Gå till innehåll

uvc fråga


Saltis

Rekommenderade inlägg

Har själv ett kar på 300 liter och ett UV på 11W och det verkar fungera tillräckligt då mina fiskar inte har fått några prickar sedan det kom i tanken. Men det kan ju vara något annat än vita prick du fått, kanske någon annan infektion som liknar detta? Jag tror folk här vill se någon bild på fiskarna, om det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är du säker på att det är pricksjukan,det kan vara svamp,eller annat,hur är dina värden nitrit nitrat ammonium,kolla upp detta,ditt uv räcker väl till ditt kar,men det är inget som botar allt,har du rätt flöde till uv,n det är inte bra med varken för mycket eller för lite,se i manualen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det började med att det var som saltkorn och senare när jag började medicinerade så blev det vita prickar på fiskens kropp. det började med en koffert och sedan de andra fiskarna förutom en kirurg. mina värden är ok, jag har kopplat en eheim pump på 1200L/h som kommer från sumpen till karet. uvn är på hela tiden. när jag började medicinera så stängde jag av uvn och det blev ännu värre när jag gjorde det. obs att jag bytte från 112L till 210L. men det började innan jag graderade upp mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVC fungerar bäst om du kan sätta insuget vid botten. Parasiterna släpper från en smittad fisk på natten där den står och sover. Nästa natt simmar nästa parasitgeneration ut från samma plats och hakar fast på närmaste fisk. Men de är dåliga simmare så har man stark cirkulation vid botten får parasiterna det svårare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En sund fisk har så tykt et slimlag, at den ikke kan få parasitter. Når fisken stressen bliver fiskens immunforsvar derimod dårligere og fiskens slimlag bliver tyndere, hvilket gør det muligt for parasitterne at angribe fisken. Prøv derfor først og fremmest at finde ud af, hvad der stresser dine fisk.

Hvor længe har akvariet kørt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...