Postat 2 timmar sedan2 tim Jag har en mängd f.d. levande sten (alltså sedermera torkad och död) som jag tänkte använda i mitt nya kar. De ligger just nu i en tunna med sötvatten och en cirkulationspump.Jag har säkert gjort 15 (!!) vattenbyten i tunnan vid det här laget, och varje gång så stiger fosfat upp till mellan 0.5 och 1ppm inom 4-5 timmar. De har tidigare blekts med väteperoxid så det mesta organiska resterna är borta, och tunnan luktar ingenting. Så jag misstänker att det är inorganiskt fosfat som läcker, inte ruttnande vävnad. Jag har testat kranvattnet och för att utesluta att testerna visar fel (salifert).Med tanke på att jag inte ser någon förbättring alls så undrar jag om någon har några förslag eller om det bara är att köra till tippen?
Postat 1 timme sedan1 tim Det är bara att fortsätta med vattenbytena och vill du ha bra effekt så använd RODI vatten. Hur mycket vatten är det totalt i tunnan?MVH Lasse
Postat 1 timme sedan1 tim Författare Tunnan är cirka 60 liter.Kan tillägga att jag har samma problem i karet där stenen kommer ifrån. Har gjort 30-40% vattenbyte en gång i veckan i säkert 1.5 år och fosfat är alltid konstant runt 1ppm (förutom några timmar efter vattenbyte). Allt, inklusive pinnar och torches, växter utan problem dock så har inte försökt åtgärda det ytterligare. Men börjar misstänka att denna sten kanske inte är värt besväret.Andra alternativet är att ignorera fosfatet och bara använda stenen ändå 😅, har ju hittills tillsynes inga negativa konsekvenser i mitt andra kar.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.