Postat 4 timmar sedan4 tim Idag när jag tömde skummarkoppen var vätskan starkt ljusgrön, inte den vanliga brunaktiga färgen. Vad kan detta bero på? Har inte gjort några ändringar i karets rutiner på länge, utan har varit slarvig som vanligt. Förutom skummare använder jag algreaktor med chaeto, som jag inte rört sedan början av 2024. Kan den gröna vätskan vara en varningstecken att något inte står rätt till i algreaktorn?
Postat 4 timmar sedan4 tim Det gröna måste vara klorofyll. Det finns två vägar jag kan se att det kommit i skummarkoppen.1) Du har en fytoblomning i tanken och det koncentreras i skummarkopparen2) Algreaktorn släpper ifrån sig mikroskopiska delar som koncentreras i skummarkoppen.MVH Lasse
Postat 4 timmar sedan4 tim Författare Har inte sett några tecken på grönt vatten i tanken, men kanske det skummas ut allteftersom. Ska tilläggas att det brukar växa en krusbladig alg i reaktorn, kan det vara någon form av förökning hos denna eller chaeton?
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.