Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Test om mitt akvarium tenderar till att exportera CO2 till luften eller om det motsatta sker

Featured Replies

Postat

Ett ämne som diskuterats en del är om ett akvarium under ett normalt dygn på systemnivå nettoexporterar eller nettoimporterar oorganiskt kol i form av CO2. Frågan är intressant eftersom om det förekommer en nettoimport så innebär det att fotosyntesen är beroende på luftens koldioxid och akvariet kommer då att agera som ett lagerutrymme (sänka brukar användas i sammanhanget) för oorganiskt kol som upptas och låses fast som organisk kol i någon biomassa. Om det däremot är en nettoexportör så finns det två mekanismer som kan bidra till den interna (inom systemet) "produktionen" av CO2 i ett akvarium med hårdkoraller. Dels den process som är speciell för revbildande koraller - kalcifieringen (förkalkning) genom bildandet av kalciumkarbonat med hjälp av kalcium och bikarbonat/karbonat joner. Denna process bidrar med en mol CO2 för varje mol CaCO3 som bildas. Detta tillskott av CO2 sker ju under den tid som korallerna bildar sitt skelett och uppskattningarna är att det sker till 60-70 % under den ljusa delen av dygnet - samtidigt som fotosyntesen förbrukar CO2. Svårt att mäta med andra ord.

Men det finns en process som också bidrar med intern produktion av CO2 och det är cellandningen hos alla organismer - fiskar, koralldjur, övriga djur, alger och framförallt bakterier som mineraliserar organisk material till oorganiskt material. Denna process sker 7/24 och även under mörker när ingen fotosyntes "stjäl" CO2. Mäts CO2 i luften är lätt men att mäta halten i vatten är inte lika lätt. I ett helt balanserar system så inträffar en jämnvikt mellan luft och vatten avseende gaser - däribland CO2. Skulle CO2 i luften överstiga denna jämviktspunkt - ja då rör sig CO2 ner i vattnet och sänker pH (jämför den pågående försurningen av våra hav) - skulle det finnas för mycket (internt producerat) CO2 i vattnet i förhållandet till i luften - ja då rör sig CO2 upp i luften och pH stiger upp till jämviktspunkten. De här utjämningarna går ganska långsamt men genom att jämföra vattnets pH med den aktuella jämviktspunkten kan man få en ide hur den huvudsakliga rörelsen är i karet - ut i luften eller in i karet. Problemet med att bestämma jämviktspunkten är att man behöver en del parametrar. Lufttrycket, alkaliniteten (läs dKH), salthalt, temperatur och inte minst luftens CO2. Har man detta så kan man beräkna jämviktspunkten med hjälp av den här kalkylatorn och jämföra med det aktuella pH:t i sitt akvarium. Det ger inga mängder - men koncentrationsskillnaderna och det är det som driver CO2 åt ena eller andra hållet. Det går alltså att få en uppfattning om akvariet är en nettoexportör eller nettoimportör av CO2 under dygnet och är det en stor övervikt av export under de mörka timmarna så är mineraliseringen av organisk kol via cellandningen den stora boven.

Jag kör just nu en test på mitt akvarium där jag tagit bort mitt koldioxifilter och stoppat doseringen av alkalinitet för att se hur det ser ut några varma höstdagar med terrassdörrarna öppna och bara 2 personer plus en katt i lägenheten. Då jag inte har någon KH mätare igång just nu så får jag förlita mig till manuella mätningar och interpolering mellan de fysiska mätningarna. Jag låg rätt högt i KH (runt 9) när jag startade så jag räknar med att köra två dygn innan jag får starta den doseringen igen.

Material

KH mätning Hanna Marin Master - 4 - 6 gånger dygnet

pH, salthalt och temperatur - kontinuerlig mätning GHL P4. Nykalibrerad pH elektrod

CO2 i luft och lufttryck Netatmo väderstation inne modul

All mätning inom 2 meter från akvariet

Som det ser ut nu så under detta dygn har mitt akvarium kunnat i stort sett försörja fotosyntesen med CO2 under ljusperioden (producerad - plus lagrad CO2). Tiden där pH skillnaderna pekar mot en export av CO2 överstiger det omvända förloppet ordentligt.

MVH Lasse

Postat
  • Författare

CO2 från kl 14:00 igår till nu. Låga nivåer men de skall ge en bas för senare uppföljning

image.png

image.png

MVH Lasse

Ändrat av Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.