Postat 11 juliJul 11 Hej!Mitt reefer 300xl blev ju fyllt till bristningsgränsen så fick helt enkelt skaffa större 😆Måtten blev 140cm långt, 70 cm bred och 60 högt med balkong från diamantaquarium. totalt ca 750liter med sumpen.Belysning blev 4 red sea led90, hängt i deras pendantstreamers ska försöka hålla mig kortsidan, får se hur länge det funkar. En jabaos motsvarighet till nero 5 och en tunze får funka för tillfället Ska försöka få till lite bilder också 😅 Ändrat 11 juliJul 11 av Anton.Lindgren
Postat 15 juliJul 15 Författare Hej i sommarvärmen! Strul med reeffactory doserpumpen efter flytten resulterade i kh dropp från 8-ish till 5 som lägst, fått igång den och börjat dosera nu igen.Doserar Balling light och kommit upp till 225ml dygn vilket deras kalkylator säger är rimligt men rädd att jag stoppar i för mycket 🫣 Körde ju dock 110ml dygn i ett 300liters innan så om jag hamnar så högt i 750liter är kanske inte så konstigt 😀Ca 400 och magnesium 1350 Ändrat 15 juliJul 15 av Anton.Lindgren
Postat 16 juliJul 16 Jag tycker inte det verkar orimligt. Jag använde deras kalkylator för att kolla hur mycket jag skulle använda och det motsvarade 430ml per dag i mitt system (ett sammankopplat 550L + 250L + sump)
Postat 16 juliJul 16 Författare Kanske dags att hitta starkare balling helt enkelt 😅 tidigare kompletterat med kalkvatten också men får bara plats med in-sump variant nu och deltecs är dyrt 🫣
Postat 20 juliJul 20 Hej, kan rekommendera Jonas Romans balling-recept här på guiden. Har funkat utmärkt för mig och är så vitt jag förstår i princip så koncentrerad som möjligt. Mvh Carl
Postat 21 juliJul 21 Författare Jaa borde väll gå tillbaka till det, gick ifrån det när jag förvarande pulvret i tvättstugan och det blev till en klump istället pga fukten 😆 svårt att väga upp rätt då 😁
Postat 1 timme sedan1 tim Författare Kh börjar stabilisera sig runt 8. Nitrat på nära 0 och po4 på 0.1 så lite obalans där tyvärr, så doserar i det kortsiktiga perspektivet så får det bli mer fisk på lång sikt.Nya leksaker också 😀 Ändrat 1 timme sedan1 tim av Anton.Lindgren
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.