Gå till innehåll

Vissa folk...


Yemkela

Rekommenderade inlägg

Nämde i går på lunchen här på praktikplatsen att vi skaffade oss en ny liten clown i lördags och vet ni vad hon som sitter bredvid mig kläcker ur sig??

"Ska ni inte skaffa en späckhuggare till akvariet?"

Någon garvar och påpekar att det kanske blir lite svårt.

Då ropade hon att det finns faktiskt små fiskar som ser ut som späckhuggare...

Det kanske det gör, men att föreslå att någon ska ha en späckhuggare i akvariet, är rätt knasigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

det finns ju folk som har kar på flera kubik hemma, men inte så en späckhuggare får plats.

men att hon föreslog det var ju på skoj, ironi alltså

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror faktiskt inte att hon skojade.

hon brukar skratta jättemycket innan och efter då, som en unge ungefär (märks det att hon inte är så populär i mina ögon)

Nej till mer än ett par kubik, en späckhuggare är rätt så stor...

"Hannen väger i genomsnitt 1600 - 5400kg och är i genomsnitt 1,7 - 8,2 m lång

Honan väger i genomsnitt 1400 - 3600 kg, och är i genomsnitt 5,2 - 7,3 m lång"

jobbiga att mata också, läste alldeles nyss att de äter 300 sillar per dag i det vilda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite off topic:

Var på Island för några år sedan och kollade på den inhängade viken som Willy var i för att återanpassas till ett liv i havet. Pengarna kom i första hand från USA, från folk som ömmade för sin filmstjärna. Flera islänngingar jag pratade med fattade ingenting och tyckte väl att man borde göra något annat med fisken.

Undrar om Willy inte förolyckades sedan i frihet, den var ju rätt lätt att känna igen.

Var också i Thysfjorden i Norge och tittade på späckhuggare och det är definitvt där djuren hör hemma i det fria alltså. Otroligt mäktiga djur. En stor hanne passerade nära oss och bara ryggfenen tror jag var uppåt två meter hög (men det kanske var ett "storfiskarmått")

image19bq.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läste alldeles nytt att Keiko, som fick spela Willy, dog på ett naturligt sätt och blev 27 år gammal (genomsnittet för hur gamla de blir ska vara 25-30) så han hade det nog rätt så bra i friheten sen :)

Ja, alla djur hör ju hemma i det fria egentligen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Keiko the Killer Whale Star of "Free Willy" Dies in Norway

Keiko, the famous killer whale from the movie "Free Willy," died on Friday December 12, 2003 in the Taknes fjord in Norway. Officials believe the cause of death was pneumonia. At the estimated age of 27, Keiko was old for an orca in captivity. Wild orca live an average of 35 years.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Valar är inte fiskar, de är däggdjur.
Ursäkta Svärd för mitt slarviga referat av vad islänningarna sa. De sa säkert däggdjuret!;)
Flera islänngingar jag pratade med fattade ingenting och tyckte väl att man borde göra något annat med fisken.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...