Gå till innehåll

Räcker 1x150w?


Peppz

Rekommenderade inlägg

min burk är 100x30x35 och jag kör med en 150w MH. Ute i kanterna är det rätt så skuggigt måste jag säga. Armaturen sitter 30cm ovanför vattenytan. Men hade jag haft 2x150w mh så hade burken kokat, hade hellre satsat på att bygga T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min burk är 100x30x35 och jag kör med en 150w MH. Ute i kanterna är det rätt så skuggigt måste jag säga. Armaturen sitter 30cm ovanför vattenytan. Men hade jag haft 2x150w mh så hade burken kokat, hade hellre satsat på att bygga T5.

Jag tänkte inte på dedär med värmen...

ska snegla på T5 då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan säga dig att när det är 32 grader varmt ute och dundrar på med 150w MH i en burk med en vattenvolym på kanske 70l så blir det förbannat varmt. Min dator har fått offra några fläktar för att hålla tempen någorlunda i styr :)

Snart flyttar jag till en källarvåning som dessutom har ac.. bye bye 30 grader och hej hej 2x250w MH ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

en 250W:are som du händer lite högre upp kommer även att täcka hörnen. prisskillnaden är ju inte så stor på 150w och 250w.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en sån här köpte jag på tyska ebay http://cgi.ebay.co.uk/4x35W-T5-Lighting-hanging-lamp-inst-of-halide-lamp-180_W0QQitemZ7747603245QQcategoryZ46314QQtcZphotoQQcmdZViewItem, för 119e + 22e frakt,helt klart prisvärt,snygg armatur med upphängning eller för montering i akvariet,4 t5 14000k ingår,

hittade tyska länken http://cgi.ebay.de/T5-Haengelampe-inc-4xT5-Roehren14-000K-NEU_W0QQitemZ7765194503QQcategoryZ63036QQcmdZViewItem,tyvärr är det sofortkaufen på den nu,så det blir lite dyrare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man hittar mycket kul på ebay.. hittade många armaturer jag blev sugen på. bla den här:

http://cgi.ebay.de/T5-Haengeleuchte-SEAQUALUX-D-4x54W-andere-im-Shop_W0QQitemZ7772747911QQcategoryZ100327QQrdZ1QQcmdZViewItem

fast det kanske är lite klent till en 360l burk som är 60cm hög?

edit: hittade även 6x54w T5 armaturer.. det skulle sitta fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst funkar det med en 150w, det blir ju lite mörkt på kanterna men det fins ju massor av djur och plantor som vill ha det lite mörkt. Det skulle ge dig goda möjligheter att blanda mellan ljuskrävande och ej ljuskrävande koraller.

Jag ser det mer som en smaksak för vad man vill göra med sitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för att återgå till ämnet och inte bara snacka T5-armaturer på eBay:

Här är en (gammal)bild på min burk med en 150w MH och ett 30w T8 blårör, lite mörkt mot kortsidorna, men det sk*ter jag i då skummare, rowaphos och cirk pump tar upp mycket plats i ena hörnet och jag har massa sten i andra hörnet.

Så visst klarar man sig med en 150w över ett 1m långt kar om man vill. sps'er får bo i mitten och växer på bra.

3115_1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...