÄ jag lever sjÀlv (oftast...). SÄ mina Co2 nivÄer inomhus Àr faktiskt runt 450. Kommer det gÀster förser jag dom med ett CaOH indrÀnkt munskydd, alternativt kastar ut dom nÀr pH i karet gÄr under 8.0....

SÄ för min del innebÀr oftast en skumning  (har en stor skummare) att jag vÀdrar ut CO2, inte minst nattetid sÄklart. 

/Jonas

Postat

Ett akvarium som matas eller innehĂ„ller levande organiskt material producerar konstant 7/24 CO2. Denna produktion Ă€r inte beroende pĂ„ fotosyntes utan pĂ„gĂ„r bĂ„de under ljus och under mörker. Den huvudsakliga CO2 produktionen kommer frĂ„n mineraliseringen av tillfört organiskt kol till just CO2 i cellandningen av alla levande organismer (inklusive koralldjuret om sĂ„dana finns) - det vet alla som haft sötvatten, fish only och mjukkorallkar. Denna CO2 produktion pressar ner pH:t. Överskottet av CO2 som till mesta kommer frĂ„n mineraliseringen luftas ettdera ut till luften nĂ€r luften innehĂ„ller mindre koldioxid Ă€n vad jĂ€mnvikten mellan vatten och luft sĂ€ger eller anvĂ€nds i fotosyntesen under de timmar ljuset Ă€r tĂ€nt. Detta oorganiska kol binds sedan i biomassa hos koralldjuret eller olika alger. Dör dessa sĂ„ cirkuleras kolet Ă€n en gĂ„ng. För de allra flesta ligger med normal inomhuskoncentration av CO2 jĂ€mnvikten vid ett pH runt 8,05-8,15 - varierar en del mellan perioder med bra vĂ€dring (sommaren för de allra flesta) och vintern. Med ökade temperaturer har dock AC anvĂ€ndningen ökat och den krĂ€ver stĂ€ngda fönster och dĂ€rmed en CO2 koncentration som Ă€r högre inomhus. Är pH:t högre Ă€n jĂ€mviktspunkten sĂ„ drar skummaren ner CO2 till vattnet (och övrig vattenyta) - i lika takt med utförseln under jĂ€mviktspunkten. Ju större skillnaden Ă€r till jĂ€mviktspunkten - ju snabbare tillförs eller bortförs CO2 till/frĂ„n vattnet.

Om man slutar att mata sÄ kommer absolut merparten av det organiska kolet att mineraliseras via cellandning av olika djur och mikrorganismer - men det kommer alltid bli en del svÄrnedbrytbart kvar som om man vÀntar nÄgra miljoner Är möjligtvis kan anvÀndas som olja.

Att skummaren Àr en bra gasavskiljare för CO2 framgÄr av att jag kan bibehÄlla ett ca 0,1 till 0,15 högre pH under icke fotosyntes om man kombinerar utomhusluft och CO2 filter och ca 0,1 om jag anvÀnder inomhusluft till koldioxidfiltret. Detta i ett mycket belastat akvarium. Men det sker Àven utbyte i sumpens och akvariets interface mellan luft och vatten. Jag tillför ocksÄ min core7:3 under tiden 22:00 -10:00 för att dels hÄlla pH uppe under natten och inte driva upp pH för högt under dagen vilket gör att en större del av den i karet producerade CO2 gÄr in i ytterligare en loop och blir biomassa.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse

Postat
  • Författare

CO2 jÀmnvikten Àr enkel. Antingen sÄ avger karet CO2 eller tar upp CO2.

Hur vet man om cirkulationen leder till mer eller mindre CO2 till vattnet? Det beror pÄ pH samt CO2 i inomhusluften. Grundregeln Àr att om du har ett pH över X sÄ leder ökad cirkulation till mer CO2 i karet, och vid ett pH under X sÄ leder ökad cirkulation till mindre CO2 i karet.

X Àr kopplat till luftens CO2 halt, ungefÀr sÄ hÀr:

X=8.2 vid PCO2 400 ppm (utomhusluft)

X=8.0 vid PCO2 800 ppm (normal inomhusluft)

X=7.8 vid PCO2 1600 ppm (mkt folk i lÀgenhet, typ besök)

Men nu handlade mitt inlÀgg egentligen inte sÄ mkt om det, utan om det verkliga revet som antingen en CO2 upptagare eller frisÀttare, till luften.

/Jonas

Postat

IMO sÄ Àr det viktigaste tillskottet av CO2 i mÄnga naturliga rev och absolut i akvarier inte luften utan mineraliseringen av organiskt material. Om omgivande luft var bestÀmmande för den genomsnittliga CO2 halten (och följande pH) sÄ skulle inte pH sjunka under jÀmviktspunkten under natten. Det CO2 kommer nÄgonstans ifrÄn - och det Àr mineraliseringen som skapar denna CO2

För övrigt anses CO2 innehÄllet i luften nu vara ca 440 ppm - inte 400. Vilket ger en jÀmnvikt kring 8,16 vid 7 dKH i total alkalinity (hÀr har jag anvÀnt att karbonatalkaliniteten Àr ca 96% av den totala alkaliniteten), 35 psu (1.0264) och 25 grader C (400 ger med samma förutsÀttningar 8,22) Vid 800 ppm (Àr max in min lÀgenhet - 2 vuxna och en katt) Àr det vid samma förutsÀttningar ca 8 (7,96) som nÀmnts Detta medför att vid pH under 8 orsakas detta pH av internt producerad koldioxid i akvariet - inte av luftens innehÄll.

BerÀkningarna Àr gjorda med detta verktyg.

Observera - har du en normalt innehÄll av Bor i ditt vatten (ca 4.4 mg/L) sÄ bidrar det till alkaliniteten med 3-4 %. MÀter du total alkalinitet till 8 sÄ Àr karbonatalkaliniteten ca 96 % av det

PÄ denna sida kan ni hitta nÀstan allt i verktygsvÀg för kalkyleringar

Observera anvÀnder ni dessa verktyg sÄ Àr . det decimaltecken ni skall anvÀnda

MVH Lasse

Ändrat av Lasse

Postat
  • Författare
On 2025-09-04 at 14:45, Lasse skrev:

IMO sÄ Àr det viktigaste tillskottet av CO2 i mÄnga naturliga rev och absolut i akvarier inte luften utan mineraliseringen av organiskt material. Om omgivande luft var bestÀmmande för den genomsnittliga CO2 halten (och följande pH) sÄ skulle inte pH sjunka under jÀmviktspunkten under natten. Det CO2 kommer nÄgonstans ifrÄn - och det Àr mineraliseringen som skapar denna CO2

För övrigt anses CO2 innehÄllet i luften nu vara ca 440 ppm - inte 400. Vilket ger en jÀmnvikt kring 8,16 vid 7 dKH i total alkalinity (hÀr har jag anvÀnt att karbonatalkaliniteten Àr ca 96% av den totala alkaliniteten), 35 psu (1.0264) och 25 grader C (400 ger med samma förutsÀttningar 8,22) Vid 800 ppm (Àr max in min lÀgenhet - 2 vuxna och en katt) Àr det vid samma förutsÀttningar ca 8 (7,96) som nÀmnts Detta medför att vid pH under 8 orsakas detta pH av internt producerad koldioxid i akvariet - inte av luftens innehÄll.

BerÀkningarna Àr gjorda med detta verktyg.

Observera - har du en normalt innehÄll av Bor i ditt vatten (ca 4.4 mg/L) sÄ bidrar det till alkaliniteten med 3-4 %. MÀter du total alkalinitet till 8 sÄ Àr karbonatalkaliniteten ca 96 % av det

PÄ denna sida kan ni hitta nÀstan allt i verktygsvÀg för kalkyleringar

Observera anvÀnder ni dessa verktyg sÄ Àr . det decimaltecken ni skall anvÀnda

MVH Lasse

Ja, 440 eller 400, det Àr oviktigt, principen Àr densamma och vÄra jÀmnviktspH stÀmmer bÄda det vi skriver. Jag rÀknar i huvudet. 10^0.3 =2. Med det menas att om du Àndrar ett vÀrde pÄ en logaritmisk skala med 0.3 (som pH Àr) sÄ Àr det en dubbling/halvering. Dvs om du dubblar CO2 halten i karet, sÄ dubblar du H+ koncentrationen. En dubbling av H+ jonerna ger en ph sÀnkning pÄ lg2=0.3 pH

Givetvis producerar karet CO2, har inte sagt nÄt annat, men pÄ grund av luftens höga CO2 halt blir det svÄrare för karet att göra sig av med det (om det ens blir aktuellt dÄ vi mÄste komma över luftens CO2 för att jÀmnvikten skall gÄ ditÄt). Eventuell utandning gÄr lÄngsammare pÄ grund av högt CO2 tryck frÄn luften. Inget nytt under solen.

GÀllande revet, sÄ bidrar kalbildningen signifikant till CO2 produktionen pÄ ett rev, sÄ till den grad att mÄnga rev tillför CO2 till luften. Det Àr vad marinbiologer o klimatforskare kommit fram till. Det finns mÀngder med artiklar, sÄ jag postar inga, var o en kan söka.

GÀllande Borat som du skriver sÄ Àr det intressant, som nog inte alla vet: Trots att borat bara utgör kanske 0.3 dKH av den totala alkaliniteten sÄ bidrar den betydligt mer Àn sÄ med sin buffrande egenskap. SkÀlet Àr att HCO3 jonen Àr en usel buffert i pH omrÄdet 8 (alltsÄ dÀr vi egentligen vill ha dess effekt), medans Borat jobbar perfekt som buffert just dÀr. DÀrför bidrar Borat en hel del till pH stabilisering trots att den endast utgör 0.3 dKH av det totala KH vÀrdet. En buffert jobbar bÀst inom sitt sk pKa vÀrde, och för HCO3 Àr det pH 5.9. Det kan man se nÀr man titrerar, att pH sjunker snabbt i början, men stannar upp vid pH 5.9, dÀr tar alltsÄ HCO3 jonerna upp H joner vÀldigt enkelt. Vid pH 7.9 för att vara helt exakt, Àr HCO3 jonen helt inert, den vare sig tar upp eller avger H joner. Det Àr för övrigt dÀrför som om man tillför HCO3 joner till ett kar, sÄ sjunker oftast pH vÀrdet.(om pH Àr över 7.9)

/Jonas

Postat

Men kontentan Àr att om pH nÄgon gÄng under dygnet kommer upp över jÀmnviktspunkten sÄ har karet förlorat CO2 som har mineraliserat frÄn "införd" organisk kol. Kommer det inte upp över jÀmnviktspunkten sÄ har den internt producerade koldioxiden i en varierande mÀngd bara recirkulerats in i ny biologiskt material med hjÀlp av fotosyntes.

Skulle vara vÀldigt intressant att veta dina kÀllor för pÄstÄendet att

1 timme sedan , jonasroman skrev:

sÄ bidrar kalbildningen signifikant till CO2 produktionen pÄ ett rev, sÄ till den grad att mÄnga rev tillför CO2 till luften.

MVH Lasse

Postat
  • Författare
5 timmar sedan, Lasse skrev:

Skulle vara vÀldigt intressant att veta dina kÀllor för pÄstÄendet att

absolut, postar nedan om en stund

Postat
  • Författare

Men kontentan Àr att om pH nÄgon gÄng under dygnet kommer upp över jÀmnviktspunkten sÄ har karet förlorat CO2 som har mineraliserat frÄn "införd" organisk kol. Kommer det inte upp över jÀmnviktspunkten sÄ har den internt producerade koldioxiden i en varierande mÀngd bara recirkulerats in i ny biologiskt material med hjÀlp av fotosyntes.

För mig blir frÄgan inte sÄ komplex, jag mest skriver om i vilken riktning CO2 Äker, oavsett var den kommer ifrÄn. Givetvis bildas CO2 i karet, allt som cellandas, och givetvis konsumeras en del av detta i karet ( o behöver ej andas ut), allt som fotosyntetiserar.

Kanske inte alla förstÄr vad vi pratar om nÀr vi pratar om "jÀmnviktspH". Du gör det sÄklart men lÄt mig förklara för alla hur jag ser pÄ det:

1) Luften har ett visst CO2 vÀrde, inte lika varierande som vattnets.

2) vattnet har ett visst och ganska varierande CO2 vÀrde pÄ grund av fotosyntes o cellandning.

3) Beroende pÄ det aktuella CO2 vÀrdet i vattnet kontra luftens, sÄ andas karet ut CO2 eller tar upp CO2 frÄn luften.

4) Vid det sk jĂ€mnviktspHÂŽt vare sig andas karet ut CO2 eller tar upp. JĂ€mnvikt rĂ„der mellan CO2luft/CO2 vatten. Det endast en kort tid, sen blir det ojĂ€mnvikt igen och CO2 rör sig över vatten/luft interfacet i ngn riktning. Är pH över jĂ€mnviktspH rör sig CO2 frĂ„n luft till vatten. Är pH under jĂ€mnviktspH rör sig CO2 frĂ„n vatten till luft.

5) och dessa sk jÀmnviktspH Àr ungefÀr:

CO2 luft 400 ppm=jÀmnviktspH 8.2

CO2 luft 800 ppm=jÀmnviktspH 7.9

Eftersom det Àr ganska vanligt med CO2 800 ppm inomhus, samt rÀtt vanligt med pH över 7.9, betyder det att det rÀtt ofta kommer innebÀra att ökad cirkulation, ytrörelse, ger ett lÀgre pH. Att pH dÄ överhuvudtaget nÄgon gÄng gÄr över 7.9 beror ju pÄ fotosyntesen (tack o lov). RÀcker inte den till (nattetid men ibland dagtid) fÄr man ta till utomhusluft till skummare eller CO2 absorber.

Som sagt, detta Àr skÄpmat, det jag egentligen vill med trÄden var detta att reven bildar mer CO2 Àn dom tar upp. Inte alla rev men en del, enligt forskarna.

lÀnkar kommer

/Jonas

Postat

Det Àr ocksÄ skÄpmat att om pH gÄr över jÀmviktspunkten vid fotosyntes sÄ har inte den egenproducerande koldioxiden (mineraliseringen av organiskt material som vid sidan av koldioxid ocksÄ tillför organiskt P och N) rÀckt till för fotosyntesen. Den har delvis lÀmnat systemet och gÄtt ut i luften medans all oorganisk P och det mesta av det oorganiska N stannat kvar. Om pH inte gÄr över jÀmviktspunkten Àven vid full fotosyntes sÄ rÀcker den mineraliserade organiska kolet till för att uppehÄlla fotosyntesen. Detta innebÀr att om fotosyntesen driver upp pH över 7.95 vid CO2 i luften pÄ 800 ppm sÄ rÀcker inte det internt producerade CO2 till att tÀcka fotosyntesens behov pÄ systemnivÄ. Allt har inte lagrats i vattnet vid pH:n under 7.95 utan lÀmnat systemet pÄ grund av obalansen mellan innehÄllet i vattnet och luften medans de andra tvÄ nÀringsÀmnena som ocksÄ har mineraliserats frÄn organiskt material i stort sett stannat kvar.

MVH Lasse

Postat
  • Författare
4 timmar sedan, Lasse skrev:

Det Àr ocksÄ skÄpmat att om pH gÄr över jÀmviktspunkten vid fotosyntes sÄ har inte den egenproducerande koldioxiden (mineraliseringen av organiskt material som vid sidan av koldioxid ocksÄ tillför organiskt P och N) rÀckt till för fotosyntesen

VadĂ„ rĂ€ckt till för fotosyntesen? Fotosyntesen gĂ„r inte lĂ„ngsammare bara för att en viss del CO2 tas upp av fotosyntesen och sjunker i koncentrationen. I ditt exempel, med pH 7.95: DĂ€r ligger alltsĂ„ pH lite över 7.90 tack vare att fotosyntesen suger i sig CO2, sĂ„ nu vill jĂ€mnvikten dra ner CO2 till vattnet frĂ„n luften (med 800 ppm i luften). sĂ„ sker ocksĂ„, inte sĂ„ jĂ€mnvikten Ă„terstĂ€lls, men den kanske stannar pĂ„ pH 7.95, dvs ett litet underskott ur jĂ€mnviktssynpunkt sĂ„ CO2 fortsĂ€tter lĂ„ngsamt adderas till vattnet frĂ„n luften, eftersom vi ligger lite över jĂ€mnvikspHt. Detta bromsar naturligtvis inte fotosyntesen som du verkar pĂ„stĂ„, CO2 och inte minst HCO3 har inte tagit slut, Ă€r ej begrĂ€nsande, det har bara skett en förskjutning av jĂ€mnvikten sĂ„ CO2 adderas till vattnet via luften, pĂ„ grund av att fotosyntesen drivit ner CO2 lite sĂ„ vi ligger under jĂ€mnvikten. Är det ngt som omedelbart begrĂ€nsar eller bestĂ€mmer farten pĂ„ fotosyntesen sĂ„ Ă€r det ljuset. Om du i den situationen du beskriver ökar ljuset, kommer fotosyntesen öka lite till, och pH stiga ytterligare. Att du skulle fĂ„ sĂ„ hög aktivitet pĂ„ fotosyntesen sĂ„ CO2 tar slut o begrĂ€nsar fotosyntesen tror jag inte Ă€r möjligt (dock i ett vĂ€xtakvarium).

Men Äterigen, vad har det med trÄden att göra? Som alltsÄ handlar om att ett korallrev pÄ grund av kalkbildning bidrar med CO2 till atmosfÀren.

Jag skall som sagt lÀnka.

Postat
  • Författare

Till Àmnet dÄ:

https://oceanbites.org/do-coral-reefs-help-fight-climate-change/

frÄn den artikeln:Results: are reefs a source or a sink of CO2?

The ability to continuously measure CO2 turned out to be critical, as the CO2 flux cycled dramatically over the course of the day and differed among the sections of the reef. In the reef flat (a sandy-bottomed zone between the main reef and a lagoon), there was an overall release of CO2 from the ocean to the atmosphere (Figure 3). However, this changed over a daily cycle, peaking in the afternoon when CO2 release from calcification was probably strongest. Overnight, the ocean absorbed a little CO2 but not enough to make up for the losses during the day. This suggests that unlike forests on land, coral reefs might be releasing rather than storing CO2 because of the calcification process.

Det var dock inte denna artikel jag först lÀste, hittar inte den, men den sÀger samma sak. I den första artiklen mÀtte man pÄ olika rev, och precis som i artiklen ovan Àr det inte pÄ alla rev som man fÄr en nettoavgivning av CO2 till atmosfÀren. Ju mer alger o fÀrre koraller desto mer tenderar det att bli tvÀrtom.

Finns ocksÄ en artikel om barriÀrrevet dÀr man kommit fram till att detta rev ger mer CO2 till atmosfÀren Àn det tar upp.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0304420318300471

/J

Postat

Det Àr ocksÄ skÄpmat att om pH gÄr över jÀmviktspunkten vid fotosyntes sÄ har inte den egenproducerande koldioxiden (mineraliseringen av organiskt material som vid sidan av koldioxid ocksÄ tillför organiskt P och N) rÀckt till för fotosyntesen. Den har delvis lÀmnat systemet och gÄtt ut i luften medans all oorganisk P och det mesta av det oorganiska N stannat kvar. Om pH inte gÄr över jÀmviktspunkten Àven vid full fotosyntes sÄ rÀcker den mineraliserade organiska kolet till för att uppehÄlla fotosyntesen. Detta innebÀr att om fotosyntesen driver upp pH över 7.95 vid CO2 i luften pÄ 800 ppm sÄ rÀcker inte det internt producerade CO2 till att tÀcka fotosyntesens behov pÄ systemnivÄ. Allt har inte lagrats i vattnet vid pH:n under 7.95 utan lÀmnat systemet pÄ grund av obalansen mellan innehÄllet i vattnet och luften medans de andra tvÄ nÀringsÀmnena som ocksÄ har mineraliserats frÄn organiskt material i stort sett stannat kvar.

MVH Lasse

HÀr stÄr inget om att jag tror att fotosyntesen avstannar. HÀr stÄr bara att vid pH under jÀmnviktspunkten sÄ lÀmnar CO2 frÄn mineraliseringen av organiskt material (samt bidraget frÄn förkalkningen) vattnet och mÄste ersÀttas med CO2 frÄn luften till fotosyntesen om pH gÄr över jÀmviktspunkten. Detta innebÀr att det tillförda organiska kolet i form av mat och levande kommer att minska pÄ lÄng sikt. Endast om fotosyntesen inte lyckas konsumera sÄ mycket koldioxid frÄn den interna produktionen (inklusive förkalkningen) att pH stiger över jÀmviktspunkten kommer all tillförd organisk kol recirkuleras. Detta till skillnad frÄn de andra tvÄ nÀringsÀmnena (P och N) dÀr all tillförd P och det mest av N kommer bli kvar inom systemet.

AngÄende nomenklaturen om att korallrev tillför CO2 till luften vill jag bara citera detta avsnitt frÄn denna artikeln. Artikeln slÄr fast att förkalkningen pÄ korallrev motsvarar mellan 0,02 och 0,08 Gigaton C as CO2. Totalt antropogen (mÀnskligt orsakade utslÀpp) utslÀppt C som CO2 var 2024 ca 10 Giga ton, Jag anser att distinktionen mellan att pÄstÄ att korallreven utsöndrar CO2 till atmosfÀren och att istÀllet slÄ fast att förkalkningen förhindrar upptaget av antropogent kol med samma summa Àr viktig för att förstÄ de verkliga orsakerna till pH sÀnkningen i vÄra hav. Bidraget frÄn korallreven har alltid funnits medans vÄrat bidrag har skett de senaste 150 Ären.

While we have spoken of coral reefs as releasing CO 2 to the atmosphere, this may be, strictly speaking, not correct. On the whole, the world's oceans are a sink for the CO2 emitted by fossil fuel combustion (Broecker et al. 1979; Tans et al. 1990). Because it is impossible to determine the exact fate of the CO2 emitted by any specific process, and because the ocean overall is a net sink for COz, a more accurate statement with regard to the fate of the CO2 emitted by carbonate precipitation on coral reefs is as follows: Over periods of decades, the carbonate precipitation on coral reefs results in a reduction in the global absorption of COz from the atmosphere to the ocean surface waters of between 0.02 to 0.08 Gt C y-1 as CO2

Den hÀr artikeln Àr ocksÄ lÀsbar om Àmnet - den Àr frÄn 2025 och har en liten mer försiktig vinkel till Àmnet. Summerar den senaste forskningen och Àr skriven av en av de forskare som först utmanade den accepterade synen för 30 Är sedan.

Med detta har jag inget mer att tillföra och lÀmnar trÄden

MVH Lasse

Ändrat av Lasse

Postat
  • Författare
16 timmar sedan, Lasse skrev:

HÀr stÄr inget om att jag tror att fotosyntesen avstannar. HÀr stÄr bara att vid pH under jÀmnviktspunkten sÄ lÀmnar CO2 frÄn mineraliseringen av organiskt material (samt bidraget frÄn förkalkningen) vattnet och mÄste ersÀttas med CO2 frÄn luften till fotosyntesen om pH gÄr över jÀmviktspunkten. Detta innebÀr att det tillförda organiska kolet i form av mat och levande kommer att minska pÄ lÄng sikt. Endast om fotosyntesen inte lyckas konsumera sÄ mycket koldioxid frÄn den interna produktionen (inklusive förkalkningen) att pH stiger över jÀmviktspunkten kommer all tillförd organisk kol recirkuleras. Detta till skillnad frÄn de andra tvÄ nÀringsÀmnena (P och N) dÀr all tillförd P och det mest av N kommer bli kvar inom systemet.

AngÄende nomenklaturen om att korallrev tillför CO2 till luften vill jag bara citera detta avsnitt frÄn denna artikeln. Artikeln slÄr fast att förkalkningen pÄ korallrev motsvarar mellan 0,02 och 0,08 Gigaton C as CO2. Totalt antropogen (mÀnskligt orsakade utslÀpp) utslÀppt C som CO2 var 2024 ca 10 Giga ton, Jag anser att distinktionen mellan att pÄstÄ att korallreven utsöndrar CO2 till atmosfÀren och att istÀllet slÄ fast att förkalkningen förhindrar upptaget av antropogent kol med samma summa Àr viktig för att förstÄ de verkliga orsakerna till pH sÀnkningen i vÄra hav. Bidraget frÄn korallreven har alltid funnits medans vÄrat bidrag har skett de senaste 150 Ären.

Den hÀr artikeln Àr ocksÄ lÀsbar om Àmnet - den Àr frÄn 2025 och har en liten mer försiktig vinkel till Àmnet. Summerar den senaste forskningen och Àr skriven av en av de forskare som först utmanade den accepterade synen för 30 Är sedan.

Med detta har jag inget mer att tillföra och lÀmnar trÄden

MVH Lasse

Givetvis har jag ingen personlig Äsikt, utan refererar bara till forskningen och artiklar. Som i all forskning kan den peka Ät olika hÄll av olika forskare, men det rÀcker att EN visar pÄ detta sÄ Àr det intressant och inspiration för ytterligare forskning.

/Jonas

Postat
  • Författare
16 timmar sedan, Lasse skrev:

HÀr stÄr bara att vid pH under jÀmnviktspunkten sÄ lÀmnar CO2 frÄn mineraliseringen av organiskt material (samt bidraget frÄn förkalkningen) vattnet

Vi börjar med utgÄngslÀget. Vi har ett vatten som stÄr i jÀmnvikt med luftens CO2. CO2 rör sig inte i ngn riktning över ytan. Nu bildas CO2 i karet pÄ grund av cellandning (fisk, bakterier, andra djur). Och ja, den av cellandningen nu bildade CO2 kommer ifrÄn tillfört organiskt kol. SÀg nu att fotosyntesen gÄr sÄpass lÄngsamt (för lite alger, inte sÄ mkt ljus, för lite N,P) sÄ all den nybildade CO2 tas ej upp av fotosyntesen. Det betyder att direkt sÄ kommer CO2 halten i karet överstiga jÀmnviktspunkten och viss CO2 kommer avgÄ till luften. SÄledes kommer inte 100% av frÄn början tillförd organiskt kol stanna kvar i systemet utan 100-x%. Karet kommer fortfarande öka sin biomassa över tid, men bara ngt lÄngsammare. Hade vi omvÀnt haft massor med alger, sÄ all CO2 som produceras av cellandningen tas upp av fotosyntesen, ja dÄ stannar ju allt kol kvar som vi Àn gÄng tillförde via maten, fast som biomassa i alger, zooxantheller osv. Detta leder till att CO2 sjunker under jÀmnvikten och karet drar ner CO2 frÄn luften.

I bÄda fallen kommer vi behÄlla viss del eller hela delen av tillfört organiskt kol, beroende pÄ algmassa, ljusmÀngd osv. Vad spelar det för roll, karet bara bygger upp sin biomassa med olika hastighet.

Vi mÄste givetvis tillföra ny mat hela tiden om vi vill att det skall vÀxa, men hur mÄnga % som behÄlls av kolet spelar ju ingen roll. GÀllande huvudfrÄgan finns det ju faktiskt en koppling, för den handlar ocksÄ om ett rev tillför eller avger kol totalt sett. Och enligt forskarna sÄ Àr det olika pÄ olika rev, dÀr ett rev med mkt alger tenderar att behÄlla allt kol samt ta upp frÄn atmosfÀren, och det omvÀnda pÄ rev med lite alger, sÄledes i enlighet med de 2 scenarior jag beskrev ovan. Mitt kar i exempel 1 tillför CO2 till luften (frÄn början kommandes frÄn mat) och i det andra scenariot tar karet upp CO2 och bidrar till en "kolsÀnka", tack vare fotosyntesen.

Inte heller jag har ngt mer att tillÀgga.

/Jonas

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.