Postat 9 timmar sedan9 tim Har två huvudsakliga stora stenar i akvariet och underskattade GSP's förmåga att sprida sig över sanden så nu håller den på att ta över dessa, har försökt bekämpa den men det gör väldigt lite skillnad så planen nu är att helt enkelt ge upp och byta ut stenen. (övriga koraller växer fortfarande mest på sina pluggar och borde gå lätt att flytta.)De nuvarande stenarna ligger direkt på botten av akvariet, dvs. under sanden så det lär behövas röra runt den rejält när jag håller på.Har tänkt mig att byta ut den ena stenen, vänta en månad (eller längre?) för att saker ska stabilisera sig och sen byta den andra. Finns även några mindre stenar som inte kommer att påverkas.Någonting jag behöver tänka på osv.?Samt, vad rekommenderar ni för budgetalternativ till att klippa av fraggpluggar med?
Postat 2 timmar sedan2 tim Att röra upp sand i ett akvarium som gått länge är alltid en chansning. Jag skulle jobba enligt följande1) Stoppa matningen några dagar2) förbered ett större vattenbyte3) sug upp all sand runt den sten du skall ta upp. Alternativ använd en petflaska där du skärt av botten och med en hävertslang kopplad till "kapsyl"-delen. Sug hävert och stöt den öppna flaskan i sanden runt stenen. På grund av naturlagarna så kommer sanden att virvla upp i flaskdelen men bara löst bös sugas upp i slangen.4) lyft första stenen5) ersätt och byt nytt vatten. Var noga med syresättningen de först dagarna efter manövern.Men det är alltid en risk med att röra upp gammel sandMVH Lasse
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.