Postat Igår vid 07:51 1 d Svaret är: BådeOCH beroende på vilket rev. Traditionellt menar man ju att ett korallrev tar upp CO2 från atmosfären, och på det sättet kan bidra till att minska på CO2 i luften, då man kan ofta se ett rev som en totalt sett autotrof organism, dvs fotosyntes=CO2 upptag, dominerar cellandning=CO2 produktion. Havet andas alltså inte ut CO2 utan tar upp. MEN, detta beror på, för man vet också att när koraller bildar sitt skelett, CaCO3, så bildas CO2! 2HCO3+Ca---CaCO3+CO2+H2O Jag läste igår en enorm artikel (läste inte hela, kanske 60%, summary osv) där man finner att vissa rev idag producerar mer CO2 än dom tar upp, och alltså bidrar till ökad halt av CO2 i luften. Vilket som sker beror på hur mkt alger som finns på revet, där det förstås vid mer algväxt, blir mer sannolikt att revet tar upp CO2 istället. Det intressanta som kanske inte all vet (som inte är kemintresserade som vissa av oss) är alltså att det bildas CO2 när koraller bildar sitt skelett. Jag brukar ju säga att de flesta kar "lider" av ett överskott av CO2, förutom kanske mitt på dagen med mkt koraller, en del alger o fullt ös på ljuset. Jämnvikten släpar hela tiden efter att utjämna CO2 halterna mot luften, men en rörelse sker hela tiden i ngn riktning. I vilken beror på luftens halt av CO2. Oftast när ju inomhusluften dålig ur ett korallrevsperspektiv. Vi tycker ju redan att utomhusluften på 400 ppm är för mkt (och det är det), men inomhus har vi det dubbla eller mer. Våra akvarium står alltså i en miljö som är utomordentligt dålig ur CO2 miljösynpunkt. Till detta så får vi ytterligare addering av CO2 via kalkskelletsbildning. Ja, det är ju där CO2 scrubbers kommer in. I mitt system, är det på gränsen men klarar sig utan CO2 scrubber än så långe, för jag bor i ett stort hus, och ingen står naturligtvis ut med mig, så jag lever själv (oftast...). Så mina Co2 nivåer inomhus är faktiskt runt 450. Kommer det gäster förser jag dom med ett CaOH indränkt munskydd, alternativt kastar ut dom när pH i karet går under 8.0.... Så för min del innebär oftast en skumning (har en stor skummare) att jag vädrar ut CO2, inte minst nattetid såklart. /Jonas
Postat 14 timmar sedan14 tim Ett akvarium som matas eller innehåller levande organiskt material producerar konstant 7/24 CO2. Denna produktion är inte beroende på fotosyntes utan pågår både under ljus och under mörker. Den huvudsakliga CO2 produktionen kommer från mineraliseringen av tillfört organiskt kol till just CO2 i cellandningen av alla levande organismer (inklusive koralldjuret om sådana finns) - det vet alla som haft sötvatten, fish only och mjukkorallkar. Denna CO2 produktion pressar ner pH:t. Överskottet av CO2 som till mesta kommer från mineraliseringen luftas ettdera ut till luften när luften innehåller mindre koldioxid än vad jämnvikten mellan vatten och luft säger eller används i fotosyntesen under de timmar ljuset är tänt. Detta oorganiska kol binds sedan i biomassa hos koralldjuret eller olika alger. Dör dessa så cirkuleras kolet än en gång. För de allra flesta ligger med normal inomhuskoncentration av CO2 jämnvikten vid ett pH runt 8,05-8,15 - varierar en del mellan perioder med bra vädring (sommaren för de allra flesta) och vintern. Med ökade temperaturer har dock AC användningen ökat och den kräver stängda fönster och därmed en CO2 koncentration som är högre inomhus. Är pH:t högre än jämviktspunkten så drar skummaren ner CO2 till vattnet (och övrig vattenyta) - i lika takt med utförseln under jämviktspunkten. Ju större skillnaden är till jämviktspunkten - ju snabbare tillförs eller bortförs CO2 till/från vattnet.Om man slutar att mata så kommer absolut merparten av det organiska kolet att mineraliseras via cellandning av olika djur och mikrorganismer - men det kommer alltid bli en del svårnedbrytbart kvar som om man väntar några miljoner år möjligtvis kan användas som olja.Att skummaren är en bra gasavskiljare för CO2 framgår av att jag kan bibehålla ett ca 0,1 till 0,15 högre pH under icke fotosyntes om man kombinerar utomhusluft och CO2 filter och ca 0,1 om jag använder inomhusluft till koldioxidfiltret. Detta i ett mycket belastat akvarium. Men det sker även utbyte i sumpens och akvariets interface mellan luft och vatten. Jag tillför också min core7:3 under tiden 22:00 -10:00 för att dels hålla pH uppe under natten och inte driva upp pH för högt under dagen vilket gör att en större del av den i karet producerade CO2 går in i ytterligare en loop och blir biomassa.MVH Lasse Ändrat 14 timmar sedan14 tim av Lasse
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.