Gå till innehåll

Inredning av 600liters akvarium??


SkUrT

Rekommenderade inlägg

Hej!!

Skulle behöva lite tips på hur man kunde inreda ett 600liters kar.......Jag ska uppgradera får 170liter till 600liter så jag skullle behöva lite tips från er sån har gjort detta förr!!

Tacksam för svar....Ni får gärna visa bilder på era kar om ni så vill :P

Tack!!!

MVH//Ken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent miljömässigt så behöver du ha minst en 60 kg om det ska fungera bra, ett tipps är ju att köpa död ls och lite mer för att sen lägga tillsammans med din LS då får du ta det väldigt lugnt de första månaderna det ger nog bättre förutsättningar på lång sikt.

Då kan du lägga pengarna på bra belysning i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har tänkt mej T5 till at börja med för jag e 15 år oc har ränkat ut vad det kommer kosta så untvecklar jag belysningen med MH lite senare så jag har råd men iredningen också samtidigt som jag köper T5:P:P:P

Jag får betala det sjävl altså!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på hur bra skummare man har, eller hur många liter vatten man orkar byta.

Många Fiskar lever av djur och alger som finns på den levande stenen, Visst klarar de sig men tänk dig själv hur skoj skulle det vara att bo i en omöblerad lägethet, även om den skulle varit 1000 kvadratmeter så skulle där inte va särskillt skoj.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp 1000kg ls så kan du ha 100 fiskar

skön gubbe..

alla andra försöker iaf att hjälpa nybörjare lr upgraderare i detta fall.. men men..

ja tycker att du bör satsa på minst 80kg ls gärna 150kg.. alternativt 100kg LS å 50 Död sten.. kommer igång me tiden...

ang belysningen så funkar T5:or kalas. ja kör halva min tank me 6st T5 å andra halvan me 1 st 250 w MH.. å ja har samma tillväxt på båda sidorna..

nu vet ja ju iof inte hur långt eller djupt ditt kar e, så de avgör ju en del av belysningsval.. mitt e iaf 250*60*50..

när du ska flytta över allt från gamla tanken, så ös över så mycke av de gamla vattnet du kan. sen fyller du på ca: 100L/ dag me nytt vatten tills du fyllt upp de nya.. funkade för mig....

sen har du ju en del cirkulation att ta i tu me när du byter upp dig så pass.. du kan köra runt 1000-1500l till sumpen. resten löser du me streamers..

lite från mig..

pm.a ifall du vill veta mer i detalj.. ..

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir trött på det eviga tjatet om att man måste ha så & så många kilo LS.Det är inget måste,ett nitratfilter med svavelkulor gör större nytta än vilken mängd sten somhelst.Köp tillräckligt med sten(död lr levande)för att bygga på.

Har man tillräckligt stor sump så kan man ha en DSB i den,minst 15cm finkornig sand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,jag kollade på nätet och hittade några sidor där man såg akvariet med bara inredning och sen hur det såg ut som färdigt,kommer inte ihåg vilka sidor men så himmla mycket sten är det inte,dom såg ganska futtiga ut innan dom var klara,och T5 belysning är heller inte fel,titta på den länken som Norberg la in om 500 Tyska kar,där kör inte så måga MH alls ,bara dom riktigt stora karen,men det är ju inte gratis att plocka ihop T5 heller,det finns någon länk på forumet på färdiga armaturer för ca 300uro och det är ju inte så farligt,det är du snart uppe i om du köper lösgrejjer,och till inredning kan du köpa beg sten,du kan få tag på bra sten fråga bara varför han säljer,har det krachat så köp inte,då är det bättre med död+några kilo helt färsk sten .Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

om man nu vill slippa all utrustning och göra det enkelt för sig så är det bara att köpa LS.

du kan börja med 60Kg och utöka till mer om du ska ha mycket fisk och levande. prova dig fram för 60Kg LS är inte lite.

Mycket fisk = mycket LS

men med en överdimensionerad skummare så kan du plocka bort stora mängder skit och på det sättet slippa stora mängder LS.

lycka till med ditt projekt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att ernie ska starta en tråd där han lär ut hur man startar ett akvarium utan Ls och bilder på sitt så andra här på guiden som är rookies och lite mer erfarna kan lära sig altenativ till Ls. ernie sätt är visserligen inget nytt för så gjorde man förr då det inte fanns Ls att tillgå men ernie använder ju nitratfilter med svavelkulor istället för Ls som nedbrytare och detta är minst lika bra om inte bättre än Ls. Jag är själv nyfiken på DSB i sumpen och jag står inför en uppstart på ett till kar men jag har bara ca 10kg Ls men massor av faxesten som jag funderar att använda så vad säger du ernie! vill du dela med dig av dina erfarenheter till andra här inne? du har ju trots allt mest praktiskt och längst erfarenhet utan Ls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller på att snickra på ett ngt. större akvarie med lite nya ideer.ska försöka låna en kamera så ni kan få lite bilder.men husrenovering går före,så de kan ta sin tid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hbmannen mitt 600liters kar jag ska grdera upp till är 150*80*80 typ kan ej sifrorna i huvudet somsagt jag har typ 35kg levade sten men kan man inte köpa typ 30-40 levande sten till och lite faxe eller död levande sten??

Tyckte det var lite mycket med 1000kg levandesten både med tanken på pengnarna och på platsen för fiskarna jag ska ha.

/MVH

Ken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1000kg va ett skämt!! Köp de du behöver för att kunna bygga.de finns inga krav på att de måste va en viss mängd,även om många verkar tro de

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är äldre än Ernie men yngre än Thore och jag har samma humor. Måste vara en generationsfråga. Jag skulle kunna starta ett kar utan både LS och denitrifikation om det inte vore för en sak. Alla häftiga flercelliga organismer som följer med. Bakterierna kommer (edit: förr eller senare) i vilken porös sten som helst men djuren måste man "vildfånga" med stenfällor!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller kan de va att jag e fd göteborgare,vi har en annan typ av humor.Varför jag slängde ur mig "köp 1000kg så kan du ha 100 fisk" kom från en gammal tråd där ngn. påstod "att jag har 100kg LS,därför kan jag ha 10 fiskar"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VI har ju hört ernies komentarer om att köra utan Ls förut vi har även förut bett om bilder på detta kar men av nån anledning så kommer det inga bilder på det utan bara ursäkter så jag tar nog det mesta med en nypa salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...