Gå till innehåll

Markus första saltvattensakvarium


xelius

Rekommenderade inlägg

Hejsan går i tankarna att skaffa ett 375L kar från akvarieudstyr.dk färdigt med ytavrinningskammare,jag såg på deras hemmsida att ytavrinningskammare har tre 27mm hål är det nogon som vet varför dom gör så många hål.

http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=9649

Funderar även på att köpa den här färdiga sumpen http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=6458 funkar det att ha skummaren i mitten på den och i såfall vad för skummare tror ni passar bra till den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till forumet!

Kul med fler nybörjare (gissar att du är det) här. Jag tror säkert att de har jätte bra produkter men jag tycker att du ska läsa på massor här iinnan du börjar med att köpa ett kar. Varför? Jo för jag tror att när du börjar sätta dig in i hur andra har gjort så kommer du på hur du skulle vilja ha din lösning. Så börja läs och sen skissar du på en lösning hur du vill ha det och ställer frågor här på forumet. Du kommer få massor av tips här. Alla kommer inte vara entydiga för denna hobbyn är inte entydig. Du får gärna läsa min tråd om https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9700 och sen ställa frågor till mig hur jag har tänkt.

Jag tycker dessutom att du ska gå in bland artiklarna att läsa där för det finns jätte bra artiklar där om uppstart samt om sumpar och kemiska metoder.

Slutsats: Skaffa dig först en ungefärlig bild av hur ditt system ska fungera och handla sen. Ha inte för bråttom!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

ja då har man äntligen beställt sitt kar det blev ett 420liters med måtten 140x60x50 funderar nu på vad jag ska ha för skummare,akvarieudstyr där jag köpt akvariet hade en skummare som hette Terra Nova Skimmer Beast 900S för 1800:-danska är det någon som vet om den är något att ha eller ska man kanske satsa på en deltec APF600 istället?

Funderar även på belysningen och om 6st 54w t5 rör räcker till eller om man ska köpa mh armaturer istället och isåfall klarar man sig på 2x150w+2x24w t5 eller ska man gå upp till 2x250w

Klik her og gå til toppen af siden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det bara är 50 djupt så borde väl 150W funka, men det beror förstås på vilka koraller man vill ha och hur snabbt de skall växa. Jag tror säkert att bara T5 funkar också, men jag gillar starkt glitterlinjerna från MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

har nu påböjat mitt bygge genom att bygga ihop en ram av reglar vad ska man behandla dom med? går båtlack bra eller kan det vara något gift i den som kan komma ner i summpen. funderar även på att klä stommen med form playwood klara det sig utan att behandlas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...