Postat 8 timmar sedan8 tim Författare 5 timmar sedan, Lasse skrev:Det verkar ju som din gamla mätare är kass medans din nya fungerar. Skaffa en riktig kalibreringslösning för refraktometer bara. Exempelvis dennaMVH LasseTack för svaren. Jag har beställt efter sådan lösning nu. Min salthalt ligger nu på 1.017 (ifall jag kan lita på kalibreringen) Jag mätte samma resultat igår & provade att fylla på med 50ml salt & väntade med att mäta. Men jag ser ingen skillnad på höjningen utav saltet, & jag vill ju inte fylla på för mycket på en gång Ändrat 8 timmar sedan8 tim av Saltgörka_
Postat 7 timmar sedan7 tim När du kalibrerar din refraktometer. Skölj väl med RO vatten. Torka så torrt som möjligt med en/ett mjuk trasa/papper. Lägg på en droppe kalibreringslösning - fäll ner kläppen och se till att du inte får några luftbubblor. Titta genom refraktometern - håll den mot ett fönster eller en kraftig vit ljuskälla. Ställ in så du ser ett skarpt streck. Justera in strecket på 35 PSU (högra skalan). Torka av kontaktytorna och placera en ny droppe - kolla resultatet. Finjustera om behov finns. Upprepa tills ingen finjustering behövs. Lycka tillMVH Lasse
Postat 2 timmar sedan2 tim 5 hours ago, Lasse said:Justera in strecket på 35 PSU (högra skalan).Detta förutsatt att kalibreringsvätskan verkligen är på 35 promille, förstås. 🙂
Postat 1 timme sedan1 tim 16 minuter sedan, Christian J skrev:Detta förutsatt att kalibreringsvätskan verkligen är på 35 promille, förstås. 🙂han skrev att han beställt en lösning på 35 PSU - den jag länkade till i posten före hans inlägg. Den skulle hålla 35 ppt = 35 PSUMVH Lasse
Postat 16 minuter sedan16 min 22 hours ago, Saltgörka_ said:Det står ingenting. Det är en väldigt liten plastflaska med skruvkork i plastSkumt, men att döma av dina mätresultat gissar jag att det är rent vatten (noll promille).1 hour ago, Lasse said:han skrev att han beställt en lösning på 35 PSU - den jag länkade till i posten före hans inlägg. Den skulle hålla 35 ppt = 35 PSUPrecis, jag syftade på flaskan i citatet ovan. Kanske han ställde in refraktometern på 35 promille med noll promilles rent vatten, och i så fall kommer ju akvarievattnet felaktigt att framstå som 70 promille. Ändrat 16 minuter sedan16 min av Christian J
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.